دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 320036

فواید نوشیدن چای قابل‌توجه است و شامل مواردی ازجمله زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، کاهش فشار خون، کاهش خطر بیماری قلبی و افزایش کاهش وزن می‌شود اما کدام چای با کاهش اضطراب، افزایش خلاقیت، حافظه و سلامت روان مرتبط است.

با این نوشیدنی‌ها ذهن خلاق داشته باشید

سلامت نیوز: فواید نوشیدن چای قابل‌توجه است و شامل مواردی ازجمله زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، کاهش فشار خون، کاهش خطر بیماری قلبی و افزایش کاهش وزن می‌شود اما کدام چای با کاهش اضطراب، افزایش خلاقیت، حافظه و سلامت روان مرتبط است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چای سبز، چای اولانگ، چای نعناع فلفلی یا چای ماچا و بسیاری از انواع مختلف چای با تغییرات روانی مثبت مرتبط هستند که در ذیل به معرفی برخی فواید این چای‌ها اشاره شده است.


چای سبز، سیاه و اولانگ با آلزایمر مبارزه می‌کنند
بر اساس نتایج تحقیق فنگ و همکاران وی در سال ۲۰۱۶، نوشیدن چای با کاهش چشمگیر خطر ابتلا به اختلالات شناختی در افراد مسن مرتبط است. نتایج این تحقیق چینی نشان داد که یک فنجان چای در روز، زوال شناختی افراد بالای ۵۵ سال را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و در میان افرادی که زمینه ژنتیکی در ابتلا به آلزایمر دارند، این کاهش خطر به ۸۶ درصد افزایش می‌یابد.


دانشمندان همچنین دریافتند یکی از ترکیبات طبیعی چای سبز ممکن است در نهایت راهی برای درمان بیماری آلزایمر ارائه دهد. نتایج تحقیقات راشورث و همکاران وی در سال ۲۰۱۳ نشان داده است که یکی از اجزای چای سبز به نام اپی گالوکاتچین_۳_گالات (EGCG) می‌تواند تشکیل پلاک‌ها در مغز که باعث مرگ سلول‌ها می‌شود را مختل کند. در نهایت مصرف چای ممکن است به درمان بیماری فلج کننده نیز کمک کند.


چای برای مغزهای مسن مفید است
در حالی که باید منتظر پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری آلزایمر باشیم، مشخص شده است که چای اثرات فوری‌تری دارد. نتایج تحقیق با ۲۰۳۱ شرکت‌کننده بین ۷۰ تا ۷۴ سال نشان داد، افرادی که چای می‌نوشند (چای حاوی پلی‌فنول‌های ریز مغذی مانند EGCG ) عملکرد شناختی بهتری دارند.
شایان‌ذکر است، پلی‌فنول‌ها در کاکائو و قهوه نیز وجود دارد.

چای ماچا برای اضطراب مفید است
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد نوعی چای سبز به نام ماچا برای اضطراب مفید است. کوراچی و همکاران وی در سال ۲۰۱۹ با تحقیق بر روی موش‌ها نشان دادند، چای سبز ماچا که سابقه طولانی استفاده دارویی در ژاپن دارد، اثر آرام‌بخش بر افراد می‌گذارد. این چای دارای یک ماده فعال است که گیرنده‌های دوپامین و سروتونین را تحریک می‌کند و هر دو با رفتارهای مضطرب مرتبط هستند.
لازم‌به‌ذکر است، ماچا به شکل پودر ریز آسیاب‌شده‌ای است که از درخت کوچک کاملیا سیننسیس که همه چای‌ها از آن تهیه می‌شوند حاصل می‌شود.


چای سیاه برای خلاقیت مفید است
نتایج تحقیقات هوانگ در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که نوشیدن چای نوعی خلاقیت به نام «تفکر واگرا» را افزایش می‌دهد. خلاقیت واگرا به ایجاد پاسخ‌های بالقوه زیادی برای یک مشکل اشاره دارد.


چای سیاه، سبز و اولانگ برای کارایی مغز مفید هستند
نتایج تحقیقات نشان داده است، افرادی که به‌طور معمول چای می‌نوشند مغز کارآمدتری دارند. لی و همکاران وی در سال ۲۰۱۹ بیان کردند: افرادی که بیش از سه یا چهار بار در هفته چای می‌نوشند مغز سازمان یافته‌تری دارند.
نتایج تحقیقات پیشین نشان داد، نوشیدن چای با خلق‌وخوی بهتر، کاهش مرگ‌ومیر و محافظت در برابر زوال شناختی مرتبط  است؛ این فواید مربوط به انواع چای مانند اولانگ، چای سیاه و سبز بود. محققان اظهار کردند: افرادی که چای می‌نوشیدند، اتصال عملکردی بهتری در یک مدار در مغز به نام شبکه حالت پیش‌فرض داشتند.


بسیاری از چای‌ها برای عملکرد شناختی مفید هستند
چای باعث می‌شود احساس هوشیاری کنید اما این به چیزی بیش از کافئین مربوط می‌شود. بسیاری از چای‌های مختلف ازجمله چای سبز، چای ماچا، چای سیاه و چای اولانگ حاوی سطوح بالایی از تیانین یک آمینو اسید تقریبا منحصر به فرد هستند. اگرچه ما در مورد اثرات تیانین بسیار کمتر از کافئین می‌دانیم اما مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد این ماده با افزایش عملکرد شناختی مرتبط است.


چای سبز حافظه فعال را بهبود می‌بخشد
ما می‌دانیم که عصاره چای سبز می‌تواند حافظه کاری را بهبود بخشد (اشمیت و همکاران، ۲۰۱۴) حافظه کاری مکان نگهداری اجزای اطلاعات بصری، کلامی یا سایر اطلاعات در ذهن است. حافظه کاری بهتر با بهبود یادگیری، توجه و سایر نتایج حیاتی مرتبط است.
افراد شرکت‌کننده در این مطالعه نه تنها پس از مصرف چای سبز در آزمایش‌ها بهتر عمل کردند بلکه مصرف چای باعث تقویت ارتباط بین نواحی پیشانی و جداری مغز نیز شد.


چای بابونه آرامش و چای نعناع هیجان ایجاد می‌کند
هم چای بابونه و هم چای نعناع روی خلق‌وخوی و حافظه تاثیر می‌گذارند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که چای نعناع می‌تواند هوشیاری را بهبود بخشد در حالی که بابونه واقعا تاثیری آرام‌بخش دارد.
دکتر مارک ماس، یکی از محققان این تحقیق توضیح داد: نعناع فلفلی به عملکرد در هوشیاری روانی یا ذهنی شهرت دارد. حس زندگی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود کمی سبک‌تر شوید. ما سعی کردیم این موارد را با چای نعناع فلفلی یا چای بابونه که نوشیدنی آرام‌تری است مورد آزمایش قرار دهیم و افراد دریافت‌کننده را تحت آزمایش‌های رایانه‌ای قرار دهیم. ما متوجه شدیم افرادی که چای نعناع نوشیده بودند حافظه بلندمدت بهتری داشتند. آنان توانستند کلمات و تصاویر بیشتری که مشاهده کرده بودند را به خاطر بسپارند.


تیانین با اثر آرام‌بخش چای مرتبط است
اثر آرام‌بخش معروف چای بابونه و بسیاری از انواع دیگر تا حدی از تیانین ناشی می‌شود. هنگامی که تیانین به افراد داده شود، مغز آنان امواج آلفا بیشتری را نشان می‌دهد که بیانگر آرامش بدون خواب آلودگی است.


چای سبز برای حافظه مفید است
تیانین به همراه EGCG، در بهبود حافظه نقش دارد. نتایج تحقیقات محققان کره‌ای نشان داد که عصاره چای سبز و اسید آمینه ال تیانین (L-theanine) می‌تواند باعث بهبود حافظه در افرادی شود که از اختلالات شناختی خفیف رنج می‌برند.
نتایج مطالعات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد، EGCG با افزایش تولید سلول‌های مغزی جدید به حافظه کمک می‌کند (وانگ و همکاران، ۲۰۱۲).


چای سیاه و چای سبز برای سلامت روان مفید هستند
تمام فواید نوشیدن چای به این معنی است که می‌تواند عاملی برای بهبود سلامت روان کلی باشد. هزاوا و همکاران وی (۲۰۰۹) این مورد را در یک مطالعه با ۴۲۰۹۳ شرکت‌کننده ژاپنی آزمایش کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که نوشیدن چای سبز با ناراحتی روانی کمتری همراه است. همین اثر مثبت نوشیدن چای در ۱۰۵۸ سالمند ژاپنی نیز مشاهده شده است (نیو و همکاران، ۲۰۰۹). تیانین حتی در درمان اسکیزوفرنی با موفقیت در کاهش اضطراب و سایر علائم آزمایش شده است (ریتسنر و همکاران، ۲۰۱۱).


نوشیدن یک فنجان چای
البته چای یک ماده نسبتا بی‌خطر است و بیشتر تاثیرات مثبت آن که در اینجا توضیح داده شده اندک است اما وقتی این فواید بالقوه را به دیگر لذت‌های چای اضافه کنید، نوشیدن چای کمی لذت‌بخش‌تر می‌شود.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha