احتمالات بروز موج ششم کرونا در کشور که از چند هفته قبل نقل محافل و سخنان کادر درمانی بوده است روز گذشته ازسوی وزیر بهداشت مهر تایید گرفت و حالا باید منتظر بود تا در کمتر از یک هفته دیگر به‌طور رسمی آغاز موج ششم کرونا در کشور اعلام شود. اگرچه مقایسه آمار بیماران تازه شناسایی شده کرونا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هم نشان می‌دهد که در 24ساعت حدود 1500نفر به بیماران تازه شناسایی‌شده کشور افزوده شده است.

موج ششم کرونا در آبان قطعی است

سلامت نیوز:احتمالات بروز موج ششم کرونا در کشور که از چند هفته قبل نقل محافل و سخنان کادر درمانی بوده است روز گذشته ازسوی وزیر بهداشت مهر تایید گرفت و حالا باید منتظر بود تا در کمتر از یک هفته دیگر به‌طور رسمی آغاز موج ششم کرونا در کشور اعلام شود. اگرچه مقایسه آمار بیماران تازه شناسایی شده کرونا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هم نشان می‌دهد که در 24ساعت حدود 1500نفر به بیماران تازه شناسایی‌شده کشور افزوده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در شرایطی که مسوولان مدام هشدار می‌دهند مردم نباید ساده‌انگاری کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان باید در دستورکار باشد. از سوی دیگر هم سازمان امور استخدامی در نامه‌ای قانون دورکاری در کشور را لغو و اعلام کرده است که تمام کارمندان و کارکنان ادارات و سازمان‌ها باید در محل‌های کار خود حضور داشته باشند.

تالی این دستور، شلوغ شدن واگن‌های مترو، اتوبوس‌های شرکت واحد، تاکسی‌ها و معابر و درنتیجه کاهش فاصله اجتماعی و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی است که تاثیر مستقیمی در تشدید شیوع کرونا دارد.

از سوی دیگر، با سرد شدن هوا در روزهای آتی به‌طور حتم پنجره‌های ادارات و شرکت‌ها هم کمتر باز می‌شوند تا جریان هوا وجود نداشته باشد که همین امر نیز می‌تواند موجب شیوع کرونا در محیط‌هایی باشد که تعدادی از افراد کنار هم کار می‌کنند یا ارباب‌رجوع دارند. این تناقضات زمانی جالب‌تر می‌شود که مردم اینطور می‌پرسند «اگر وضعیت بهتر شده چرا محدودیت تردد شبانه برداشته نمی‌شود؟ آیا دولت به‌دنبال درآمدزایی است؟»
 
شما مراقبت خودتان باشید
وزیر بهداشت روز گذشته در حاشیه یادمان اولین سالگرد شهادت شهید مدافع سلامت دکتر محمد زارع جوشقانی که دیروز در بیمارستان شهید لبافی‌نژاد برگزار شد، به برآورد دانشمندان از بابت شیوع کرونا در آبان‌ماه آن هم نه فقط در ایران که در تمام جهان اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم که قطعا ایجاد خواهد شد؛ البته ما آمادگی کامل برای مبارزه با بیماری کرونا در موج ششم را داریم، در همین راستا اکنون بیمارستان‌ها از نظر وضعیت دارویی، دستگاه‌های تنفسی در آماده‌باش هستند تا بتوانیم با این بیماری مبارزه کنیم.

بهرام عین‌اللهی ضمن درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یادآور شد: بسیاری از بیمارانی که در موج پنجم مبتلا شدند در تجمع‌ها و مراسم‌ مختلف حضور داشتند. توصیه می‌کنیم عزیزان حتما مراقب خود بوده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی در ادامه به تزریق حدود 70میلیون دوز واکسن کرونا در ایران از مردادماه تاکنون اشاره کرد که موجب تعجب نهادهای بین‌المللی از این دستاورد بزرگ شده است.

عین‌اللهی همچنین افزود: هنوز واکسیناسیون ما کافی نیست و برای آنکه خیال‌مان راحت شود حتما باید به ۸۰درصد مردم دو دوز واکسن تزریق شود. وزیر بهداشت یادآور شد: اکنون در تزریق دوز اول به ۷۵درصد و در دو دوز به حدود ۳۵درصد رسیده‌ایم که تا ۸۰درصد فاصله داریم، بنابراین پروتکل‌ها همچنان باید رعایت شوند.
 
سپرهای پیشگیری را گم نکنید
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم روز گذشته با بیان اینکه رعایت بهداشت شخصی، رعایت پروتکل‌ها به‌صورت جمعی و واکسیناسیون سه ضلع جلوگیری از بروز کرونا محسوب می‌شوند، گفت: با توجه به عدم رعایت موازین بهداشتی در برخی مناطق و اینکه هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم، ممکن است پیک ششم را تجربه کنیم.

دکتر حمیدرضا جماعتی درباره وضعیت کرونا و بروز نشانه‌های پیک ششم کرونا در کشور گفت: اگر بهترین واکسن‌ها را هم استفاده کنیم، باز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم است.

وی افزود: باید توجه کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها و اقداماتی که از سوی مسوولان در زمینه قرنطینه، بستن مجامع و محدود کردن مراسم‌های با جمعیت زیاد و... انجام می‌شود، در مطالعات نشان داده شده که ۳۰درصد می‌تواند جلوی انتشار عفونت را بگیرد و ۳۰درصد کاراست.

حال برحسب نوع واکسنی که استفاده می‌شود، اگر کارایی را ۶۰درصد در نظر بگیرید، هنوز هم نمی‌توانید به‌صورت ۱۰۰درصد جلوی پیشرفت بیماری و پاندمی را بگیرید؛ البته می‌توانید تا حدود زیادی آن را کنترل کنید اما در پاندمی باید همه این موارد با هم اتفاق بیفتد تا بتوان به ۸۰ تا ۹۰درصد کارایی رسید و تا حدودی بتوان عفونت را کنترل کرد.

جماعتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: امید ما این است که با واکسیناسیون و با انجام پروتکل‌های بهداشتی با کمک مردم، بتوانیم تا حدودی این پیک را بگذرانیم اما با توجه به عدم رعایت موازین بهداشتی در برخی مناطق و اینکه هنوز به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم، ممکن است پیک ششم را تجربه کنیم. هرچند ما در فصل پاییز هستیم و فصول سرد، فصولی هستند که این ویروس‌ها می‌توانند بیشتر فعالیت کنند.

بنابراین از نظر آب‌وهوا هم باید دقت کنیم که فعالیت ویروس‌ها می‌تواند بیشتر باشد و درگیری بیشتری را در افراد جامعه به وجود آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha