شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 319161

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران گفت: امروزه ممنوعیتی در انجام بیهوشی وجود ندارد و داروهای مورد استفاده کاملا استاندارد و بدون عارضه هستند.

آیا داروهای «بیهوشی» عارضه دارند؟

سلامت نیوز:رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران گفت: امروزه ممنوعیتی در انجام بیهوشی وجود ندارد و داروهای مورد استفاده کاملا استاندارد و بدون عارضه هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علیرضا جلالی، رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران همزمان با روز جهانی بیهوشی در رابطه با اهمیت مشاوره بیهوشی قبل از عمل جراحی، گفت: به علت متفاوت بودن انسان‌ها و نقش ژنتیکی، اثرات داروهای بیهوشی در افراد نیز متفاوت خواهد بود.


وی ادامه داد: همچنین بسیاری از بیماران دارای علائم و بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و فشار خون بوده و یا مصرف کننده داروهایی هستند که باعث اختلال در روند بیهوشی می‌شوند؛ به همین جهت برای ایجاد جراحی ایمن و بی خطر نیاز به مشاوره قبل از جراحی با پزشک متخصص بیهوشی الازمی است.
 جلالی ادامه داد: اما در صورت بروز اتفاقات اورژانسی مشاوره بیهوشی در همان لحظه و توسط متخصص بیهوشی در اتاق عمل انجام می‌گیرد که در برخی مواقع برای تعیین وضعیت بیمار  انجام عمل جراحی منجر به تاخیری تا حدود 2 ساعت خواهد شد.


وی با تاکید بر این موضوع که امروزه ممنوعیتی برای بیهوشی وجود ندارد، افزود: با پیشرفت در علم بیهوشی به خصوص در سال‌های اخیر فقط ملاحظاتی در روند بیهوشی بیماران  در نظر گرفته می‌شود که امکان دارد نسبت به شرایط بیمار و آماده سازی او برای بیهوشی انجام عمل جراحی بین 2 تا 5 روز به تاخیر بیفتد.


رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به درخواست برخی از بیماران برای استفاده از نوعی خواست از بیهوشی در زمان جراحی، گفت: 2 روش کلی بیهوشی در افراد صورت می‌پذیرد که یکی از آنها بیهوشی کامل است که بیمار در زمان جراحی کاملا به خواب می‌رود و روند درمان او انجام می‌پذیرد.
وی متذکر شد:روش دیگر بیهوشی منطقه‌ای و یا موضعی است که فقط در منطقه جراحی و اطراف آن عمل بیهوشی و بی حسی صورت می‌گیرد ولی به علت ترس و استرس از اتاق عمل در بیماران در انتخاب نوع بیهوشی توسط متخصص بیهوشی توجیح می‌شوند تا بهترین نوع بیهوشی در آن‌ها صورت گیرد.


جلالی در ادامه داروهای بیهوشی را بدون عارضه عنوان کرد و اظهار داشت: داروهای مورد استفاده در بیهوشی کاملا استاندارد بوده و بی خطر هستند و هیچ گونه اثر بر روی فرد بیمار و عوارض ماندگاری ندارند و اگر عارضه‌ای در بیمار مشاهده شود در همان چند ساعت اول بعد از جراحی و تا زمان بی اثر شدن دارو خواهد بود.


رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با بیان اینکه متخصصین بیهوشی نقش بسیار مهمی در اتاق‌های عمل، بخش‌های ویژه و عمل‌های سرپایی دارند،گفت:کمبود متخصص بیهوشی در آینده می‌تواند سیستم درمان کشور را با چالش مواجه کند؛ بنابراین توجه به رفع این مشکل بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر افراد کمتری از جامعه پزشکان تمایل به رفتن به دوره تخصصی بیهوشی دارند؛ به طوری که امسال و سال گذشته ۷۰ درصد از صندلی‌های تخصصی حوزه بیهوشی خالی ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha