آژانس استانداردهای غذایی انگلستان گزارش داده که در سال تقریبا حدود ۵۰۰ هزار مورد مسمومیت های ناشی از مصرف غذا ثبت می شود.

چطور دچار مسمومیت های غذایی خانگی نشویم؟ ۱۲ گام موثر

سلامت نیوز: آژانس استانداردهای غذایی انگلستان گزارش داده که در سال تقریبا حدود ۵۰۰ هزار مورد مسمومیت های ناشی از مصرف غذا ثبت می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، مسمومیت های غذایی علاوه بر ناخوشایند بودن، می تواند در بسیاری از موارد منجر به بیماری های جدی و حتی مرگ شود.

این در حالی است که بسیاری از مردم تصور می کنند که مسمومیت غذایی از رستوران ها، کافه ها و غذاهای فست فود ناشی می شود اما با توجه به اعلام آژانس استانداردهای غذایی انگلستان، بسیاری از این نوع مسمومیت ها ناشی از عدم رعایت بهداشت در طبخ غذاهای خانگی است.

بیش از ۲۵۰ بیماری از طریق مصرف مواد غذایی ناسالم به بدن منتقل می شود. علایم مسمومیت غذایی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی عضله معده، تب و کاهش آب بدن است.

به دنبال این روند، راهنمایی هایی برای کاهش خطر ابتلا به مسمومیت های غذایی در خانه پیشنهاد شده است:

دستان خود را بشویید: دستان خود را قبل از دست زدن به هر نوع ماده غذایی خشک یا خام مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و سبزیجات با آب گرم و صابون بشویید. بعد از حمل زباله، استفاده از سرویس بهداشتی، عطسه کردن و یا لمس حیوانات خانگی نیز باید دست ها به طور کامل شسته شوند.

میز کابینت را ضد عفونی کنید: شستشو و ضد عفونی میز کابینت بعد از آماده کردن غذا بخصوص اگر این میز در تماس با گوشت خام، تخم مرغ، ماهی یا سبزیجات بوده، امری ضروری است. البته حتما نباید از اسپری های ضد باکتری برای این کار استفاده کنید، شستشو با آب گرم و صابون نیز برای پاک کردن میز کابینت کفایت می کند.

حوله آشپزخانه را شستشو دهید: این حوله ها باید قبل از استفاده دوباره کاملا شستشو داده شده و خشک گردند. حوله های کثیف و مرطوب محل مناسبی برای رشد میکروب ها هستند.

گوشت خام را جداگانه نگه دارید: گوشت های خام باید به دور از غذاهای آماده مصرف مانند سالاد، میوه و نان نگه داشته شوند چون هر نوع باکتری از این گوشت ها می تواند به غذاهای دیگر راه پیدا کند.

هیچگاه سبزی و میوه نشسته و گوشت و مرغ خام را بطور مستقیم بر روی سطوح آشپزخانه قرار ندهید.

گوشت خام را در قفسه پایین یخچال ذخیره کنید: همیشه گوشت خام بعد از پوشش کامل باید در قفسه پایین یخچال نگه داشته شود تا قطرات آب آن در صورت احتمال بر روی مواد غذایی در قفسه های پایین نریزد.

غذا را به طور کامل طبخ کنید: طبخ مرغ، گوشت، همبرگر، سوسیس، و کباب به طور کامل اهمیت زیادی دارد. تنها راه و امن ترین راه برای کشتن آثار کمپیلوباکتر در گوشت خام بخصوص مرغ، پخت و پز کامل آن است.

دمای یخچال را زیر ۵ درجه سانتی گراد نگه دارید.

حداقل هفته ای یکبار داخل یخچال را تمیز کنید.

برای خارج کردن مواد غذایی از انجماد ۲۴ ساعت قبل از مصرف آنها را در ظروف لبه دار گذاشته و در یخچال قرار دهید.

پس از خارج شدن مواد غذایی از انجماد، فورا آنها را بپزید.

اگر می‌خواهید غذاها را به مدت طولانی نگهداری کنید، آنها را در فریزر نگهداری کنید.

منبع: nhs


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha