جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 320256

متخصص طب سنتی گفت: کهیر، اگزما، اختلال آنزیمی کبدی و رنگ زرد شخص می‌تواند نشان دهنده کبد چرب باشد.

نشانه‌های «کبد چرب»

سلامت نیوز: متخصص طب سنتی گفت: کهیر، اگزما، اختلال آنزیمی کبدی و رنگ زرد شخص می‌تواند نشان دهنده کبد چرب باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا ابوالفضلی، کارشناس طب سنتی در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم درباره کبد و کارکردهای آن گفت: کبد سمت راست بدن بالای شکم و زیر پرده دیافراگم است. بزرگترین عضو دستگاه گوارش بوده و بیش از یک کیلوگرم وزن دارد.

وی ادامه داد: تنها عضوی است که می‌تواند اگر خراب شد خودش را ترمیم کند. پالایشگاه بدن کبد است. غذایی که می‌خوریم سمومش را دفع می‌کند پالایش می‌کند و عناصر مهم را از طریق عروق به سلول‌های مختلف می رساند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: اینکه چطور یک کبد چرب می‌شود اولین عامل آن استرس ما و تغذیه ما است و دلیل دیگری هم دارد و ثابت نشده است که می‌تواند موروثی باشد یا نه. اضطراب و استرس مداوم و تغذیه نادرست می‌تواند کبد را به اندازه ای چرب کند که راهی جز پیوند زدن آن نباشد و تمام مکانیزم بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

ابوالفضلی بیان کرد:کبد مرکز تصمیم گیری بدن و مغز مرکز فرماندهی است. خشم، شادی و فرایندهای ارتباطی و واکنش‌ها همه از کبد است و به ما فرمان می‌دهد عصبانی یا شاد باشیم و مغز فقط فرماندهی می‌کند. از روی خلقیات افراد هم می‌توان به وضعیت سلامتی کبد فرد پی برد. فراموش می‌کنیم که دستگاه‌هایی که در بدن ما هستند نیاز به رسیدگی دارند و دچار تغافل هستیم.

ابوالفضلی افزود: یکی از علائم کبد چرب کهیر، اگزما، اختلال آنزیمی کبدی و رنگ زرد شخص می‌تواند نشان دهنده کبد چرب باشد. کبد مایع زرد رنگی را ترشح می‌کند به نام صفرا و این مایع چربی‌های اضافه بدن را تجزیه می‌کند و یا چربی‌های غیر اضافه را هم می‌تواند تجزیه کند و مازاد آن در کیسه صفرا می‌ریزد. مهم ترین عضو در بدن کبد است و فقط در مهره داران است. اگر بی توجه به کبد باشیم برنامه سلامتی مان به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: مواد قندی غیر طبیعی مثل نوشابه، شکلات، بعضی از لبنیات‌ها، فست فودها بزرگترین آسیبی که به بدن می‌زند به عضو کبد است. برخی از افراد به غذای خانگی قائل نیستند و اهتمام دارند که هرروز یا هرهفته فست فود بخورند که این آسیب زا است.

کارشناس طب سنتی اظهار داشت: خوردن ترشیجات به ویژه سرکه سیب برای بهبود وضعیت کبد چرب مناسب است. اگر کسی به آن حساسیت دارد می‌تواند با تبدیل آن به سکنجبین با عسل و نعنا و خاکشیر و تخم شربتی را روزی چهار الی پنج لیوان بخورد. قرص گیاهی لیورگل که در دسترس هم هست شش گیاه غنی شده در داخل این قرص است و برای کبد چرب مناسب است.

ابوالفضلی گفت: افزودن پیاده روی به صورت روزانه سی الی چهل دقیقه و ده دقیقه آخر به صورت ماراتن که بدن به تعریق بیفتد در برنامه روزانه می‌تواند به کبد چرب هم کمک کند.

وی درباره تفاوت کبد چرب و کبد گرم تصریح کرد: کبد چرب با کبد گرم متفاوت است گاهی فرد معده سرد ولی کبد گرم دارد؛ این افراد دچار اختلال آنزیمی می‌شود و این راه ها هم می‌تواند در چهل روز بدنشان را بهبود دهد. این افراد مشکلات یبوست دارند.

ابوالفضلی تصریح کرد: یبوست ام الامراض است و خیلی از افراد در کل جهان دچار این مشکل هستند. به محض اینکه کسی دچار مشکل یبوست شود باید به پزشک مراجعه کند و ربطی هم به سن و سال ندارد. در ایران ما 65 درصد کودکان زیر 7 سالمان به یبوست مبتلا هستند.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: گرایش به فست فودها و فضای مجازی که آنها را بی تحرک و سرشار از استرس می‌کند برای یبوست مضر است.

ابوالفضلی توصیه کرد: خستگی در طول روز خواب آلودگی، زرد شدن پوست با هر رنگ پوستی، زانو درد، کمردرد و عدم تمرکز علائم کبدی است که کارکردش دچار اختلال است.

وی ابراز داشت: درد کبد در سمت راست، پشت و به سمت پایین هم از نشانه‌های کبد ناسالم است باید هر پنج یا شش ماه به سونوگرافی و آزمایش بروند، در خوردنی‌ها و تفریحات به سمت طبیعت گرایش یابند، ناشتا دو لیوان آب ولرم و جوشیده را به همراه عسل و آبلیمو بخورند تا از این اختلالات جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha