در درمان وسواس ابتدا باید خود این اختلال را شناخت. در واقع وسواس یک نوع اختلال روانی است که در آن شخص رفتار خاصی را به طور مداوم تکرار میکند یا احساس میکند یک سری رفتار خاص را باید مداوم تکرار کند. این اختلال تا حدی پیش میرود که فرد را پریشان میکند .

درمان وسواس بدون مصرف دارو !

سلامت نیوز: در درمان وسواس ابتدا باید خود این اختلال را شناخت. در واقع وسواس یک نوع اختلال روانی است که در آن شخص رفتار خاصی را به طور مداوم تکرار میکند یا احساس میکند یک سری رفتار خاص را باید مداوم تکرار کند. این اختلال تا حدی پیش میرود که فرد را پریشان میکند و عملکرد های عمومی شخص را مختل میکند.حتی ممکن است شخص  تنها برای مدت کوتاهی قادر به کنترل افکار و عملکرد های خود باشد.افکار یا تصورات ناراحت کننده, علی‌ رغم میل او , به ذهن هجوم می‌آورند و تلاش او برای بیرون راندن آنها از ذهنش بی‌ نتیجه هست.

آمار ها در کلینیک روانشناسی در تهران  نیک مهر حاکی از آن است که از هر ۵۰ نفر مراجعه کننده ۱ نفر در کل عمر ش دچار اختلال وسواسی جبری میشود که این احتمال در مرد و زن مساوی است. وسواس به طور معمول نزدیک به ده سالگی یا در دوره جوانی  بروز می‌کند و بعید است بعد از سن سی سالگی این اختلال آغاز شود که شامل دوره‌های بهبود و پسرفت خود به خودی است. معمولا بیماران سالها از این بیماری رنج میبرند بدون مراجعه برای درمان وسواس...علائم بیماری به این صورت است که فرد دچار افکار یا تصورات وسواسی تکرار شنونده و نگران کننده میشود و یااحساس اجبار به انجام بعضی‌ از کار‌ها به شکلی‌ خاص برای کاهش حس نگرانی میکند ، به طور مثال:تکرار مکرر یک کار مثل دست شستن یا تکرار یه جمله خاص یا شمردن اعداد به طور مکرر.

درمان وسواس

اضطراب راه های درمان مختلفی دارد که میتواند به فرد دچار اختلال کمک کند . روش های درمان اضطراب به نوع اضطرابی که فرد دارد، بستگی دارد رفتار درمانی ، دارو درمانی ، و استراتژی‌های مدیریت اضطراب از راه های درمان اضطراب هستند.برای علائم مربوط به اضطراب خفیف، متخصصان سلامت روان  ممکن است تغییرات سبک زندگی مانند تمرینات ورزشی منظم و کاهش سطوح استرس را پیشنهاد کنند.

در مواردی که علائم اضطراب متوسط تا شدید باشند، احتمالا به درمان‌های دارویی نیاز خواهید داشت.علل زیادی ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشند، مانند:

  • تغییرات عمده در زندگی‌ مانند مهاجرت ، بلوغ، تغییر شغل ، به دنیا آمدن نوزاد
  • ارث
  • استرس
  • اختلال در ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین،
  • ویژگی های شخصیتی: افراد بیش از اندازه با دقت، تمیز و وسواسی

موضوع وسواس فکری فرد به فرد متغییر است که معمولا با ترس همراه است. مثلا:

  • ترس از اقدام خشن یا سوءرفتار جنسی خود (مثلاً همسری عاشق که می‌ترسد شوهرخودش را خفه کند.)
  • ترس از بی‌نظمی و قرینه نبودن اشیا و وسایل (مثلاً چینش نامنظم پسته در ظرف آجیل)
  • ترس از آلودگی و کثیفی
  • ترس از تصادف و اقدامات خشن دیگران (مثل وسواس قفل بودن در خانه به دلیل ترس از دزدی)

بیشتر افرادی که مبتلا به اختلال وسواس هستند می‌دانند که این ترس و اضطراب آنها  ریشه ی منطقی ندارد و تلاش می‌کنند آن را سرکوب کنند و نادیده بگیرند.

وسواس عملی دقیقا همین رفتارهایی است که برای رهایی از استرس فکری  دائماً تکرار می‌شود تا اضطراب ناشی از آن کاهش پیدا کند.

 نمونه‌هایی از وسواس عملی شناسایی شده در کلینیک روانشناسی در تهران:

  • پرهیز از دست دادن با دیگران یا دست زدن به دستگیره‌ی در
  • چک کردن مداوم قفل یا اجاق گاز
  • چینش بیش از حد منظم وسایل در خانه یا محل کار
  • تکرار دعایی خاص به طور مداوم

بیشتر افرادی که به اختلال وسواس دچارند و این اختلال در مراحل اولیه میباشد  برخی ازعلایم این بیماری را به‌طور خفیف تجربه می‌کنند و می‌توان از طریق درمان از تشدید علایم جلوگیری کرد.

درمان وسواس با لورتا نوروفیدبک

درمان وسواس شامل سه مرحلهٔ روان‌درمانیِ شناختیِ رفتاری، رفتاردرمانی و دارودرمانی است که در کلینیک تخصصی نیک مهر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

درمان وسواس

در  پژوهش ها و تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان روش لورتا نوروفیدبک توانسته است بهبودی قابل توجهی در درمان وسواس فکری - عملی ایجاد کند و فعالیت مغز بعد از هر بار درمان لورتا نوروفیدبک افزایش یابد شود.

با توجه به عوارض استفاده از داروها، درمان از طریق  لورتا نوروفیدبک تنها روشی است که بدون عوارض جانبی میباشد و نتیجه ی مطلوب همراه با ماندگاری بالا در درمان وسواس و درمان استرس و اضطراب دارد.

از آنجا که اثربخشی لورتا نوروفیدبک بر اساس یک فرایند یادگیری و شرطی سازی عاملی است، طول دوره درمان وسواس معمولاً بلند مدت است.

اختلال کندن مو  نیز یکی اختلال روانی است. فرد مبتلا به وسواس کندن مو علاقه ی قوی و غیر قابل کنترلی برای کندن موهای خود دارد. در موارد حاد، اختلال کندن موی وسواسی میتواند باعث بروز نشانه‌های روانی و جسمی شدید در فرد شود. بسیاری از مبتلایان به دنبال درمان وسواس کندن مو نمی‌روند. عده دیگری از مبتلایان، به‌دلایل مختلف، تمایلی به اقدام برای درمان وسواس کندن مو ندارند. در اکثر اموارد، پزشکان قادر به تشخیص تریکوتیلومانیا نیستند. همچنین، اطلاعات محدودی برای  درمان وسواس کندن مو موجود است.با وجود این، تحقیقات در موجود نشان می‌دهند برخی از رویکردهای رفتاردرمانی و داروهای خاص می‌توانند به بهبود و درمان وسواس کندن مو کمک کنند.

کلینیک روانشناسی در تهران

لورتا نوروفیدبک نیز روشی کمک کننده برای درمان تمام اختلال های ذکر شده است که بنیان گذار آن در ایران دکتر گنجی می باشد و عملکرد آن به این صورت است که با استفاده از ثبت امواج EEG و دادن بازخورد عصبی به فرد، نوعی خود تنظیمی را ایجاد و آن را به فرد آموزش دهد.

کاربردهای لورتا نوروفیدبک :

نوروبیوفیدبک روش جدید و برای درمان انواع اختلالات است. در نتیجه از لورتا نوروفیدبک برای اندازه‌گیری و ارزیابی فعالیت‌های عصبی مربوط به مغز استفاده خواهد شد.

مرکز نیک مهر جزء یکی از بزرگترین و مجهز ترین مراکز هست که دکتر گنجی و دکتر حسینی با استفاده از روش های لورتا نوروفیدبک و روش های تخصصی دیگر به درمان بیماران کمک میکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha