تاکنون مطالعات زیادی در مورد تاثیرات گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی بر طبیعت و زندگی انسان ها منتشر شده است اما یافته های جدید محققان نشان می دهد این موضوع به طور خاص بر کلیه ها تاثیر منفی دارد.

گرم شدن هوا برای کلیه ها خطرناک است

سلامت نیوز: تاکنون مطالعات زیادی در مورد تاثیرات گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی بر طبیعت و زندگی انسان ها منتشر شده است اما یافته های جدید محققان نشان می دهد این موضوع به طور خاص بر کلیه ها تاثیر منفی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس مطالعه ای که توسط پژوهشگران بین المللی انجام شد، مشخص می شود، حدود یک چهاردهم تمام موارد بستری در بیمارستان به دلیل بیماری کلیوی را می توان به افزایش دما نسبت داد.

بر اساس یافته های این مطالعه، به ازای هر یک درجه سانتیگراد افزایش میانگین دمای روزانه، تقریباً یک درصد افزایش در بیماری کلیوی مشاهده می شود. در این میان برخی گروه های جمعیتی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. پژوهشگران همچنین دریافتند زنان، کودکان زیر ۴سال و افراد بالای ۸۰ سال بیشتر از سایرین دچار مشکلات کلیوی ناشی از گرمایش زمین می شوند.

در حالی که کورهای مختلف جهان در کنفرانس COP26 روز یکشنبه در گلاسکو بر تأثیر اقتصادی و زیست محیطی تغییرات آب و هوایی تمرکز داشتند، این مطالعه نشان دهنده تاثیر جدی موضوع گرمایش زمین بر سلامت انسان ها است.

گفتنی است این مطالعه توسط پروفسور یومینگ گو و دکتر شانشان لی از مرکز پژوهش های سلامت سیاره ای در دانشگاه موناش انجام شده و تیمی از پژوهشگران  دانشگاه سائوپائولو در برزیل نیز در آن مشارکت داشتند.

در این مطالعه، اطلاعات آماری ۱۸۱۶ بیمارستان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و شرایط بیماران کلیوی با شرایط آب و هوایی آن دوره خاص زمانی تطبیق داده شد.

موضوع فوق از ان جهت دارای اهمیت است که سالانه تقریباً ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مرگ به دلیل اختلال در عملکرد کلیه ها در گوشه و کنار جهان ثبت می شود. از سوی دیگر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های کلیوی نسبت به یک دهه قبل حدود ۲۶ و نیم درصد افزایش یافته است.

بیشترین ارتباط بین دما و بیماری‌های کلیوی مرتبط با قرار گرفتن در معرض دمای شدید بود. نویسندگان این مطالعه توصیه می‌کنند برای کاهش مشکلات این حوزه باید مداخلات فوری از سوی دولت ها در زمینه تغییرات آب ‌و هوایی گنجانده شود زیرا برخی از افراد در برابر گرما با توجه به بیماری‌های کلیوی آسیب ‌پذیرتر هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Regional Health -- Americas منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha