«وقتی كل اماكن عمومی و خصوصی در این مدت باز بودن چرا دانشگاه‌ها باید تعطیل باشن؟» بخشی از صحبت‌های یكی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی است، آن هم به خاطر شیوع ویروس كرونا در جهان كه باعث شده دانشگاه‌ها و مدارس به صورت مجازی حدود یك سال و نیم با همین شیوه، برگزار شود.

استقبال از پیک ششم با بازگشایی مدرسه و دانشگاه

سلامت نیوز:«وقتی كل اماكن عمومی و خصوصی در این مدت باز بودن چرا دانشگاه‌ها باید تعطیل باشن؟» بخشی از صحبت‌های یكی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی است، آن هم به خاطر شیوع ویروس كرونا در جهان كه باعث شده دانشگاه‌ها و مدارس به صورت مجازی حدود یك سال و نیم با همین شیوه، برگزار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،ویروسی كه به دلیل مدیریتی نادرست در سطح آموزش كشور، نتوانستند روش درستی را در مجموعه آموزشی كشور ارایه دهند. روش آموزش مجازی در كل كشور، چه برای دانش‌آموزان و چه دانشجویان طوری پیش رفت كه برخی از آنها هنوز كه هنوز است سلامتی را بر یادگیری ترجیح می‌دهند و برخی دیگر كلاس‌های حضوری را و اما چرا كلاس‌های حضوری با وجود پیك ششم كرونا؟

از آنجا كه تورم و گرانی در كشور بیداد می‌كند درصد بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان در سطح كشور به دلیل نبود امكانات و وجود مشكلات مالی، نتوانستند در كلاس‌های آنلاین شركت كنند. برخی دانش‌آموزان و دانشجویان هم از شیوه تدریس آموزش آنلاین راضی نبودند، چراكه سیستم آموزش آنلاین به اندازه كافی از كیفیت مناسبی، برخوردار نبود.

حالا با گذشت یك ماه و چند روز از شروع ترم پاییزی دانشجویان و همچنین شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان؛ هنوز درخصوص چگونگی كلاس‌های حضوری آنها به‌ طور قطعی اعلام نظر نشده است. این در حالی است كه كمال حیدری معاون وزیر بهداشت، در چند روز اخیر عنوان كرد؛ احتمال شروع پیك ششم محتمل است.


شروع فصل سرما و پیك ششم مزید بر علتی شده كه بیشتر دانشجویان در سطح كشور به دلیل شرایط جبری، قید سلامتی‌شان را زده و منتظر اعلام نهایی از سوی دانشگاه‌های مرتبط، برای شروع كلاس‌های حضوری باشند. در این میان «اعتماد» از چند نفر از دانشجویان  نظرسنجی می‌كند.

شروع كلاس‌های حضوری  اعلام  نشده
مریم رحیمی 22 سال دارد و دانشجوی ترم 7 ارتباطات است: «من به‌ شدت مخالف بازگشایی دانشگاه‌هام. مخصوصا خوابگاه‌ها، چون اون طور كه باید این اماكن رو ضدعفونی نمی‌كنن. حتی زمانی كه ویروس كرونا در جهان شیوع پیدا نكرده بود از پس ضدعفونی كردن خوابگاه‌های دانشجویی برنمیومدن. حالا اگر هم كلاس‌ها به صورت حضوری برگزار بشه، حتما دانشجویان زیادی در یه كلاس حضور خواهند داشت، كه خب این خودش خطرناك هست.»


مریم از تجربه خوابگاهش می‌گوید: «خودم تجربه سكونت در خوابگاه، در این دوره را داشتم. چند نفر از دوستانم دچار كرونا شدند، طبقه‌ای كه آنها در خوابگاه حضور داشتن رو قرنطینه كردن، اما خب به هر حال سرویس بهداشتی مشترك و آشپزخونه مشترك، خطرناك بود. مثلا در خوابگاه ما طبقه سوم بودیم و طبقه دوم رو كه دانشجویی كرونا گرفته بود، قرنطینه كرده بودن. به هر حال دانشجویان دیگر كه در طبقه بالایی بودن باید از همان طبقه رد می‌شدن. برای همین تاثیری نداشت و ریسك ابتلا به كرونا پایین نمیومد. با اینكه كیفیت كلاس‌های مجازی پایین بود، ترجیحش می‌دهم. برای من سلامتی در اولویت واقع شده. با این حال، هنوز شروع كلاس‌های حضوری را اعلام  نكردن.»

وضعیت  خوابگاه‌ها
اهل شیراز است، علیرضا چمنزار و در مقطع ارشد رشته علوم اجتماعی تحصیل می‌كند. نگران شروع پیك ششم كرونا است: «به هر حال شاهد شیوع پیك ششم كرونا هستیم و در برخی شهرستان‌ها وضعیت خوبی به لحاظ درصد ابتلای بیماران كرونایی دیده نشده.»چمنزار درخصوص بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری كلاس‌های حضوری معتقد است: «چشمم آب نمی‌خوره كه تا یكی، دو ماه دیگه، دانشگاه‌ها بازگشایی بشن. در این مدت هم آماده‌سازی خاصی در جهت برقراری كلاس‌های حضوری نكردند، بعید بدونم كلاس‌های حضوری حالا حالاها مفید واقع بشه. خودم همین الانشم از خوابگاه دارم استفاده می‌كنم. از اسفند ماه خوابگاه‌ها باز شدند. درصد استفاده از ظرفیت اتاق‌های خوابگاه هم در حد یكی، دو نفر پایین اومده. مثلا اتاقی كه قبلا سه نفر داخلش بودن، الان شده یك یا دو نفر. كتابخونه دانشگاه هم، همه روزه تا ساعت 4 بعدازظهر باز است.»

همه اماكن باز، دانشگاه‌ها تعطیل!
سوال در مورد بیوگرافی و بازگشایی دانشگاه‌ها و نظری كلی درخصوص این موارد از این دانشجو پرسیده می‌شود: «هستی امیری هستم. دانشجوی ارشد حقوق اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی. وقتی كل اماكن عمومی و خصوصی در این مدت باز بودن چرا دانشگاه‌ها باید تعطیل باشن؟ وقتی ادارات و شركت‌ها باز شدند چرا دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل باشند. یعنی اگر دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل باشند مشكل حل می‌شود؟»


او نارضایتی‌اش را درخصوص برگزاری كلاس‌های آنلاین اعلام می‌كند: «كلاس‌های آنلاین كیفیت نداشتند. همیشه استاد ما می‌گفت؛ فكر می‌كنم برای در و دیوار دارم تدریس می‌كنم. ما دانشجویان اگر واقعا در بیرون دانشگاه اساتیدمان را ببینیم، آنها را نمی‌شناسیم. كلاس‌های ارشد به صورت آنلاین هیچ بازدهی نداشته و من به دلیل آنلاین بودن كلاس‌ها، به شخصه هیچ اطلاعاتی به معلوماتم اضافه نشد. یه ربع، بیست دقیقه استاد سر كلاس می‌اومد، یا اینترنت قطع می‌شد یا برق می‌رفت یا گاهی سایت بدون هیچ دلیلی، قطع ارتباط با كلاس رو اعلام می‌كرد. از برخی دوستانم هم شنیدم؛ برخی از دانشجویان واقعا دسترسی به لپ‌تاپ و تبلت را نداشتند و از گوشی هوشمند نیز برخوردار نبودند.»

فعالیت‌های  دانشجویی  منتفی  شده
فاطمه مهدوی 24 سال دارد و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی است: «باز شدن و نشدن دانشگاه‌ها دست ما نیست، اما سلامتی آدم‌ها در اولویت قرار دارد. من خودم یك سال مرخصی تحصیلی گرفتم به امید اینكه شاید كلاس‌ها حضوری شود. آموزش در كلاس‌های آنلاین اصلا به شیوه درستی نبود. بعضی وقت‌ها استاد در گروه اعلام می‌كرد؛ نیم ساعت دیگه كلاس تشكیل می‌شه یا اعلام می‌كرد؛ من وارد كلاس شدم، دانشجویان هم وارد كلاس بشن. گفت‌وگو در كلاس وجود نداشت و موضوع به چالش كشیده نمی‌شد.»

این دانشجو در ادامه می‌گوید: «اگر به صورت كلی بخوام بگم، كلاس‌های آنلاین بازدهی نداشت. با توجه به رشته تحصیلی‌ام كه انسانی است، حتما باید گفت‌وگو در كلاس بین دانشجویان و اساتید انجام می‌شد. استاد فقط درس می‌داد و می‌رفت. از روزی هم كه كلاس‌های دانشگاه به صورت مجازی برقرار شده، عملا فعالیت دانشجویی صورت نگرفته.»


هشدار پیك ششم كرونا با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها زنگ خطری است كه اگر نادیده گرفته شود، سلامت دانشجویان و دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد.براساس گزارش تجارت نیوز، در حالی كه وزیر بهداشت اعلام كرده است، موج ششم كرونا در آبان ماه رخ می‌دهد و بیمارستان‌ها آماده‌باش هستند، اما هنوز صحبت از بازگشایی مدارس در ماه پیش روست. اخیرا هم دوركاری كارمندان تهران لغو شد. این در حالی است كه عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس لغو صددرصدی دوركاری را به معنای باز كردن آغوش‌مان برای پیك ششم دانسته است.


مصطفی رضایی، رییس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت عنوان كرده است: «رعایت پروتكل‌ها از ۹۰درصد به حدود ۴۵ تا ۵۰درصد رسیده است. به نظر می‌رسد مردم نیز با شنیدن خبرهایی چون لغو دوركاری و بازگشایی مدارس، در كنار سرعت واكسیناسیون این تصور را دارند كه خطر كرونا رفع شده است.»
 مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام كرد: «تاكنون ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر دوز اول، ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر دوز دوم و ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر، دوز سوم واكسن كرونا را تزریق كرده‌اند و مجموع واكسن‌های تزریق شده در كشور به ۹۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۳۷ دوز رسید.»در شبانه‌روز گذشته، ۹۳۰ هزار و ۸۰۵ دوز واكسن كرونا در كشور تزریق شد.

از دیروز تا امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۰ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۶۳۳ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی شد كه یك هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۵ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۲ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و 53 نفر رسید.


تاكنون ۵ میلیون ۵۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به كووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر 36 میلیون و ۵۷ هزار و ۳۱۵ آزمایش تشخیص كووید۱۹ در كشور انجام شده است.
در حال حاضر ۲۹ شهر كشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha