انکار آغاز موج ششم کرونا در حالی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود که شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در هفته‌های اخیر رو به افزایش است.

افزایش شهرهای قرمز در کنار انکار موج ششم کرونا

سلامت نیوز: انکار آغاز موج ششم کرونا در حالی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود که شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در هفته‌های اخیر رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز، بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از طرف اپلیکیشن ماسک، شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در کشور به ۳۳ شهر رسیده و این در حالی است که دورکاری کارمندان لغو و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از طرف اپلیکیشن ماسک، ۳۳ شهر در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند. شهرستان‌های جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، ایوان، چرداول، دره‌شهر (ایلام)، بیرجند، قائنات، نهبندان (خراسان جنوبی)، خلیل آباد، سبزوار، کاشمر (خراسان رضوی)، جاجرم، گرمه (خراسان شمالی)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، سرچهان، ممسنی (فارس)، بانه (کردستان)، زرند، شهربابک (کرمان)، پاوه (کرمانشاه)، پلدختر (لرستان)، تفرش (مرکزی)، خاتم، مهریز (یزد) از شنبه ۱۵ آبان در وضعیت قرمز کرونا خواهند بود.

این در شرایطی است که بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید از بیمارستان ولایت دامغان گفت: با سرعت مناسب واکسیناسیون در کشور امیدواریم شاهد مرگ و میر بالا مانند موج پنجم نباشیم. هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی بینیم و میزان بستری و مرگ و میر بیماران در هفته های گذشته، ثابت مانده است، اما تمام نیروها در حالت آماده باش قرار دارند و از نظر دارو و کشیک نیروها نیز وضعیت مناسبی داریم و امیدواریم دیگر شاهد تکرار موج پنجم نباشیم.

قرمز شدن پیاپی شهرها همزمان با واکسیناسیون گسترده اتفاق می‌افتد و نکته این‌جاست که همین واکسیناسیون و خیال راحتی که به واسطه آن به جامعه تزریق شده، منجر به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک شده است. آن‌چه در عمل مشاهده می‌شود، اتکای جامعه به واکسن و فاصله گرفتن از فاصله گذاری فیزیکی است. این موضوع دلیلی جز ضعف در آموزش و اطلاع رسانی گسترده و صحیح ندارد.

حتی اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به انکار آغاز موج ششم علاقه دارند و در شرایط بیخیالی جامعه، بر این ذهنیت دامن می‌زنند.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید19 در همین زمینه گفت: وضعیت آمار کشوری کرونا گویا است و خوشبختانه فعلا آمار در اکثر مناطق رو به کاهش است. البته تعداد شهرهای قرمز این هفته افزایش یافت که این موضوع می‌طلبد که روی موارد شهرهای قرمز دقت بیشتری شده و علت و وضعیت آن‌ها بررسی شود.

اظهارات عجیب طبرسی در حالی در حاشیه جلسه اخیر کمیته علمی کرونا مطرح شد که اپیدمیولوژیست‌ها به طور مداوم هشدار می‌دهند که بازگشایی‌ها به سود جامعه نیست و به قرمزتر شدن وضعیت کرونایی شهرها کمک خواهد کرد.

البته طبرسی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: اکنون که تقریبا محدودیتی نداریم و همه کارها انجام می‌شود و تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شد، باید دقت بیشتری شود، زیرا وقتی بیماری به صورت ناگهانی شروع به اوج گرفتن می‌کند، جلوگیری از آن بسیار سخت خواهد بود. بنابراین باید تا حد ممکن سعی کنیم که دوباره موجی ایجاد نشود.

به نظر می‌رسد در تناقض ساختاری برای پذیرش یا عدم پذیرش آغاز موج ششم کرونا، آمار فوتی‌های روزانه سه رقمی کاهش پیدا نخواهد کرد. روندی که با آغاز موج پنجم تاکنون ادامه دارد و روزانه بیش از ۱۵۰ نفر در کشور بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فوت می‌کنند.

مداخله به موقع و در نظر گرفتن تمهیدات پیشگیرانه برای مقابله با موج ششم کرونا می‌تواند تا حد زیادی این مسیر را هموارتر و نگرانی‌ها را کم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha