زینک یا روی، یک عنصر فلزی است که میزان کافی آن در بدن فواید بسیار زیادی برای حفظ سلامت فرد دارد. محققان بین الملل در یک پژوهش جدید نشان داده اند که مصرف این ماده معدنی، نقش قابل توجهی در بهبودی سریع تر برخی بیماری عفونی ویروسی دارد.

زودتر خوب شدن سرماخوردگی و آنفلوآنزا با قرص زینک

سلامت نیوز: زینک یا روی، یک عنصر فلزی است که میزان کافی آن در بدن فواید بسیار زیادی برای حفظ سلامت فرد دارد. محققان بین الملل در یک پژوهش جدید نشان داده اند که مصرف این ماده معدنی، نقش قابل توجهی در بهبودی سریع تر برخی بیماری عفونی ویروسی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، نتایج یک بررسی مروری که توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان دانشگاه وسترن سیدنی، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ساثرن کراس، دانشگاه مک مستر و دانشگاه ملی طب طبیعی استرالیا انجام شده است، نشان می دهند که مصرف محصولات دارویی مبتنی بر زینک یا روی، می تواند دوره بیماری سرماخوردگی و همچنین آنفلوآنزا و شدت نشانه های آن ها را کاهش دهد.

در این تحقیق که 28 کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده روی بیش از پنج هزار شرکت‌کننده بزرگسال از تمام گروه‌های سنی را مورد بررسی قرار داده است، نشان داده شده که استفاده از قرص روی برای پیشگیری نیز باعث 28 درصد کاهش خطر ابتلا به علائم مشابه با سرماخوردگی و 68 درصد خطر کمتر برای ابتلا به بیماری شبیه آنفولانزا می گردد.

بر اساس یافته های این مطالعه، هنگامی که از روی برای درمان استفاده شد، مدت زمان علائم تا حدود دو روز کوتاه شده و شدت علائم نیز در روز سوم و در حوالی اوج بیماری کاهش یافت.

به گفته محققان فوق، یافته‌های این مطالعه بر پایه بررسی‌های سیستماتیک قبلی پایه گذاری شده اند و شواهد جدید و مهمی را درخصوص نقش روی به‌عنوان ماده ای فراتر از یک مکمل غذایی صرف به ویژه در جمعیت های دچار کمبود آشکار می سازد.به گزارش سیناپرس، در واقع، پیشتر تصور می شد که نقش روی در پیشگیری و درمان عفونت‌ها فقط برای افرادی است که کمبود این ماده معدنی را در بدن خود دارند. اما یافته های مطالعه جدید، این تصور را به چالش کشیده اند.

در این تحقیق همچنین چالش‌های مربوط به تنوع فرمول‌بندی‌ها و دوزهای روی و مکانیسم‌های عمل آن‌ها برجسته شده است.مجریان تحقیق می گویند: پزشکان و مصرف کنندگان روی باید بدانند که عدم قطعیت قابل توجهی در مورد اثربخشی بالینی فرمولاسیون های مختلف روی، دوزها و حتی راه های تجویز آن وجود دارد.

از این رو، در حال حاضر تحقیقات کافی برای گفتن این که آیا اسپری بینی، ژل بینی و یا قرص خوراکی روی بهتر یا بدتر از بقیه است، وجود ندارد. دانشمندان اظهار داشته اند: در تحقیقات بررسی شده، بیشتر آزمایش‌ها از فرمول‌های گلوکونات روی یا استات روی استفاده کرده بودند. اما این بدان معنا نیست که سایر ترکیبات روی اثر کمتری دارند.

آن ها همچنین معتقدند که محصولات دارویی مختلف حاوی عنصر روی به طور گسترده ای در دسترس، مقرون به صرفه و عمدتا بی خطر هستند.

به گفته محققان فوق، به طور کلی مردم هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا می خواهند بدانند چقدر طول می کشد تا خوب شوند. ما متوجه شدیم که روی، احتمالاً طول مدت بیماری را کاهش می دهد و سیگنال های زیادی نیز وجود دارد که به ما می گویند روی دارای پتانسیل کاهش شدت بیماری است.

این مزیت عمده عنصر روی می تواند باعث شود که پزشکان و بیماران جایگزینی مناسب برای استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها که همچنان یک مشکل بزرگ در سطح جهانی است، داشته باشند.

با این وجود به اعتقاد مجریان این پژوهش، هنوز شواهد محکمی وجود ندارد که بگوییم بسیاری از روش‌های درمانی از جمله مصرف روی که برای برخی عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی مؤثر بوده‌اند، لزوماً برای کووید 19، این بیماری بدقلق پاندمیک نیز موثر هستند.

یافته های فوق را نشریه معتبر و بین المللی BMJ منتشر نموده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha