چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 319774

فراگیری آلودگی هوا طی 6ماه دوم سال‌های اخیر دغدغه‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری‌ها 2رکن پایش‌کننده این امر در شهرهای بزرگ کشور هستند و اسباب پایش آلاینده‌ها، ایستگاه‌هایی هستند که در شهرهای کشور برای این کار تعبیه شده‌اند.

ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در وضعیت هشدار

سلامت نیوز:فراگیری آلودگی هوا طی 6ماه دوم سال‌های اخیر دغدغه‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری‌ها 2رکن پایش‌کننده این امر در شهرهای بزرگ کشور هستند و اسباب پایش آلاینده‌ها، ایستگاه‌هایی هستند که در شهرهای کشور برای این کار تعبیه شده‌اند.

لزوم به‌روزرسانی ایستگاه‌ها
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،موضوعی که در بحث پایش کیفیت هوا اهمیت بالایی دارد، اورهال کردن ایستگاه‌های پایش آلودگی هوای شهر تهران و شهرهایی است که برخی از آنها از رده خارج و برخی به‌روز نیستند که باید از توان داخلی درخصوص به‌روزرسانی آنها استفاده شود. فراکسیون محیط‌زیست مجلس به‌تازگی از مسئولان امر درخواست داشته تا در روزهایی که وارونگی هوا رخ می‌دهد حتما اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع مانند گذشته انجام پذیرد و همچنین نیروگاه‌ها نیز از سوخت مازوت در این روزها استفاده نکنند.


مهم‌ترین اقدام در مسیر اورهال کردن ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اینکه باید به‌صورت دائم کالیبره و تنظیم مجدد شوند تا خروجی کیفیت صحیح و با دقت از دستگاه دریافت شود. برای این مهم باید بازدیدهای دوره‌ای، کالیبره کردن با فاصله زمانی مشخص و تامین قطعات مصرفی و یدکی رعایت شود. به‌عنوان مثال، برای تنظیم اندازه‌گیری آلاینده مونواکسید کربن باید کپسول گاز مشابه را به دستگاه تزریق کرد که غلظت مشخصی دارد و عددی را نمایش دهد که تنظیمات بعدی بر پایه آن باشد. این یعنی کیفیت گاز هم باید بالا باشد و از تولیدکنندگان شناخته‌شده، تهیه شود.

بدین‌ترتیب، دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا باید 2هفته یک‌بار گازدهی شوند. در عین حال گستره تحریم‌های ظالمانه به این حوزه نیز سرایت داشته است. حسین شهید‌زاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: طی سال‌های اخیر با توجه به همه محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که سد راه تهیه این موارد بوده، تهران توانست اجناس سالمی تهیه کند تا دیتای موجود دقیق و کارشناسی باشد.

در این مسیر برخی تحریم‌ها تجاری هستند. مثلا شرکتی که این گازها و تجهیزات را به تهران می‌دهد، در بازار آمریکا هم فعالیت دارد و اگر به ما چیزی بفروشد سود چندبرابری خود را در آن کشور از دست می‌دهد؛ پس وارد معامله با ایران نمی‌شود. یا مثلا تجارت ایران با کشورهای چین و هند هنوز دچار تحریم نشده، ولی در حوزه انتقال پول تحریم وجود دارد و باید برای دستیابی به اطلاعات دقیق در حوزه سلامت مردم، زحمت بسیاری در این حوزه متحمل شد.

پیگیری اقدامات برای کاهش آلاینده‌ها
ضرورت پیگیری اقدامات کنترل‌کننده آلاینده‌ها در هفته جاری به تشکیل جلسه‌ای به میزبانی فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی انجامید. طی این جلسه که عصر دوشنبه برگزار شد، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اورهال کردن ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تأکید کرد. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تشکر از اقدامات پلیس در حوزه مبارزه با آلودگی هوا، گفت: مجلس در بحث قانون هوای پاک بجد ورود پیدا کرده است و این موضوع را جزو وظایف خود می‌داند و وظایف تکالیف هر دستگاه در این موضوع مشخص شده و مجلس پیگیر این موضوع و اعمال ماده۲۳۴ است.

وی با بیان اینکه هوای ناسالم می‌تواند عوارضی نظیر سکته قلبی و بیماری های ریوی را برای شهروندان تشدید کند، گفت:‌ بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای دیزلی نشأت می‌گیرد که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد. رفیعی مسئله آلودگی هوا را مسئله‌ای حل شدنی توصیف کرد و گفت:‌ برای حل این موضوع تنها مدیریت لازم است و زنجیره دستگاه‌ها باید به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خود را به‌خوبی انجام دهند.

به‌گفته رفیعی در بحث تاکسی‌های فرسوده نیز موضوع باید بجد پیگیری شود و مجلس نیز مطالبه‌گر خواهد بود و می‌خواهد بداند که چرا تعداد معدودی از این تاکسی‌ها در خط خدمات دهی انجام نمی‌دهند و در اختیار بخش عمومی و شهروندان نیستند. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: معادن شن و ماسه، توسعه و ساخت پارکینگ‌ها، توزیع به موقع و منظم ترافیک، نوسازی ناوگان فرسوده ادارات و عدم‌خرید خودروهای دیزلی برای شهر تهران و پیگیری بحث معاینه فنی خودروها و اینکه باید قانون هوای پاک بازدارندگی برای همگان ایجاد کند ازجمله مواردی است که فراکسیون پیگیر آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha