مطالعه‌ای نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در شامپو‌ها و لوازم آرایشی با مرگ زودرس ارتباط دارند.

ارتباط مواد شیمیایی لوازم آرایشی با مرگ زود هنگام

سلامت نیوز:مطالعه‌ای نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در شامپو‌ها و لوازم آرایشی با مرگ زودرس ارتباط دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه‌ای در مجله Environmental Pollution منتشر شد، نشان داد که قرار گرفتن در معرض یک گروه رایج از مواد شیمیایی با مرگ زودرس، به ویژه ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط است.


به گزارش روسیا الیوم،مواد شیمیایی مصنوعی متداول به نام فتالات که در صد‌ها محصول مصرفی مانند ظروف نگهداری مواد غذایی، شامپو، لوازم آرایشی، عطر و اسباب بازی یافت می‌شود، ممکن است سالانه در حدود ۹۱۰۰۰ تا ۱۰۷۰۰۰ مرگ زودرس را در بین افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله در ایالات متحده ایجاد کند.


از چند دهه پیش دانشمندان می‌دانند که فتالات می‌تواند با مکانیسم بدن برای تولید هورمون‌ها، که به عنوان سیستم غدد درون ریز شناخته می‌شود، تداخل داشته باشد. موسسه ملی علوم بهداشت محیط می‌گوید حتی کوچکترین اختلالات هورمونی می‌تواند اثرات رشد و بیولوژیکی قابل توجهی از جمله بر رشد و تولید، مشکلات مربوط به مغز و سیستم ایمنی بدن ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض فتالات به وضوح با چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط بوده است.


لئوناردو تراسندی، نویسنده اصلی این مطالعه و مدیر مرکز تحقیقات لانگون NYU، می‌گوید: این مطالعه به پایگاه اطلاعاتی رو به افزایش در مورد تأثیر پلاستیک بر بدن انسان می‌افزاید و از بهداشت عمومی و مشاغل می‌خواهد که استفاده از پلاستیک را کاهش داده یا حذف کنند.


او افزود: واقعیت این است که وقتی به کل شواهد نگاه می‌کنید، الگوی تکان دهنده‌ای از اضطراب را ایجاد می‌کند.
تراساند و همکارانش در دانشکده پزشکی گروسمن دانشگاه نیویورک داده‌های بیش از ۵۰۰۰ بزرگسال ۵۵ تا ۶۴ ساله را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که بیشترین میزان فتالات را در ادرار خود دارند زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به هر دلیلی بخصوص در اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.


این مطالعه تخمین زده است که مرگ و میر ناشی از این مواد شیمیایی می‌تواند سالانه ۴۰ تا ۴۷ میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه از دست رفتن بهره وری اقتصادی را در بر داشته باشد.


اغلب فتالات‌ها به محصولات اضافه می‌شوند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. لوله‌های پلاستیکی مختلف و برخی از اسباب بازی‌های کودکان ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که تجزیه آن‌ها دشوار است، و لوازم آرایشی و لوازم آرایشی اغلب شامل فتالات برای حفظ عطر هستند.
این دسته از مواد شیمیایی آنقدر رایج است که به عنوان "همه جا مواد شیمیایی" توصیف می‌شود. در صورت استنشاق یا بلع، این مواد شیمیایی تهدید کننده هستند، بنابراین کودکان به ویژه در معرض خطر هستند، زیرا تمایل دارند دستان خود را در دهان خود قرار دهند.


شما می‌توانید برخی از مراحل را که ممکن است فتالات را از خانه شما دور نگه دارد انجام دهید، مانند:
- از محصولات لباسشویی و مواد شوینده بدون بو استفاده کنید.
- از محصولات پاک کننده بدون عطر استفاده کنید.
- برای نگهداری مواد غذایی از شیشه، فولاد ضد زنگ، سرامیک یا چوب استفاده کنید.
- به جای انواع کنسرو شده و فرآوری شده، میوه‌ها و سبزیجات تازه یا یخ زده بخرید.
- از خوشبو کننده‌های هوا و همه پلاستیک‌هایی با علامت شماره ۳، شماره ۶ و شماره ۷ خودداری کنید.
- از استفاده از ماکروویو و پلاستیک در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha