نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کودکان مادرانی که در شغل خود مرتب با محصولات شوینده و تمیزکننده سروکار دارند، ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که به آسم مبتلا شوند.

خطر ابتلا به آسمِ کودکانِ مادرانِ نظافت‌کار ۷۰ درصد بیشتر است

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کودکان مادرانی که در شغل خود مرتب با محصولات شوینده و تمیزکننده سروکار دارند، ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که به آسم مبتلا شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، محققان دانشگاه «برگن» در نروژ در این مطالعه با بررسی بیش از سه هزار کودک و مادران آنها متوجه شدند که اگر مادر این کودکان شغلی داشته باشد که مرتب با مواد شوینده و تمیزکننده سروکار داشته باشند، احتمال ابتلای این کودکان به آسم ۷۱ درصد افزایش می یابد.
این مطالعه همچنین نشان داد که این موضوع حتی در مورد زنانی که سال ها قبل از بچه دار شدن این کار را ترک کرده بودند صادق است و  مواد پاک کننده مستقیماً روی تخمک آنها تأثیر می گذارد. بر اساس نتایج این مطالعه زنانی که به عنوان نظافتچی، پرستار و آشپز کار می کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.


به گزارش  روزنامه دیلی میل،محققان در تحقیقات قبلی نسبت به قرار گرفتن کودکان در معرض محصولات تمیز کننده مانند صابون ظرفشویی، شوینده ماشین ظرفشویی، پاک کننده های چند منظوره، پاک کننده شیشه و صابون لباسشویی هشدار داده بودند چرا که قرار گرفتن کودکان در معرض این محصولات با ابتلای آنها به آسم ارتباط دارد. 


این محصولات اغلب حاوی مواد شیمیایی هستند که موجب التهاب راه های هوایی می شود و نفس کشیدن را دشوار می سازد. افرادی زیادی در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.آسم بیماری مزمن مجاری هوایی است که با واکنش بیش‌ازحد مجاری هوایی به طیف وسیعی از محرک‌ها شناخته می‌شود؛ این پاسخ بیش‌ازحد، به التهاب و انسداد مجاری هوایی می‌انجامد. آسم یک بیماری حمله‌ای است که در فواصل معین بروز می‌کند، معمولاً حملات آسم، کوتاه‌مدت است و هر حمله بیش از چند دقیقه تا چند ساعت طول نمی‌کشد.


پروفسور «سیسیلی سوانس» از دانشگاه برگن در نروژ و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: نتایج مطالعه آنها ارتباطی را میان قرار گرفتن مادران در معرض مواد تمیزکننده و سلامت کودکان آنها نشان می دهد. 


وی افزود: بسیاری از زنانی که در آینده مادر می شوند در محل کار خود در معرض مواد شیمیایی قوی قرار دارند ، اما اثرات بالقوه این موضوع بر سلامت فرزندان آنها به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال ، تحقیقات در حال ظهور نشان می دهد که قرار گرفتن زنان در معرض مواد شیمیایی، قبل از بارداری بر سلامت فرزندان آینده آنها تأثیر می گذارد.


اگر چه این محققان علت این موضوع را تاثیر مواد شیمیایی موجود در محصولات شوینده بر تخمک های زنان عنوان کرده اند اما پروفسور سوانس می گوید که این موضوع تنها یک حدس و گمان است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
یافته های این مطالعه در کنگره بین المللی مجله تنفسی اروپا ۲۰۲۰ ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha