صد سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به‌ازای هر فرزند و افزایش دوساله دوره بازپرداخت و تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان با تنفس6‌ماهه اشاره شده است.

جمعیت پیر، جوان خواهد شد

سلامت نیوز:صد سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به‌ازای هر فرزند و افزایش دوساله دوره بازپرداخت و تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان با تنفس6‌ماهه اشاره شده است.

به کزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،«محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: با تصویب این قانون منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند و در یک جمع‌بندی می‌توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.

امروز مفتخریم که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح تعالی جمعیت و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است. قالیباف یادآور شد: رهبری در تیرماه سال گذشته یک‌بار دیگر تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده علی‌رغم تاکیدات فراوان ایشان عملا نتایج چشمگیر و موثری نداشته است.

به همین دلیل حمایت از خانواده در رسیدگی به دغدغه‌های آن‌ها در تمامی حوزه‌ها از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون ازسوی دولت محترم به بخشی از این اهداف دست پیدا خواهیم کرد. عزم این مجلس بر آن است که از پنجره جمعیتی باز کنونی در کشور علی‌رغم فرصت‌سوزی‌های گذشته بهره لازم را ببرد.

امید است که در کنار تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم به‌عنوان موثرترین راهبرد دولت محترم، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از بازوهای حمایتی حل این بحران در کشور باشد که با برطرف کردن حداقل بخشی از موانع بالفعل فرزندآوری جوانان، اولا به تشکیل خانواده و ثانیا به پایداری بیشتر خانواده‌ها کمک کند.

مجلس به‌طور شفاف به‌دنبال آن است که حمایت لازم را از خانواده‌هایی که فقدان تسهیلات و حمایت‌های کافی مانع تحقق خواست آن‌ها برای فرزندآوری شده است، پیش‌بینی کند. در این طرح تلاش شده است که با پیش‌بینی حمایت‌های لازم خواسته‌های خانواده‌ها و مادران را در اولویت قرار دهیم. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که روز گذشته ازسوی شورای محترم نگهبان به تایید نهایی رسید، در زمانی طولانی و با حضور کارشناسان متعدد در حوزه‌های کاری گوناگون به سرانجام رسیده است.


 حمایت همه‌جانبه برای حمایت خانواده‌ها
«فاطمه محمدبیگی»، نایب‌رییس دوم کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده هم در تشریح طرح یادشده، گفت: «قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت متناظر با سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال۱۳۹۳ تدوین شده است؛ سیاست‌هایی که با گذشت چندین سال هنوز به قانونی عملیاتی تبدیل نشده بود.

حتی در هفت سال گذشته، یک لایحه درخور توجه ازسوی دولت برای اجرایی شدن آن به مجلس ارسال نشد. هرچند در سال‌های ۹۲ و ۹۳ تغییراتی در قوانین مربوط به تنظیم خانواده شاهد بودیم ولی عملا نتوانست به افزایش جمعیت منجر شود. مجلس نهم و دهم طرح تعالی خانواده و جمعیت را دو بار بررسی کرد اما هیچ‌گاه به صحن علنی و دایره تصویب نرسید. قانون فعلی، در ادامه زحمات مجالس قبل تکمیل و تغییر عمده یافت و زمینه‌ساز افزایش رشد منطقی جمعیت و حمایت از خانواده‌ها خواهد شد.»


او افزود: اگر بخواهم قانون را به‌صورت کلی معرفی کنم، می‌توانم بگویم قانونی نسبتا جامع برای حمایت از زوجینی است که قصد فرزندآوری دارند ولی به دلیل شرایط موجود، به حمایت‌های مادی، تسهیلاتی، فرهنگی و اداری نیاز دارند. بر این اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در فاز اول به مدت‌زمان هفت سال تدوین شده و در این بازه زمانی که مقارن با خطر بسته شدن پنجره جمعیتی کشورمان ازلحاظ سن باروری است، خانواده‌هایی که علاقه‌مند به فرزنددار شدن هستند، از تسهیلات حمایتی، وام خرید مسکن و سبز شدن فرم جیم مسکن در صورت به‌دنیا‌آمدن فرزند سوم به بعد، اعطای سهام به نوزادان و تسهیلات بیمه‌ای و مالیاتی ویژه پدران و مادران شاغل، برخوردار خواهند شد.

به نظر ما این قانون کمک بسیار خوبی به فرزندآوری خواهد کرد آن هم در شرایطی که زنگ خطر سالمندی جمعیت ایران به صدا درآمده است. درحال‌حاضر، این قشر ۱۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به گفته کارشناسان، طی
 سه دهه آینده پرشتاب‌ترین روند رشد سالمندی جمعیت در گستره جغرافیایی منطقه و نیز در تاریخ ایران رقم خواهد خورد و بیش از یک‌سوم ایرانیان جزو گروه سنی سالمندان قرار خواهند گرفت.

 رییس مجلس: با تصویب این قانون منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha