با تزریق 80 میلیون و 406هزار و 788 دوز واکسن بعد از گذشت بیش از دو ماه از واردات گسترده واکسن به کشور، پوشش واکسیناسیون در دوز اول (با تزریق 50 میلیون و 843 هزار و 578 نفر) به 76 درصد و در دوز دوم (با تزریق 29 میلیون و 503 هزار و 783 نفر) به 40 درصد رسید.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا به کادر درمان و سالمندان

سلامت نیوز: با تزریق 80 میلیون و 406هزار و 788 دوز واکسن بعد از گذشت بیش از دو ماه از واردات گسترده واکسن به کشور، پوشش واکسیناسیون در دوز اول (با تزریق 50 میلیون و 843 هزار و 578 نفر) به 76 درصد و در دوز دوم (با تزریق 29 میلیون و 503 هزار و 783 نفر) به 40 درصد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،حدود 59 هزار و 427 نفر نیز تاکنون دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. این درحالی است که در مرداد ماه میزان واکسیناسیون تنها 5 میلیون دوز بود. در آبان ماه، اما تزریق این میلیون‌ها دوز کارگر افتاد و از بیش از 700 مرگ در مرداد ماه به حدود 171 مرگ در روز (یکشنبه دوم آبان ماه) رسیدیم.

طی این مدت تعداد بستری‌ها در آی‌سی‌یو نیز از 8 هزار بستری به حدود 4 هزار و 294 بستری کاهش یافت و تعداد مبتلایان 50 هزارنفری حالا به عدد 9 هزار و 174 نفر رسیده است. با این‌همه نگرانی‌ها برای ورود موج ششم همچنان ادامه دارد و شرایط از زبان وزیر بهداشت اضطراری و شکننده تلقی می‌شود، وضعیتی که به هیچ وجه نباید عادی‌انگاری شود.


در این شرایط بازگشایی مدارس به تزریق بالای 70 درصد دوز دوم که تا اواخر آبان ماه عملی خواهد شد موکول شده و درحالی که همچنان تعدادی از شهروندان با وجود در دسترس بودن واکسن از تزریق آن سرباز می‌زنند، تزریق دوز سوم برای کادر درمان، افراد پر ریسک و سالمندان آغاز شده است. آن‌طور که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفته قبل از واکسیناسیون کادر درمان حدود ۲۰۴ نفر شهید سلامت داشتیم، اما امسال که ویروس تهاجمی‌تر و بیماران هم بیشتر شده، تعداد شهدای کادر درمان به شمار انگشتان یک دست کاهش یافته است. اگرچه براساس آمارها تاکنون هیچ فوتی به دلیل واکسن ثبت نشده و اتفاقاً 85 درصد فوتی‌های کرونا مربوط به افراد واکسینه نشده است، اما تعداد محدودی که خود را مخالفان واکسن نامیده‌اند همچنان اصرار دارند که بگویند مستندات کافی برای بی‌خطر بودن واکسن‌ها در دسترسشان نیست.


عین‌اللهی البته درباره نرخ‌های متفاوت واکسن‌های وارداتی و بی‌کیفیت بودن بعضی برندها نیز به جمله «صحت ندارد» اکتفا و تأکید کرد که با انجام واکسیناسیون محدودیت‌ها حذف خواهد شد: «الان خروج و ورود از و به کشور حتماً با واکسیناسیون کنترل و بررسی می‌شود و امروز تأکید ما بر کارت واکسیناسیون است.» او درباره علت عدم دسترسی به واکسن در نیمه ابتدایی سال و دسترسی بالا به واکسن پس از شهریور، هم گفت: از گذشته بی‌اطلاع هستم ولی از وقتی مسئولیت به‌عهده گرفتم تلاش همگانی انجام شد.

البته در هفته اول قبول مسئولیت خیلی واکسن نداشتیم ولی پس از آن با تلاش همگی بویژه رئیس جمهوری حجم زیادی از واکسن وارد شد. می‌دانید که امروز ما در حال رسیدن به مرز ۸۰ میلیون هستیم. یعنی در عرض دو ماه و نیم ۷۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. اگر با شرایط معمول می‌خواستیم کار کنیم حداقل یک‌سال طول می‌کشید ولی با کمک گرفتن از مردم حجم بالای واکسن در حسینیه‌ها، مساجد، مصلی‌ها و... با کمک مردم واکسن تزریق شد و در برخی مراکز تنها یک یا دو رابط از سمت ما حضور داشتند و این نشان دهنده ارزش حضور مردم ما در صحنه است.

او تأکید کرد: واکسیناسیون در حجم بالایی انجام شد و ما با اینکه در یک وضعیت بحرانی بودیم اما امروز میزان مرگ و میرمان به ۱۲۴ نفر رسید. پیش از تصدی بر سمت وزارت، رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد بودم و مرگ‌و‌میر مردم را از نزدیک می‌دیدم و این واقعاً دلخراش است. خوشبختانه میزان بیماران و بستری کاهش یافته است. البته باید برای موج ششم آماده باشیم.

از مردمی که واکسن زدند ممنون هستم. ما نزدیک ۲۰ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها داریم و دغدغه ما سلامت مردم است.او درباره نامه‌ای که اخیراً پیرامون میزان کارایی و اثربخشی یکی از واکسن‌های وارداتی منتشر شد، گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم جزو بهترین واکسن‌ها است. واکسن وارداتی از چین از نوع تولید پکن است.


او ادامه داد: برای تأیید یک واکسن سه مرحله باید طی شود و آن چیزی که سلامت واکسن را تأیید می‌کند مرحله دوم است. تمام واکسن‌های موجود تاکنون مرحله دوم کارآزمایی را سپری کرده‌اند؛ پس از گذراندن آن مرحله است که مجوز تزریق واکسن صادر می‌شود. در کشور ما واکسن برکت، سیناژن و پاستور این مراحل را طی کرده‌اند و واکسن رازی و فخرا هم این هفته تأیید می‌شوند.


او درباره واردات واکسن علی‌رغم تعدد پروژه‌های واکسن‌های داخلی، گفت: زمان برای ما بسیار مهم است و فرصت تأمین شدن ۱۶۰ میلیون دوز واکسن را در داخل نداریم در حالی که حتی یک ساعت هم برای ما ارزش دارد و تمرکز اصلی ما نجات تک تک هموطنان از مرگ است. واکسن‌های داخلی تاکنون به ۱۴ میلیون دوز رسیده‌اند که اگر تولید داخل به مقدار قابل قبولی برسد از واردات خارجی کم می‌کنیم.


وزیر بهداشت در مورد واکسن کووایران برکت، گفت: این واکسن یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیا با کمترین عوارض ممکن است، اما متأسفانه به دلیل راه‌اندازی تنها یک خط تولید، میزان کافی از این واکسن در دسترس ما نیست. عین‌اللهی افزود: در شرایطی که مسأله اجتماعی مطرح باشد نمی‌توان با واکسن برخورد اختیاری داشت.

به‌طور مثال اگر یک فرد مبتلا به بیماری کرونا وارد هواپیما شود می‌تواند تمام افراد پرواز را مبتلا کند و حتی اجتماع نیز فرد ناقل بیماری را نمی‌پذیرد وزیر بهداشت درخصوص اظهارات یکی از مسئولان وزارتی درباره لزوم انجام ۷۲ ساعت یک‌بار تست پی‌سی‌آر برای کارمندانی که واکسن نزده‌اند، بیان کرد: این ادعا می‌تواند شخصی باشد و چنین مصوبه‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار نشده است و چنین کاری شدنی نیست.


چه کسانی واجد شرایط دریافت دوز سوم هستند
همچنین مسعود مردانی عضو ستاد کشوری مقابله با کرونا، در مورد افراد واجد شرایط که ضروری است دوز سوم را تزریق کنند گفت: بعد از اینکه عده زیادی از مردم دو دوز واکسن را زدند، بویژه بیشتر جامعه پزشکی خودمان که اولین گروه بودند که واکسینه شده‌اند، مشاهده شد که علی‌رغم واکسیناسیون دو دوز واکسن کرونا عده‌ای باز هم به کرونا مبتلا شده‌اند. با تحقیقاتی که انجام شد مسئولان وزارت بهداشت دریافتند که افراد حتی با تزریق دو دوز ممکن است کرونا را تجربه کنند اما بیماری که به آن مبتلا می‌شوند شرایطش با کرونای قبلی متفاوت است و افراد مبتلا فقط علائم خفیف کرونا را تجربه خواهند کرد.

پس به این نتیجه رسیدند که فرق بیماری افرادی که واکسن زده‌اند بسیار با کرونای قبلی زیاد است. یعنی دیگر بیماری شدید نیست و بیماری منجر به مرگ و بستری در آی‌سی‌یو نمی‌شوند. همچنین وزارت بهداشت طبق تجربیات دیگر کشورها متوجه شده‌اند که بیشتر افرادی که در معرض خطرند افرادی هستند که سن بالای 65 سال، یا بیماری نقص ایمنی دارند و یا به سرطان مبتلا هستند و شیمی درمانی می‌شوند و یا داروی خاصی مصرف می‌کنند در نتیجه نیاز به دوز یادآور دارند.

در پی این نتایج سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تزریق دوز یادآور شش ماه پس از آخرین تزریق واکسن کرونا برای افرادی که در بالا ذکر شد الزامی و ضروری است. به همین دلیل پرسنل پزشکی و افراد بالای 65 سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یعنی اولین سری افرادی که در کشور واکسینه شدند باید برای دوز یادآور مراجعه کنند.


مردانی در مورد نوع واکسنی که افراد باید در دوز سوم تزریق کنند گفت: با شرح اینکه چه کسانی واجد شرایط دریافت دوز سوم هستند این سؤال پیش می‌آید که در تزریق دوز سوم آیا نوع واکسنی که افراد در دوز سوم دریافت می‌کنند مهم است یا خیر؟ بدین معنا که آیا باید همان نوع واکسنی را که قبلاً دریافت کرده‌اند تزریق کنند؟ برای مثال افرادی که سینوفارم یا آسترازنکا زده‌اند برای دوز یاد آور باید همان واکسن را دریافت کنند؟

پاسخ این است که افراد پس از دو دوز واکسنی که دریافت کرده‌اند برای دوز یادآور از نظر اینکه چه نوع واکسنی را تزریق کنند تفاوت عمده‌ای وجود ندارد. چرا که اکثر این واکسن‌ها با هدف افزایش ایمنی قبلی بدن تزریق می‌شوند. در واقع به‌ایمنی بدن تلنگری می‌زنند تا دوباره آنتی بادی تولید کند تا خدایی نکرده سطح پادتن‌ها در بدن کاهش پیدا نکند. برای همین ما زیاد درگیر نوع دوز یادآور نیستیم.

ولی توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که ترجیحاً اگر امکان دارد کسی که دو دوز اول را مثلاً سینوفارم زده دوز سوم را هم سینوفارم بزند. ولی احیاناً اگر واکسن مورد نظر در دسترس نبود افراد می‌توانند با خیال راحت از نوع دیگر واکسن‌ها را که تأییدیه سازمان بهداشت جهانی و یا وزارت بهداشت را دارند استفاده کنند.


شایعه مرگ بر اثر واکسن کذب است
مردانی در مورد شایعاتی مانند اینکه افرادی پس از تزریق دوز اول یا دوم فوت کرده‌اند توضیح می‌دهد: مرگ به دنبال تزریق واکسن یک پدیده شناخته شده است و در دنیا هم وجود دارد اما رقمش در حد یک در یک میلیون است. کسی که به دنبال تزریق واکسن فوت می‌کند حتماً باید پیشینه بیماری‌های قبلی‌اش و وضعیت سیستم ایمنی بدنش و شرایط خاصی که برایش رخ داده بررسی شود.

در حال حاضر کمیته‌ای در وزارت بهداشت تشکیل شده که روی عوارض واکسن تحقیق کند تا اگر مواردی از فوت دیده شد علت اصلی مرگ را مشخص کند و به تمامی پزشکان نیز ابلاغ شده که اگر موردی یافت کردند به کمیته مربوطه معرفی کنند تا اگر موردی وجود داشت حتماً به عموم مردم اعلام شود. اما باید گفت مرگ بر اثر واکسن شایعه‌ای بیش نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha