روزهای بیم و هراس کرونایی برای ایرانیان طی می‌شود. آمار رسمی کرونا نشان می‌دهد که تعداد بیماران جدید و قربانیان روزانه در حال کم شدن است اما از سوی دیگر گفته می‌شود که پیک ششم در برخی استان‌ها آغاز شده است و نباید ساده‌انگاری کرد.

تقویت ایمنی با سومین مایه‌کوبی

سلامت نیوز:روزهای بیم و هراس کرونایی برای ایرانیان طی می‌شود. آمار رسمی کرونا نشان می‌دهد که تعداد بیماران جدید و قربانیان روزانه در حال کم شدن است اما از سوی دیگر گفته می‌شود که پیک ششم در برخی استان‌ها آغاز شده است و نباید ساده‌انگاری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،شاهد این مدعا هم افزایش شهرهای قرمز کرونایی کشور به 22 است. این در حالی است که اوایل هفته گذشته این تعداد تک‌رقمی بود و در چند روز اخیر به ناگهان افزایش یافته است. اما نکته دیگر هم این است که برخی کادر درمانی از شلوغ‌شدن مراکز درمانی یا مراجعه بیماران بدحال خبر می‌دهند.

آمار رسمی منتشرشده ازسوی وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد که در 24ساعت مربوط به ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه، سوم آبان‌ماه 140هموطن به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. همچنین هفت‌هزار و 516بیمار جدید هم شناسایی شدند که از این تعداد یک‌هزار و 171نفر در مراکز درمانی کشور بستری شدند. از سوی دیگر، چهارهزار و 256بیمار کرونایی هم در وضعیت شدید بیماری و در بخش‌های ویژه مراقبت درمانی تحت‌نظر هستند. با این حساب، مجموع بیماران کرونایی کشور به پنج‌میلیون و 868هزار و 360نفر و مجموع جان‌باختگان کرونایی هم به 125هزار و 363نفر رسید.


 اما تنها نکته امیدوارکننده در عرصه مقابله با کرونا انجام واکسیناسیون و تسریع در این مساله است. وزارت بهداشت و درمان هم در این‌باره گزارش داده است که در 24ساعت منتهی به صبح دیروز 953هزار و 984دوز واکسن کرونا در کل کشور تزریق شده است؛ به‌عبارت‌دیگر تا صبح دیروز 81میلیون و 360هزار و 772دوز واکسن در سراسر کشور تزریق شده است که از این تعداد 51میلیون و 158هزار و 858نفر دوز نخست و 30میلیون و 139هزار و 400نفر دوز دوم و 62هزار و 514نفر هم دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
 
ماجرای دوز سوم چیست
 این روزها شاید شما هم مطالبی درباره دوز سوم واکسن کرونا یا دوز بوستر شنیده باشید. برخی کشورها اعلام کرده‌اند که برای افزایش ایمنی در برابر سویه‌های جدید کرونا باید دوز سوم را تزریق کرد تا موجب افزایش ایمنی افراد شود. در کشور ما نیز کادر درمان دوز سوم خود را دریافت کرده یا در حال دریافت آن هستند.

دبیر کمیته علمی کشوری هم ضمن تشریح دوز بوستر یا دوز اضافه در واکسن کرونا، گفت: براساس آنچه وعده داده شده تا اوایل آذرماه به ایمنی جمعی یعنی ۷۵درصد واکسیناسیون در کشور می‌رسیم و بعد از آن درباره استراتژی‌ دوز اضافه تصمیم‌گیری می‌شود. دکتر حمیدرضا جماعتی درباره وضعیت تزریق دوز بوستر، گفت: باید توجه کرد که بعد از تزریق دو دوز واکسن کرونا، دو نوع دوز وجود دارد؛ یکی دوز بوستر یا یادآور است و دیگری دوز اضافه است.

به گفته وی «دوز بوستر یا یادآور را زمانی تزریق می‌کنند که تقریبا همه افراد واکسینه شده باشند و ایمنی در برابر ویروس به وجود آمده اما به مرور زمان ایمنی در برابر عامل ویروسی کمرنگ می‌شود. در اینجا به‌تدریج و با مرور زمان اثربخشی واکسن در سیستم ایمنی از بین می‌رود که معمولا در مطالعات یک بازه زمانی6‌ماهه را اعلام کرده‌اند. به‌طوری‌که نشان داده شده که 6ماه بعد از تزریق دو دوز واکسن به‌تدریج سطح آنتی‌بادی‌های ضدویروس کرونا، بسیار پایین آمده و از حالت ایمنی‌بخشی که در برابر ویروس انتظار داریم، کاهش یافته و فرد در معرض عفونت مجدد با ویروس کرونا قرار می‌گیرد.»


جماعتی ادامه داد: حال برای اینکه حالت یادآوری در سیستم ایمنی ایجاد شود، معمولا از دوز سوم استفاده می‌کنند که به‌عنوان دوز بوستر یاد می‌شود. تزریق این دوز در کشورهایی انجام می‌شود که تمام افراد جامعه واکسینه شده باشند و بعد از گذشت زمان، ایمنی در برابر ویروس کم شده باشد. درنتیجه در این کشورها دوز بوستر در افراد پرخطر و افرادی که در مواجهه مرتب با ویروس هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
اولویت، کادر درمان
 دبیر کمیته علمی کشوری در بخش دیگری از سخنان خود به افرادی که در حال دریافت دوز سوم هستند، اشاره کرد و گفت: در کشور ما هم با توجه به اینکه پرسنل و کادر درمان، در درمان مبتلایان به ویروس کرونا دخیل بودند و مدت طولانی از دو دوز واکسن‌شان گذشته، توصیه شد که دوز خاطره و بوستر به آن‌ها تزریق شود؛ زیرا این افراد روزانه در معرض ویروس کرونا قرار دارند.


جماعتی تاکید کرد: حال دوز اضافه کرونا زمانی تزریق می‌شود که یا واکسن تزریق‌شده، واکسنی باشد که کارایی خوبی نداشته باشد یا سیستم ایمنی فرد پاسخ مناسب را به واکسن ندهد و علی‌رغم تزریق واکسن، ایمنی در برابر ویروس را به دست نیاورند. مانند افرادی که به هر علتی دچار اختلال سیستم ایمنی هستند یا افراد مسن. زیرا با افزایش سن، سیستم ایمنی به‌تدریج و به‌طور طبیعی کارایی خودش را از دست می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود در این افراد دوز اضافه را تزریق کنیم که معمولا زمان تزریق دوز اضافه از حدود یک‌ماه بعد از دوز دوم آغاز می‌شود و طولانی‌تر شدن آن براساس استراتژی‌های کشورهای مختلف، متفاوت است.
   
 ۲۲ شهر در وضعیت خطر کرونایی
 بر اساس رنگ‌بندی جدید اعلام شده در کشور، شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی مجددا افزایش یافت. بر این اساس، علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، سرچهان (فارس)، آبیک (قزوین)، شهربابک (کرمان)، آشتیان و تفرش (مرکزی) و اردکان (یزد) هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین شهرستان‌های ایوان (ایلام)، خلیل‌آباد، خواف، سبزوار (خراسان رضوی)، زابل (سیستان‌وبلوچستان)، رستم و فیروزآباد (فارس)، البرز (قزوین)، رودبار و رودسر (گیلان)، چالوس و رامسر (مازندران) از زرد به نارنجی تغییر وضعیت دادند. درحال‌حاضر ۲۲شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۸شهرستان نارنجی، ۲۱۵شهرستان زرد و ۸۳شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. برای اینکه حالت یادآوری در سیستم ایمنی ایجاد شود، معمولا از دوز سوم واکسن کرونا  استفاده می‌کنند که  از آن به‌عنوان دوز بوستر یاد می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha