مطالعات نشان داده است که مردان، به ویژه مردان سیگاری، در صورت مصرف دوز‌های زیاد ویتامین B ۶ و B ۱۲، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

مصرف زیاد ویتامین B و احتمال افزایش ابتلا به سرطان

سلامت نیوز: مطالعات نشان داده است که مردان، به ویژه مردان سیگاری، در صورت مصرف دوز‌های زیاد ویتامین B ۶ و B ۱۲، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روزنامه دیلی اکسپرس، دانشمندان ارتباطی بین مصرف ویتامین B۶ و B۱۲ و افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه پیدا کردند.

ثابت شده است که ویتامین B در تعدادی از بیماری‌ها مانند خستگی، تاری دید، اختلال در عملکرد سیستم عصبی و حتی افسردگی کمک می‌کند. اما واقعیت تکان دهنده این است که در واقع، این ویتامین‌ها می‌توانند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، به ویژه در مردان شوند.

با توجه به اینکه تقریباً ۴۶ درصد از بزرگسالان در بریتانیا ویتامین B۶ و B۱۲ را با قرص‌های مولتی ویتامین معمولی مصرف می‌کنند، ممکن است نگرانی‌هایی در مورد ارتباط این ویتامین‌ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه وجود داشته باشد.

بر اساس این مطالعه، مردان، به ویژه مردان سیگاری، در صورت مصرف دوز‌های زیاد ویتامین B۶ و B۱۲، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

مردانی که از این ویتامین‌ها استفاده می‌کردند تقریبا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند؛ همانطور که در این مطالعه نشان داده شده است خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان سیگاری سه تا چهار برابر بیشتر است.

به گفته تئودور براسکی، مولف اصلی این مطالعه، دانشیار دانشگاه ایالت اوهایو، برای جلوگیری از سرطان ریه، به ویژه در مردان، از دوز‌های بالای ویتامین B۶ و B۱۲ استفاده نکنید، و مردان سیگاری می‌توانند از این موارد آسیب ببینند.

در جریان مطالعه، دانشمندان با بیش از ۷۷ هزار نفر مصاحبه کردند و از آن‌ها پرسیدند که این ویتامین‌ها را چقدر و چند بار در روز مصرف می‌کنند.

این مطالعه همچنین عواملی مانند رژیم غذایی معمول در ۱۰ سال گذشته را در نظر گرفت. شش سال بعد، کارشناسان سلامت شرکت کنندگان در مطالعه را بررسی کردند تا به دنبال علائم سرطان ریه باشند.

پس از آزمایش بسیاری از شاخص‌های شناخته شده که بر خطر سرطان تأثیر می‌گذارد، کارشناسان افزایش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه را با ویتامین B۱۲ (که به عنوان ویتامین جداگانه مصرف می‌شود) و افزایش ۴۰ درصدی خطر را در افرادی که ویتامین B۶ مصرف کردند اطلاع دادند.

به طور شگفت انگیزی، مردانی که دوز‌های بالایی از انواع ویتامین را به مدت ۱۰ سال مصرف کردند، تقریباً خطر ابتلا به سرطان ریه را دو برابر کردند، در حالی که مردان سیگاری حتی بیشتر دچار خطر شدند.

براسکی افزود: مردانی که بیش از ۵۵ میکروگرم ویتامین B۱۲ در روز مصرف می‌کردند، در مقایسه با مردانی که ویتامین B مصرف نمی‌کردند، ۹۸ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

او گفت: مردانی که در ابتدا سیگار می‌کشیدند و مقدار زیادی ویتامین B مصرف می‌کردند، سه تا چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

به گفته سخنگوی کتابخانه ملی بهداشت آمریکا، نقش احتمالی ویتامین B در ارتباط با خطر سرطان در گذشته توصیف شده است.

او افزود: نتایج دو آزمایش در نروژ نشان داد خطر ابتلا به سرطان در افرادی که ویتامین B۱۲ و B۹ (اسید فولیک) بعنوان دارو دریافت کردند، افزایش یافته است؛ نتیجه‌ای که عمدتا بر اساس داده‌های مربوط به سرطان ریه استوار بوده است. طبق یک مطالعه گروهی که اخیراً در چارچوب برنامه "ویتامین‌ها و شیوه زندگی / VITAL  انجام شده است، مردانی که مقادیر زیادی ویتامین B۱۲ و B۶ مصرف می‌کردند، بیشتر نزدیک به خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

بنیاد جهانی تحقیقات سرطان اعلام کرد که کلید پیشگیری از سرطان این است که به جای تکیه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، تنها از طریق رژیم غذایی نیاز‌های غذایی را برطرف کنید.

غذا‌های غنی از ویتامین B۶ و B۱۲ عبارتند از گوشت قرمز ( گوشت گاو) ، طیور(مرغ، بوقلمون)، ماهی( ماهی تن، ماهی آزاد) و غیره.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha