سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 319719

مسوولان هشدار می‌دهند که تزریق واکسن کرونا تنها راه نجات از مرگ بر اثر این بیماری است بر این اساس همه باید در امر واکسیناسیون مشارکت داشته باشند و این امر باید برای تامین سلامت مردم با پوشش بالا صورت گیرد.

مرگ، سرنوشت محتوم واکسن گریزی

سلامت نیوز: مسوولان هشدار می‌دهند که تزریق واکسن کرونا تنها راه نجات از مرگ بر اثر این بیماری است بر این اساس همه باید در امر واکسیناسیون مشارکت داشته باشند و این امر باید برای تامین سلامت مردم با پوشش بالا صورت گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تا کنون ۵۱ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۸۵۸ نفر دُز اول، ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ نفر دُز دوم و ۶۲ هزار و ۵۱۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۱ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۷۷۲ دُز رسیده است.


همه گیری کووید۱۹ همچنان چالش‌های بزرگی را در برابر ما قرار داده و واکسیناسیون علیه این بیماری می تواند از میزان مرگ و میر و بستری ها در بیمارستان ها جلوگیری کند بنابراین همه باید خود را در برابر تزریق واکسن مسوول بدانند، در عین حال با انجام واکسیناسیون نباید از موج ششم کرونا که در فصل سرما ممکن است، اتفاق بیافتد، غافل شد بر این اساس رعایت شیوه نامه های بهداشتی بر همه ضرورت دارد.


تزریق واکسن کرونا صیانت از سلامت مردم
رئیس جمهوری روز شنبه یکم مهر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.


آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی با قدردانی از زحمات همه کسانی که به نحوی در موضوع مبارزه با بیماری کرونا نقش دارند، افزود: در مسیر مقابله با کرونا، مساله اقناع افکار عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و همه کسانی که تریبون در اختیار دارند به ویژه رسانه ملی باید وضع موجود کشور را به ویژه در مقایسه با کشورهای دیگر تشریح و عملکردها و کیفیت مقابله با این بیماری تبیین کنند. وی تصریح کرد: همچنین ضرورت دارد بررسی‌های انجام شده در زمینه تاثیر واکسیناسیون عمومی بر سلامتی و ابتلای احتمالی افراد به شکل دقیق برای افکار عمومی توضیح داده شود تا کسانی که به هر دلیل تاکنون از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند، به انجام واکسیناسیون ترغیب شوند. رئیس جمهوری درباره تزریق دز سوم واکسن کرونا یا همان دز یادآور گفت: دغدغه ما صیانت از سلامت افراد است و در این زمینه شیوه‌نامه‌ها و توصیه‌های کارشناسان مبنای عمل خواهد بود.


آمادگی با موج ششم کرونا آیت الله رئیسی بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای مقابله موفق با موج احتمالی ششم بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: امیدواریم با موج جدیدی از بیماری مواجه نشویم، اما در هر صورت باید آمادگی داشته باشیم تا در برابر موج احتمالی بیماری مواجهه انفعالی نداشته باشیم. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم موج احتمالی جدید بیماری مانند موج پنجم کشور را غافلگیر کند، تصریح کرد: باید با تمهید اقدامات و آمادگی‌های لازم از تکرار مشکلات کشور در مواجهه با موج پنجم کرونا جلوگیری کنیم. وزارت بهداشت مکلف است وضع کشور را به دقت رصد کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
وی بر ضرورت حمایت قوی از واکسن‌های ساخت داخل از سوی وزارت بهداشت تاکید کرد و افزود: دلیل واردات گسترده واکسن در مقطع کنونی، ضرورت مقابله سریع با گسترش بیماری است و اگر تولید داخل، نیاز کشور به واکسن را تامین می‌کرد، واردات گسترده واکسن انجام نمی‌شد.
رییس جمهوری افزود: در واکسیناسیون نشان دادیم که ما می توانیم و با مشارکت مردم در مدت کوتاهی و حدود دو ماه و نیم توانستیم بیش از ۷۰ درصد از جمعیت هدف را در نوبت اول، واکسینه کنیم.


بیش از ۸۵ درصد بیمارانی که جان خود را از دست می دهند، واکسن کرونا نزدند
همچنین بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه دوم مهر ماه گفت: افرادی که در کشور واکسن کرونا را دریافت می کنند، رصد می شوند و متاسفانه بیش از ۸۵ درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده اند و نگرانی موج ششم بخاطر افرادی است که واکسینه نشده اند.
وی اظهار داشت: تزریق واکسن و ایمنی حاصل از واکسیناسیون به طور کامل و ۱۰۰ درصد از مرگ و میر ناشی از کرونا پیشگیری می کند و شایعاتی که در مورد فوت ناشی از تزریق واکسن کرونا گفته می شود، به هیچ عنوان صحیح نیست چون مطالعات علمی، دانشمندان و مراکز پژوهشی نشان داده اند که واکسیناسیون یکی از مهمترین عوامل مقابله با کرونا است.


عین اللهی تاکید کرد: واکسن یکی دو ساله به وجود نیامده و ۱۰۰ سال است که در ایران واکسن برای مقابله با بیماری ها از جمله سیاه سرفه، کزاز و فلج اطفال تزریق شده و موجب کنترل و ریشه کنی بیماری ها شده است اما واکسیناسیون، یک کار علمی است. ایران در پزشکی قدمت بسیار دیرینه ای دارد. به عنوان نماینده ۲۰ هزار عضو هیات علمی و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی باید بگویم که واکسیناسیون برای نجات جان مردم و عزیزان ما لازم است. هر فردی که فوت کند، متاثر می شویم اما برای تامین سلامت مردم حتما باید واکسیناسیون با پوشش بالا انجام شود.


وزیر بهداشت از همه افرادی که واکسن تزریق کرده اند تشکر کرد و گفت: تاکنون ۷۶ درصد مردم یک دز و ۴۰ درصد مردم دز کامل واکسن را تزریق کرده اند و از سایر هموطنانی که تاکنون واکسن را دریافت نکرده‌اند تقاضا داریم که حتماً برای انجام واکسن اقدام کنند، زیرا سلامتی آن‌ها برای ما بسیار ارزشمند است.
عین‌اللهی بیان کرد: پاندمی کرونا به معنی حضور مداوم ویروس با تغییرات ژنتیکی متفاوت در محیط است و به دلیل حجم وسیع ویروسی که در سطح جامعه وجود دارد، باید بر ایمنی بدن اقدام شود زیرا که این ویروس تنها از راه تنفسی وارد بدن می‌شود و حتماً باید با استفاده از ماسک مانع ورود این ویروس به بدن شویم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده اکثر افرادی که تاکنون بر اثر کرونا فوت کردند از بین افرادی هستند که واکسن را دریافت نکرده اند، خوشبختانه سال گذشته کادر درمان واکسینه شدند که تا قبل از واکسیناسیون ۲۰۴ نفر از کادر درمان به شهادت رسیدند در حالی که امسال به تعداد انگشتان دست هم شهید سلامت نداشتیم و تصمیم داریم برای ارتقا ایمنی کادر درمان کشور دز سوم را تزریق کنیم و ممکن است سالمندانی که مدت زمان زیادی از دریافت واکسن آنها گذشته به این گروه سنی نیز تزریق شود.


عین الهی افزود: باید توجه داشت ایمنی ناشی از واکسیناسیون پس از گذشت دو ماه در بدن افراد به وجود می‌آید و بلافاصله پس از دریافت یک دز واکسن نمی‌توانیم ادعا کنیم که فردی ایمنی کامل را به دست آورده است، پس فوت‌هایی که پس از تزریق واکسن کرونا رخ می‌دهد ارتباطی با دریافت واکسن ندارد.
وی خاطرنشان کرد: حتی بیماری یک نفر از کرونا برای ما بسیار مهم و فوت هریک از عزیزان برای ما بسیار دردناک است و  همه مردم ایران برادر، خواهر، پدر و مادر ما هستند، لذا انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین وظیفه ما است تا مردم و هموطنان ما به ایمنی کامل برسند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: با این حال شرایط فعلی کاملاً شکننده است و باید برای ورود موج ششم به کشور آماده باشیم مردم هم باید علاوه بر توجه به مسئله واکسیناسیون همچنان بر رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.


عده بسیار قلیلی اطلاعات غلط به مردم می دهند
عین اللهی همچنین روز دوشنبه سوم آبان ماه در وبیناری که به مناسبت هفته جهانی سواد رسانه ای و اطلاعات برگزار شد،  آگاهی بخشی به مردم یکی از اهداف مهم این وزارتخانه عنوان کرد.


وی همچنین اظهار کرد: واکسیناسیون، یکی از راههای بسیار موثر و مفید در پیشگیری از ابتلا به کرونا است و وزارت بهداشت بر آن تاکید ویژه دارد، واحد روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در این زمینه بسیار کار کرده است.


عین اللهی گفت: متاسفانه تعداد بسیار قلیلی هم هستند که با دادن اطلاعات غلط به مردم در فضای مجازی، منجر می شوند که تعدادی اندکی از مردم واکسن نزنند و سلامت همه جامعه به خطر بیفتد. توصیه ما این است که به صحبت های دانشمندان و اندیشمندانی که دلسوز جامعه هستند، دقت کنید. وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم است، همانطور که دانشمندان در مورد تمام بیماری ها نظریه ارائه می دهند و راه درمانی پیدا می کنند و بسیاری از بیماران نیز با استفاده از روش های مختلف درمانی، بهبود پیدا می کنند در مورد کرونا نیز همینطور است.  


وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی از نکاتی که همواره بر آن تاکید داشته ام، این است که مسئولین حوزه سلامت هر مطلبی که منتشر می شود در مورد آن صحبت کنند، چراکه اگر به آن شایعات پاسخ داده نشود، ممکن است به حقیقت کاذب تبدیل شود. بنابراین لازم است که سریعا شفاف سازی برای مردم صورت گیرد.  
عین اللهی یادآور شد: در امر واکسیناسیون دیدیم که اگر مردم به صحنه بیایند می توانند بسیار کمک کننده باشند، حضور مردم باعث شد کاری را که در عرض یک سال می توانستیم انجام دهیم، دو ماهه به انجام برسانیم. بنابراین در مورد آگاهی بخشی نیز مردم باید کمکمان کنند و به صحنه بیایند و اطلاعات درست و مورد تایید را به همه منتقل کنند. امیدواریم کشورمان به سمتی پیش رود که سواد، سنجش و ارزیابی رسانه در تمام مردم ایجاد شود و بتوانند اخبار درست را از نادرست تشخیص دهند.


باورهای غلط در مورد واکسن کرونا
عطاء الله محمدی روانشناس شخصیت و عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به واکسن‌گریزی برخی گروه‌ها گفت: علل اصلی واکسن‌گریزی ناشی از باورهای غلط در رابطه با واکسن بوده که با آگاهی‌بخشی صحیح در کشور کاهش می‌یابد.


وی  اظهار داشت: واکسن‌گریزی برخی گروه‌های جمعیتی تنها به ترس روانی محدود نمی‌شود و  علل اصلی واکسن‌گریزی ناشی از برخی تفکرات غلط در این رابطه است. امروزه در سراسر دنیا شماری از گروه‌ها با دریافت واکسن مخالفت می‌کنند که عمدتا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند.
این روانشناس ادامه داد: گروه نخست، اجبار برای تزریق واکسن را در سراسر دنیا مخالف با دموکراسی عنوان کرده و معتقدند، مردم باید آزادانه انتخاب کنند که واکسن دریافت کنند. این گروه اجبار در تزریق واکسن را در حقیقت دخالت دولت‌ها در زندگی شخصی دانسته و به این دلیل با دریافت واکسن مخالفت می‌کنند.
عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران افزود: گروه دوم نیز بر پایه اطلاعات غیرعلمی که گاه در رسانه‌های جمعی غیرمعتبر و غیررسمی انتشار پیدا می‌کند، از دریافت واکسن وحشت دارند و  در واقع این دسته از جمعیت بر پایه برخی باورها مانند «دریافت واکسن با بیماری همراه می‌شود، مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود، مرگ ومیر را به دنبال خواهد داشت»  به واکسن‌هراسی دچار می‌شوند.  


به گفته این استاد دانشگاه، برخی اشخاص گروه دوم این بیماری را اساسا یک توطئه دانسته و واکسن را نیز یک ابزار برای کنترل انسان عنوان می‌کنند.


ضرورت برگزاری جلسات آگاهی‌بخش مشاوره برای کاهش واکسن‌هراسی
محمدی ادامه داد: به منظور کاهش این تفکرات غلط و رفع واکسن‌هراسی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند در هر استان جلسات آگاهی‌بخش مشاوره برگزار کند. با نصب و پخش پلاکارد در سطح شهر، در این زمینه اطلاع‌رسانی و با مردم گفت وگو و با روش‌های خلاقانه و تدوین فیلم‌های آموزشی و مستند مردم را به مشارکت در واکسیناسیون ترغیب کند.


وی همچنین با اشاره به ضرورت شناسایی مخالفان واکسن خاطرنشان کرد: روش‌های تنبیهی نظیر عدم استفاده از خدمات بانکی، حمل و نقل عمومی در صورت عدم تزریق واکسن هم تاثیرگذار نخواهد بود و  تغییر باورها و اعتقادات در این زمینه موثر خواهد بود و سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) و گروه‌های مردمی نیز در این رابطه گاه بیش از نهادهای رسمی می‌توانند اثرگذار باشند.


آنچه مسلم است، واکسیناسیون نه‌تنها حفاظت فردی که حفاظت عمومی را هم ایجاد می‌ کند و می ‌تواند باعث در امان‌ماندن از ابتلا به بیماری باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌ شود گروههای هدف جامعه از جمله دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان که بیشتر با دیگران در تعامل‌اند در برابر بیماری واکسینه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha