کشور ما در آستانه بحران بزرگ کاهش جمعیت قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که در زمان حاضر نرخ رشد جمعیت با رسیدن به زیر یک درصد و نرخ باروری زیر دو نوزاد، پایین‌ترین وضعیت خود را در طول تاریخ تجربه می‌کند و سقط جنین یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی شاخص‌های جمعیتی است.

جاهلیت مدرن

سلامت نیوز:کشور ما در آستانه بحران بزرگ کاهش جمعیت قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که در زمان حاضر نرخ رشد جمعیت با رسیدن به زیر یک درصد و نرخ باروری زیر دو نوزاد، پایین‌ترین وضعیت خود را در طول تاریخ تجربه می‌کند و سقط جنین یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی شاخص‌های جمعیتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،روزهایی بود که سقط‌جنین در کشور به‌عنوان اصلی‌ترین عارضه و نگرانی دوران بارداری به حساب می‌آمد. بارها از سقط‌های غیرقانونی یا همان سقط جنایی صحبت به میان آمده است، با آمارهایی متفاوت. آمار وزارت بهداشت در سال۱۳۷۴، تعداد سقط‌های سالانه را ۸۰هزارتا اعلام کرد، یعنی حدود ۲۲۴جنین در هر روز. آمار دیگری که در سال۱۳۹۲ اعلام شد، به تعداد ۲۵۰هزار سقط سالانه اشاره می‌کند.

یعنی رشد بیش از سه‌برابری در طول ۱۸سال. حالا هم هشت سال پس از آن، طبق خبر رسمی مسوولان وزارت بهداشت، تعداد سقط‌های غیرقانونی به حدود ۳۰۰هزار مورد رسیده است. موضوع سقط‌جنین آنقدر پراهمیت و حساس شده است که راهکارهای جلوگیری از آن در جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رییس قوه‌قضاییه مورد بررسی قرار گرفته است. اما سوال اینجاست چه عواملی باعث سقط‌جنین می‌شود و چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت؟

مادر بارداری که می‌توانست ۲۰هفته ابتدایی را به سلامت بگذراند نفس راحتی می‌کشید و از لانه‌گزینی و رشد بی‌وقفه جنین آسوده‌خاطر می‌شد. اما حالا هزار و یک توجیه اجتماعی و اقتصادی این معادله را بر هم ریخته است. این روزها عبارت «روش‌های سقط‌جنین» مثل ترندهای فضای مجازی در صدر عنوان‌های راهنمایی گرفتن در چهار هفته ابتدایی بارداری تثبیت شده‌اند. عملی غیرقانونی و ضد اخلاق انسانی که به گفته دکتر عاطفه سمائی، متخصص زنان و زایمان، قبح آن از میان برداشته شده و روزبه‌روز در میان مادران باردار جوانی که اطلاعی از تبعات ‌و عواقب خطرناک آن ندارند بیش‌ازپیش می‌شود.

از سال1368 برنامه کاهش موالید آغاز شد، در آن زمان به‌طور میانگین در هر خانواده حدود هفت فرزند وجود داشت؛ در آن زمان ضرورت کاهش جمعیت تشخیص داده شد، برنامه مدون بر این بود که طی 23سال این تعداد فرزند به چهار فرزند در خانواده برسد اما در سال1373 نرخ باروری میانگین چهارفرزند در هر خانواده محقق شد؛ بنابراین شیب نزولی نبود بلکه نوعی سقوط بود! از سال1390 به بعد، وقتی ابعاد بحران جمعیتی کشورمان کاملا آشکار شد که سازمان ملل، بحران جمعیت ایران را اعلام کرد!

با وجود اینکه ایران به‌شدت به‌سمت پیری حرکت می‌کند و قطعا در آینده یک بحران عظیم را خواهیم داشت، باید مسوولان کشور درخصوص مسائلی مانند جلوگیری از سقط، عوامل ناباروری، موانع ازدواج و ازدواج منجر به فرزند و افزایش جمعیت تدابیر اساسی بیندیشند. از دیگر مشکلاتی که موجب کاهش جمعیت ایران شده، سقط‌جنین است؛ هشدارهای پی‌درپی مسوولان در پی کاهش جمعیت، امروز کشور را در سطح بین‌الملل زیر سوال برده است و ایران را با چنین رشد جمعیتی، کشوری سالمند پیش‌بینی می‌کنند!

دیدار با رییس دستگاه قضا
 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از طرح موضوعاتی همچون سقط غیرقانونی و حقوق کم پزشکان و کارمندان پزشکی قانونی و قوه قضاییه در دیدار با رییس قوه‌قضاییه خبر داد. زهرا شیخی با اشاره به دیدار اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با رییس قوه‌قضاییه گفت: در این دیدار نمایندگان بر لزوم رعایت اصل سوم قانون اساسی و عدالت‌خواهی تاکید کردند و اینکه باید دستگاه قضا هدایت‌کننده اصلی حرکت جامعه حول مدار عدالت باشد. وی گفت که نمایندگان با توجه به وجود نگرانی‌هایی درباره سقط غیرقانونی جنین و داروهای آن از قوه‌قضاییه خواستند با افرادی برخورد شود که اقدام به پخش و توزیع این داروها می‌کنند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای هم در این دیدار از سقط‌جنین و سالمندی جمعیت به‌عنوان مسائل مهمی یاد کرد که برخورد با آن‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی است و اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم به نقطه اوج جاهلیت و تاریکی و انحطاط انسان اشاره کنیم ،می‌گوییم در یک دوره پدران دختران خود را زنده‌به‌گور می‌کردند، اما امروز با یک جاهلیت مدرن مواجه هستیم که هزاران جنین حتی بعد از حیات با توافق و همیاری پدر و مادر از بین می‌روند. رییس دستگاه قضا گفت که اگر برای سقط‌جنین قوانین و مجازات سخت‌تری هم تعیین شود اما تنها با روش‌های کیفری و قضایی با موضوع برخورد و از تبیین و فرهنگ‌سازی و باقی ملزومات غفلت شود، اقدامات قضایی کم‌اثر خواهد بود.


 پای کمبود نظارت در میان است
«محسن فتحی»، عضو هیات‌مدیره بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یازدهم درمورد سقط‌های روزانه کشور می‌گوید: متاسفانه میزان سقط‌جنین در کشور بسیار بالا رفته است که تعدادی از آن‌ها مجاز و تعدادی نیز غیرمجاز هستند. آمار می‌گوید تولد سه‌ماهه اول سال98 در مقایسه با تولدهای سال1379 با کاهش 13درصدی مواجه بوده که در دو دهه اخیر ایران بی‌سابقه است؛ روند تغییرات باروری در سه کشور ایران، ترکیه و آمریکا نشان می‌دهد که ایران با سرعت زیادی تنها در 20سال، نرخ فرزندآوری خود را به کمتر از دو فرزند رسانده است و 15سال است که جمعیت خود را جایگزین نمی‌کند! دکتر «زهرا آذری آزاد»، متخصصان زنان و زایمان هم  می‌گوید: موارد متعددی ازجمله مشکلات اقتصادی و بارداری‌های ناخواسته دلیل درخواست سقط‌جنین غیرقانونی است که به بالارفتن آمار هم منجر شده است.

وی می‌افزاید: متاسفانه این سقط‌های غیرقانونی بعضا در دفتر کار برخی ماماها، برخی پزشکان عمومی و در موارد نادرتر ازسوی برخی متخصصان هم انجام می‌شود که علاوه‌بر گرفتن جان یک جنین کاملا سالم، در مواردی هم به‌دلیل انجام غیرعلمی و غیربهداشتی این سقط‌ها، صدمات فراوانی به مادر وارد می‌کند.او می‌افزاید: «متاسفانه نظارتی در این حوزه وجود ندارد و این سقط‌ها به منبع درآمد پرسود و نامشروع برای برخی افراد تبدیل شده؛ نتیجه‌اش هم این است که خیلی از خانم‌های جوان بعد از سقط غیرمجاز جنین، با عفونت‌های شدید مواجه می‌شوند و به متخصصان مراجعه می‌کنند که متاسفانه گاهی هم نمی‌شود جان آن‌ها را نجات داد؛ ازاین‌رو بخش‌های نظارتی و قانونی حتما باید نظارت در این حوزه را تقویت کنند و داروهای سقط‌جنین را هم تحت کنترل شدید داشته باشند، همچنین می‌توان شماره تماس‌هایی را برای گزارش مردمی و معرفی کسانی که اقدام به انجام این کار می‌کنند، درنظر گرفت.» متخصص زنان در گفت‌وگو با: موارد متعددی ازجمله مشکلات اقتصادی و بارداری‌های ناخواسته دلیل درخواست سقط‌جنین غیرقانونی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha