شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 319167

افرادی که به پنی سیلین یا آمپی سیلین یا خود آموکسی سیلین آلرژی دارند به هیچ وجه نباید این دارو را مصرف کنند.

آموکسی سیلین برای این افراد سم است

سلامت نیوز: افرادی که به پنی سیلین یا آمپی سیلین یا خود آموکسی سیلین آلرژی دارند به هیچ وجه نباید این دارو را مصرف کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نمناک، آموکسی سیلین یک انتی بیوتیک است که برای درمان عفونت باکتریال مورد استفاده قرار می گیرد این دارو به سه نوع فوری ،طولانی مدت وجویدنی وجود دارد.
 
آموکسی سیلین، نوعی آنتی بیوتیک است که به منظور درمان عفونت های ناشی از انواع خاصی از باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به صورت قرص های فوری (IR)، طولانی مدت (ER)، و یا قرص های جویدنی ارائه می شود . فقط نوع قرص های جویدنی و فوری این نوع دارو به صورت عمومی در دسترس هستند و قرص های ER تنها به عنوان داروی برند موکساتگ موجود می باشند . این دارو همچنین به صورت قرص های کپسول نیز ارائه می شود . این قرص باعث خواب آلودگی نمی شود اما می تواند عوارض جانبی دیگری را به همراه داشته باشد .
 
برخی عوارض جانبی متداول آموکسی سیلین
 
عوارض جانبی رایج قرص های خوراکی آموکسی سیلین ، شامل حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال (خونی، آبکی) ، خارش و عفونت واژینال می باشد. در صورتی که این عوارض خفیف باشند، طی چند روز یا چند هفته برطرف خواهند شد اما اگر شدیدتر باشند، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.
 
به دلیل آنکه آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند، در صورت تورم لب ها یا اطراف چشم ها، بثورات جلدی، کهیر، یا تورم هایی بر روی پوست، تب، مشکل تنفسی یا خس خس سینه آموکسی سیلین را قطع کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
عوارض جانبی جدی
 
در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی جدی تر فورا با پزشک تماس بگیرید ، در غیر این صورت این عوارض تهدید کننده زندگی شما خواهند بود . این عوارض عبارتند از:
 
-علائم شبیه آنفولانزا مانند تب، مشکلات تنفسی، بدن درد، گلو درد و یا تورم آن
 
-جوش های قرمز و بنفش که رفته رفته بزرگ تر شده و به نواحی اطراف خود گسترش پیدا می کنند
 
-تاول هایی که ممکن است باعث از بین رفتن پوست و ایجاد زخم شوند
 
-آسیب کبدی (نادر است) و علائم آن عبارتند از: افزایش آنزیم های کبدی که در آزمایش خون نشان داده می شوند؛ درد در ناحیه شکم (معده)، زرد شدن پوست و چشم و خستگی.
 
آموکسی سیلین را چطور مصرف کنم؟
 
مصرف دارو با توجه به تجویز پزشک:
 
مهم است که کل دوره درمانی خود را مطابق با دستور پزشک به اتمام برسانید و بنابراین در صورتی که بعد از مصرف چند قرص آموکسی سیلین، احساس بهبودی به شما دست داد، از متوقف کردن مصرف دارو خودداری کنید؛ در غیر این صورت عفونت شما شدت پیدا خواهد کرد.
 
این امر همچنین باعث ایجاد مقاومت در بدن نسبت به دارو آموکسی سیلین شده و در صورتی که در آینده مجددا به این عفونت مبتلا شدید، این قرص دیگر عفونت شما را درمان نخواهد کرد.
 
روش مصرف این دارو توسط پزشک بعد از بررسی نوع عفونت برای هر فرد مشخص می شود که در اغلب عفونت ها باید حدود 7 روز (هر روز سه بار) آموکسی سیلین مصرف شود ولی در بعضی موارد پزشک تجویز می کند که دارو تا یک ماه هم استفاده شود ولی در هر صورت مصرف ناقص دارو و همین طور مصرف خودسرانه ی آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.
 
داروی آموکسی سیلین ممکن است با سایر داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی تداخل داشته باشد. تداخل به این معنی است که یک ماده، نحوه عملکرد یک دارو را تغییر می دهد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، در رابطه با تمامی داروهای مصرفیتان با پزشک مشورت کنید.
 
تداخل دارویی با آموکسی سیلین
 
نمونه هایی از داروهایی که با داروی آموکسی سیلین در تداخل هستند عبارتند از:
 
پروبنسید: در صورت استفاده از این دارو ، پزشک احتمالا مقدار مصرف آموکسی سیلین را محدود خواهد کرد.
 
آلوپورینول: مصرف این دارو با داروهای آموکسی سیلین باعث ایجاد جوش های پوستی خواهد شد .
 
لازم به ذکر است که مصرف آموکسی سیلین با برخی داروها، خطر بروز عوارض جانبی خطرناک را افزایش می دهد زیرا داروهای آموکسی سیلین میزان این داروها را در بدن فرد افزایش می دهد. نمونه بارز این نوع داروها، داروهایی درمان کننده لخته های خون در بدن هستند که مصرف آن ها به طور همزمان با داروی آموکسی سیلین، خطر خونریزی را بیشتر می کند .
 
داروهایی که باعث کاهش اثر داروهای آموکسی سیلین می شوند
 
مصرف برخی داروها به طور همزمان با داروهای آموکسی سیلین باعث کاهش اثر گذاری داروی آموکسی سیلین می شوند که این داروها عبارتند از:
 
کلرامفنیکل
ماکروایدها، مانند آزیترومایسین، کلاریترومایسین یا اریترومایسین
سولفونامیدها، مانند سولفامتوکسازول
تتراسایکلین ها مانند داکسی سایکلین
 
در صورت مصرف این داروها، پزشک احتمالا میزان مصرف آموکسی سیلین را افزایش خواهد داد.
 
داروهایی که مصرف آن ها با داروی آموکسی سیلین باعث خنثی شدنشان می شوند
 
مصرف برخی از دارو ها به طور همزمان با داروهای آموکسی سیلین باعث خنثی شدن و کاهش یافتن میزان دارو در بدن خواهد شد که نمونه هایی از این داروها عبارتند از:
 
داروهای ضد بارداری: در صورت نیاز به مصرف آموکسی سیلین، پزشک ممکن است نوع خاصی از داروها و یا روش های جلوگیری از بارداری را به بیمار پیشنهاد دهد.
 
کسانی که نباید آموکسی سیلین مصرف کنند
 
افرادی که به پنی سیلین یا آمپی سیلین یا خود آموکسی سیلین آلرژی دارند به هیچ وجه نباید این دارو را مصرف کنند. مصرف دارو در افرادی که شرایط زیر را دارند بایستی با احتیاط و زیر نظر پزشک صورت بگیرد:
 
بیماران مبتلا به ایدز و لوسمی
مبتلایان به مونو نوکلئوز عفونی
افراد مبتلا به آسم
بیماران مبتلا به فنیل کتونوری
افرادی که به هر نوع دارو یا ماده غذایی حساسیت دارند
افراد مبتلا به تب یونجه
افراد با سابقه تشنج
افراد دارای نارسایی کلیوی
 
هشدار هایی برای افراد دارای شرایط خاص
 
مصرف آموکسی سیلین در افراد مبتلا به بیماری مونوکلئوز خطر ابتلا به ورم شدید را افزایش می دهد.
 
مصرف این دارو در افراد مبتلا به دیابت نیز ممکن است باعث بالا رفتن قند کاذب در آزمایش خونشان شود.
 
مصرف آموکسی سیلین در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی ، منجر به افزایش میزان این دارو در بدن فرد می شود زیرا کلیه ها توانایی دفع سریع این ماده را ندارند. پزشک معمولا به این افراد، دوز پایین تری از این دارو را تجویز خواهد کرد.
 
مصرف این دارو در زنان باردار ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در جنین شود ، البته مطالعات حیوانی ، وجود هیچ گونه مشکلی را تایید نکرده اند اما با این حال به دلیل عدم انجام مطالعات کافی در این زمینه، در صورتی که باردار هستید ، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
 
همچنین در صورتی که در حین مصرف این دارو ، متوجه شدید که باردار هستید ، در رابطه با ادامه مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
 
مصرف آموکسی سیلین در زنان شیرده نیز ممکن است به شیر مادر منتقل شده و عوارض جانبی در نوزاد ایجاد کند، بنابراین در صورت شیردهی به نوزادتان قبل از مصرف آن دارو با پزشک خود مشورت کنید.
 
بدن افراد سال خورده معمولا همانند گذشته توانایی پردازش داروها را ندارد و داروهایی از این دست ، به مدت طولانی تری در بدن فرد باقی می مانند و اثرات جانبی بیشتری به همراه دارند .
 
بنابراین مصرف این دارو در افراد سالخورده پیشنهاد نمی شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha