امید، تک‌‌درنای سیبری برای چهاردهمین سال متوالی در آبگیرهای شمالی کشور فرود آمد.

چهاردهمین سفر تک‌درنای سیبری به ایران/ امید در «ازباران» فرود آمد

سلامت نیوز: امید، تک‌‌درنای سیبری برای چهاردهمین سال متوالی در آبگیرهای شمالی کشور فرود آمد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری، ساعت 17 روز جمعه، 7 آبان 1400، برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین‌المللی فریدونکنار و سرخرود مهاجرت کرد و موجب خوشحالی علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، درنای امید از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به تالاب بین‌اللملی فریدونکنار در زمان مهاجرت و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی ازباران و سرخرود و فریدونکنار زمستان‌گذرانی می‌کند.


اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران اعلام کرده که با کمک جوامع محلی و بومیان منطقه و با توجه به اهمیت این پرنده به عنوان گونه‌ای در خطر انقراض با انجام اقدامات مختلفی از این پرنده زیبا و با ارزش حفاظت می‌کند.


درنای امید چهارده سال است که به صورت تنها و انفرادی مهاجرت می‌کند. این پرنده عاشق در این سال‌ها، با یادِ جفت از دست رفته‌اش، این مسیر طولانی را سپری می‌کند و به نمادی از امید بدل شده است. در سال ۱۳۸۶ سه درنای سفید سیبری به تالاب‌های ایران آمدند و یکی از آنها شکار شد. یک سال بعد دو درنای دیگر که جفت بودند، در فریدونکنار به زمین نشستند و در همان زمان جفتِ ماده نیز جان خود را از دست داد. سال بعد خبری از درنای نر بازمانده نبود تا اینکه در سال 89 بار امید به تنهایی به ایران برگشت.


این تک‌درنا، سال گذشته 14 آبان ماه در تالاب فریدونکنار فرود آمد و پس از 115 روز زمستان‌گذرانی در این تالاب در تاریخ 8 اسفند ماه 1399 به سیبری بازگشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha