رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به کمبود متخصص بیهوشی در کشور، گفت: در حدود ۳ سال گذشته اقبالی به رشته بیهوشی نبوده و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت رشته بیهوشی در دوره دستیاری خالی مانده است.

مرگ تدریجی رشته بیهوشی در ایران/ اقبال متخصصین بیهوشی به مهاجرت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علیرضا جلالی فراهانی، با اشاره به برگزاری چهارمین کنگره بین المللی بیهوشی قلب در روزهای ۲۰ لغایت ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: این کنگره با حضور برترین متخصصین بیهوشی از جمله بیهوشی قلب از سراسر ایران و اساتید برجسته جهانی با هدف بررسی و ارائه به روزترین دستاوردها، روش‌ها، تکنیک‌ها و متدها در حوزه بیهوشی قلب برگزار می‌شود.

رئیس چهارمین کنگره بیهوشی قلب به نقش اجتناب ناپذیر هوش مصنوعی در پیشرفت‌های حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در کنگره امسال به آن خواهیم پرداخت، بحث هوش مصنوعی و بیهوشی قلب در کنار دیگر پانل‌ها است.

این فلوشیپ فوق تخصصی بیهوشی قلب ادامه داد: نقش متخصص بیهوشی در بخش درمان و سلامت یک جامعه بسیار حائز اهمیت و منحصر به فرد است به طوری که بعضی از رشته‌های پزشکی قابلیت آن را دارند که توسط رشته دیگر پوشش داده شوند ولی در رشته بیهوشی هیچ جایگزینی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این مهم که هیچیک از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را بدون متخصص بیهوشی حتی نمی‌توان تصور کرد، افزود: ارائه خدمات بیهوشی به صورت ۲۴ ساعته است و تعداد متخصصان بیهوشی در هر یک از مراکز درمانی می‌بایست قابل توجه باشد، یک متخصص بیهوشی در ایجاد ایمنی و کاهش مرگ و میر بیماران و در افزایش سلامت جامعه نقش بسیار جدی دارد.

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با گلایه از برطرف نشدن مشکلات جامعه بیهوشی در یک دهه گذشته و حتی افزایشی شدن آن، گفت: در حدود ۳ سال گذشته اقبالی به رشته بیهوشی نبوده و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت رشته بیهوشی در دوره دستیاری خالی مانده است و امروز شاهد هستیم که بسیاری از دانشگاه‌های سطح ۲ و ۳ کشور اصلاً دستیار بیهوشی ندارند یعنی تعداد ورودی‌های آنها صفر است.

وی ادامه داد: این اتفاق در دانشگاه‌های سطح یک کشور تعداد ورودی‌ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و شاهد هستیم که پزشکان عمومی که برای دستیاری قصد شرکت دارند تمایلی به حضور در رشته بیهوشی نداشته و به رشته‌های دیگر وارد می‌شوند.

جلالی فراهانی به کمبود متخصص بیهوشی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این کمبود به طوری است که در حال حاضر در تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران دچار بحران متخصص بیهوشی هستیم و اگر این مشکل به سرعت حل نشود، می‌تواند عوارض جدی را برای سلامت کشور به همراه داشته باشد یعنی با مرگ تدریجی رشته بیهوشی در ایران همراه هستیم.

وی افزود: متأسفانه اشتیاق به مهاجرت در بین متخصصین بیهوشی بیشتر از دیگر رشته‌های پزشکی است، به دلیل اینکه این رشته در بسیاری از کشورهای جهان جایگاه بسیار ویژه ای دارد و از لحاظ جایگاه اجتماعی و درآمدی نیز بسیار بالاتر از ایران است.

جلالی فراهانی با گلایه از نقش بیمه‌ها، گفت: بیمه‌ها در نهایت بی‌مهری با متخصصین بیهوشی برخورد کرده و بسیاری از تعرفه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و بسیاری از کسورات بی منطق را برای همکاران بیهوشی اعمال می‌کنند علاوه بر اینکه پرداختی‌ها با تأخیر بسیار مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha