یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که زندگی در یک شهر شلوغ برای تنها سه سال ممکن است خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به شدت افزایش دهد.

چرا زندگی در شهرهای شلوغ مرگبار است؟

سلامت نیوز-*سیما هاشمی: یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که زندگی در یک شهر شلوغ برای تنها سه سال ممکن است خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به شدت افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز، در طول دهه گذشته، شواهد زیادی در مورد مضرات آلودگی برای سلامتی انسان، جمع‌آوری شده و هوای مسموم به شدت با زوال عقل، چاقی، ناباروری و بسیاری از مسائل پزشکی مرتبط شده است.

اکنون محققان دانمارکی خطر نارسایی قلبی ناشی از سه نوع آلودگی شهری را پس از پیگیری بیست و دو هزار پرستار خانم ساکن در شهرها و مناطق روستایی برای تقریبا دو دهه محاسبه کرده اند.

زنانی که در معرض سطوح بالایی از دو مورد از رایج ترین آلاینده ها و همچنین صداهای بلند معمول در شهرها قرار داشتند، 43 درصد بیشتر از گروه ساکن در روستاها در معرض مشکل نارسایی قلبی بودند. میزان خطر ابتلا به مشکلات قلبی نسبت مستقیم با سطح آلودگی که در معرض آن بودند، داشت.

سازمان های خیریه فعال در محیط زیست اروپا این یافته ها را «ناراحت کننده» خواندند و مدعی شدند که همین پژوهش به تنهایی دلیل محکمی برای «نیاز فوری» به مبارزه با آلودگی هوا ارائه می دهد.

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب توان کافی برای پمپاژ خون ندارد و مشکل باعث خستگی، بی‌حالی و تنگی‌نفس در حدی می‌شود که حتی انجام کارهای ساده دشوار است.

در حال حاضر حداقل یک میلیون نفر در انگلستان و سی میلیون نفر در آمریکا در مناطق با الودگی شدید هوا زندگی می‌کنند

نارسایی‌های قلبی عموما به دلیل فشار خون بالا ایجاد می شود و می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. از سوی دیگر آلودگی هوا می‌تواند باعث تصلب شریان‌ و لخته شدن خون شود و خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد.

آلودگی صوتی در شهرها هم می تواند خواب را مختل کند و مشخص شده که در معرض صداهای بلند بودن به طور مزمن با افزایش استرس به بدن بر سلامت قلب و عملکرد مغز تأثیر می گذارد.

آخرین مطالعه انجام شده در این حوزه توسط متخصصان دانشگاه کپنهاگ انجام و نتایج آن در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد. در این بررسی پژوهشگران میانگین سالانه آلودگی هوا و آلودگی صوتی را در شهرهای محل سکونت این زنان از زمان استخدام آن‌ها در دهه 90 تا پایان سال 2014 اندازه‌گیری کردند. سپس میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی میانگین سه ساله ترسیم و خطر نارسایی قلبی بعدی را برای شرکت کنندگان محاسبه کردند. آنها دریافتند که به ازای هر یک و نیم میکروگرم در متر مکعب افزایش میانگین ذرات آلوده کننده ریز (PM2.5)، خطر نارسایی قلبی در زنان 17 درصد افزایش می یابد.(PM2.5 ذرات ریز آلودگی هستند و عمدتاً از سوختن گازوئیل و بنزین منتشر می شوند.)

نوع دیگری از آلوده کننده های هوا که ناشی از ترافیک است، دی اکسید نیتروژن (NO2) است که آن هم با افزایش خطر نارسایی قلبی همراه است. دانشمندان دریافتند که به ازای هر 6 میکروگرم در متر مکعب افزایش متوسط ​​قرار گرفتن در معرض NO2، خطر نارسایی قلبی 10 درصد افزایش می یابد.

و البته فقط آلودگی هوا نبود که بر سلامت این زنان تأثیر گذاشت، بلکه آلودگی صوتی نیز آسیب هایی را به دنبال داشت. در این تحقیق مشخص شد به ازای هر 4 دسی بل افزایش صدای ترافیک به طور متوسط ​​در طی 24 ساعت در روز، خطر نارسایی قلبی 12 درصد افزایش می یابد.

جالب است که دکتر یون هی لیم پژوهشگر اصلی این طرح می‌گوید تاثیر آلودگی هوا و آلودگی صوتی برهم افزاینده است و زنانی که در طول سه سال در معرض سطوح بالای هر سه نوع این آلودگی‌ها(دو ماده سمی موجود در هوا و نیز آلودگی صوتی) قرار گرفتند، 43 درصد بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی بودند. این اثرات همچنین برای زنانی که سیگاری بودند یا سابقه فشار خون بالایی داشتند بدتر بود. دکتر لیم گفت: برای به حداقل رساندن تأثیر این مواجهه‌ها، سیاست های عمومی گسترده جهانی مانند اقدامات لازم برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای باید اجرا شود. استراتژی هایی مانند ترک سیگار و کنترل فشار خون باید برای کمک به کاهش خطر فردی تشویق شوند.

محققان خاطرنشان کردند که در پژوهش آن‌ها برخی عوامل فرعی درنظر گرفته نشده و به هرحال محدودیت‌های خاصی در کار آنها وجود داشته است. آنها گفتند که آلودگی های محیط داخلی، به عنوان مثال ناشی از پخت و پز خانگی، یا عواملی مانند داشتن پنجره های دو جداره در خانه که بر آلودگی صوتی محیطی، تأثیر می گذارد را در نظر نگرفته اند. اما با توجه به شواهد ثابت شده در مورد تأثیرات منفی آلودگی بر کودکان و بزرگسالان، هیچ دلیلی وجود ندارد که یافته های آنها برای سایر جنسیت ها و گروه های سنی درست نباشد.

*مترجم

*منبع:مترو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha