خستگی دائمی یکی از احساساتی است که معمولا افراد و به ویژه سالمندان با آن رو به رو هستند. گاهی ممکن است گمان کنید این خستگی ناشی از بیماری یا کهولت سن است. اما علاوه بر بیماری، دلایل احساس خستگی‌های دائمی می‌تواند به عادت‌های اشتباه روزانه و شیوه زندگی افراد مربوط می‌شود. در ادامه به علت‌های پزشکی و غیر پزشکی که منجر به احساس خستگی در افراد به ویژه سالمندان می‌شود و راه درمان آن می‌پردازیم.

دلایل احساس خستگی دائمی و روش برطرف نمودن آن

سلامت نیوز:خستگی دائمی یکی از احساساتی است که معمولا افراد و به ویژه سالمندان با آن رو به رو هستند. گاهی ممکن است گمان کنید این خستگی ناشی از بیماری یا کهولت سن است. اما علاوه بر بیماری، دلایل احساس خستگی‌های دائمی می‌تواند به عادت‌های اشتباه روزانه و شیوه زندگی افراد مربوط می‌شود. در ادامه به علت‌های پزشکی و غیر پزشکی که منجر به احساس خستگی در افراد به ویژه سالمندان می‌شود و راه  درمان آن می‌پردازیم.


افسردگی و اضطراب


افسردگی و اضطراب می‌تواند به صورت ناخودآگاه باعث شود شما احساس خستگی کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل خستگی سالمندان اضطراب از تنهایی است که منجربه افسردگی و سپس خستگی و کسل بودن دائمی می‌شود. با کمک گرفتن از یک پرستار سالمند می‌توانید احساس تنهایی را در افراد مسن کاهش دهید و با یک تیر دو نشان بزنید. یک هم‌صحبت خوب برای آن‌ها پیدا کرده‌اید که علاوه بر معاشرت روزانه، مدیریت، کنترل و انجام بخشی از کارهای بیمار را بر عهده دارد.

خواب کافی
یک فرد عادی و سالم باید میانگین بین 5 تا 8 ساعت در طول شب بخوابد. بیش از اندازه خوابیدن یا کم خوابیدن علاوه بر این که برای سلامتی شما بسیار مضر است. می‌تواند یک احساس کسلی و خستگی همیشگی را برای شما به همراه داشته باشید. برخی از افراد عادت دارند شب را تا ساعات طولانی بیدار بمانند و در عوض آن را در طول روز جبران کنند. دقت کنید که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین خواب شب شود. پس اگر می‌توانید و نوع زندگی شما اجازه می‌دهد خواب مکفی در شب را در اولویت قرار دهید. بسیاری از افراد به خاطر شرایط شغلی نمی‌توانند در شب استراحت کافی داشته باشند. این افراد بهتر است با یک پزشک مشورت کنند تا بدانند چه کارهایی انجام دهند تا بدن و سلامتی آن‌ها کمترین آسیب را ببیند.


عدم تحرک


عدم تحرک در یک فرد به شدت سلامتی او را به خطر می‌اندازد. علاوه بر سلامتی روحیه و شادابی یک فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود فرد همیشه کسل و خسته به نظر برسد. امروزه بسیاری از افراد به خاطر شغل‌هایی که دارند ساعات طولانی پشت میز و صندلی می‌نشینند. پس اگر اهل ورزش به صورت مرتب نیستید بهتر است در طول روز کمی تحرک داشته باشید. بی‌تحرکی در سالمندان علاوه بر مشکلات روحی می‌تواند منجر به زخم بستر شود. درمان زخم بستر در بیماران کار دشواری است و نیاز به افراد متخصص دارد. برای درمان زخم بستر حتما سعی کنید از مشاوران در این حوزه کمک بگیرید.

تغذیه نامناسب
بدن هر فرد باید در طول روز مقداری کالری دریافت کند. مقدار کالری‌هایی که در مواد غذایی گوناگون وجود دارد متفاوت است در واقع کالری به واحد انرژی که در هر ماده غذایی وجود دارد گفته می‌شود. کالری یا همان انرژی در بدن باعث حرکت، سوخت رسانی به فعالیت‌های ضروری در بدن مانند تنفس و حفظ دمای ثابت بدن می‌شود. مقدار کالری مورد نیاز هر فرد بستگی به سن، وزن، قد و فعالیت‌های روزانه او مشخص می‌شود اما به طور میانگین یک فرد معمولی روزانه باید 1200 کالری دریافت کند. حال اگر فردی کمتر از این مقدار کالری دریافت کند، برای حفظ انرژی، متابولیسم بدن کاهش می‌یابد و به فرد احساس خستگی و بی‌حالی دست می‌دهد.


خدمات پرستاری و بیماری‌های که روزانه با آن‌ها درگیر هستیم


حتما برای افرادی که دچار بیماری هستند یا در خانه خود از بیمار نگهداری می‌کنند پیش آمده است که در طول روز نیاز به یک پرستار پیدا کنند و ترجیح دهند به جای رفتن به بیمارستان یا درمانگاه و معطل شدن در راهروها، از خدمات پرستاری مراکز معتبر استفاده کنند. استفاده از خدمات پرستاری باعث می‌شود شما در کم‌ترین زمان ممکن نیاز خود را برطرف کنید یا اگر نیاز جدی به دکتر داشتید در کمترین زمان از آن اطلاع پیدا کنید.

عوامل پزشکی تاثیر گذار بر خستگی
وجود یک بیماری در بدن فرد می‌تواند روحیه او را به خودی خود تحت تاثیر قرار دهد. برخی بیماری‌ها از جمله آلرژی و حساسیت‌ها، کم خونی، دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی، تیروئید، آپنه خواب، فیبرومیالژیا و خستگی مزمن نیز هستند که احساس خستگی و کسلی را در یک فرد تقویت می‌کنند در ادامه برخی از آن‌ها را شرح می‌دهیم.


آلرژی
آلرژی علاوه بر علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، عطسه، خارش بدن می‌تواند موجب خستگی در افراد شود. رینیت آلرژیک که دلیل اصلی خستگی است به راحتی قابل کنترل است. برای کنترل آلرژی و جلوگیری از عوامل آن ابتدا باید آزمایش بدهید تا مشخص شود به چه چیزهایی آلرژی دارید. از جمله عوامل آلرژی زا می‌توان به گرده گیاهان، گرد و غبار، کپک، پوست حیوانات، تغییرات آب و هوا اشاره کرد.


کم خونی
کم خونی یکی از مشکلات رایج در خانوم‌ها و زنان باردار است و باعث می‌شود فرد همیشه احساس خستگی کند. میزان کم خونی در افراد مختلف متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک نسخه تجویز کرد. حتما باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا از نوع و مقداری کم‌خونی خود اطلاع دقیق داشته باشید. در مواردی که کم‌ خونی فرد کم باشد معمولا استفاده از قرص‌های آهن ایرانی به صورت مرتب توصیه می‌شود.


دیابت
دیابت به بیماری گفته می‌شود که در آن قند خون یک فرد متعادل نیست و ممکن است در طول روز بالا و پایین شود که در هر دو مورد باعث می‌شود فرد احساس خستگی کند. هنگامی که قند خون شما بالا می‌رود به جای صرف شدن قند برای تولید انرژی در جریان خون باقی می‌ماند و موجب خستگی می‌شود. هنگامی که قند خون شما کاهش می‌یابد سوخت کافی برای تولید انرژی در بدن وجود ندارد و موجب خستگی می‌شود.

کلام آخر


چرا خدمات پرستاری ارسطو را انتخاب کنیم؟
خدمات پرستاری ارسطو با کادری مجرب و حرفه‌ای در تلاش است تا انجام انواع خدمات مانند ویزیت پزشک در منزل، خدمات پرستار سالمند و کودک و تزریقات در کم‌ترین زمان ممکن انجام شود.
تیم پرستاری به صورت مرتب در حال آموزش و گذراندن دوره‌های نوین هستند تا انواع خدمات پرستاری به بهترین شکل به بیماران ارائه شود.
بیمار تنها هزینه واقعی خدمات را پرداخت می‌کند و متحمل هزینه‌های گزاف در برابر درست انجام دادن کار نمی‌شود. زیرا  ارائه خدمات درست بخشی از وظایف تیم پرستاری است نه خدمتی برتر.
برای استفاده از مشاوره رایگان خدمات پرستاری ارسطو می‌توانید به وب سایت www.nurse21.com مراجعه کرده و یا با شماره تماس های 09335164562-02177261673 در ارتباط باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha