چین اولین و ایران دهمین كشور آلوده‌کننده دنیاست. چین، آمریکا، روسیه و هند مسوولیت انتشار 50درصد از انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در هوا را برعهده دارند. نتایج یک بررسی نشان داد که انتشار آلاینده دی‌اکسیدکربن در جهان به رکوردی که پیش از شیوع کروناویروس مشاهده شده، بازمی‌گردد.

11 سال فرصت برای جبران

سلامت نیوز: چین اولین و ایران دهمین كشور آلوده‌کننده دنیاست. چین، آمریکا، روسیه و هند مسوولیت انتشار 50درصد از انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در هوا را برعهده دارند. نتایج یک بررسی نشان داد که انتشار آلاینده دی‌اکسیدکربن در جهان به رکوردی که پیش از شیوع کروناویروس مشاهده شده، بازمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،انتشار این آلاینده موجب شد بحران آب‌وهوایی در سال۲۰۱۹ و پیش از اعمال محدودیت‌های کرونایی به بالاترین سطح خود برسد. محققان با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی موجب کاهش انتشار این گاز به میزان 5.4درصد شد، اظهار داشتند: سوزاندن سوخت‌های فسیلی در سال۲۰۲۱ سریع‌تر از حد انتظار افزایش یافته و این موضوع خلاف لزوم کاهش سریع انتشار این آلاینده برای مقابله با گرمایش جهانی است.

محققان بر این باورند اگر کنفرانس آب‌‌وهوایی سازمان ملل موسوم به Cop۲۶ به اقدام سریع جهانی منجر شود، امیدها برای جلوگیری از افزایش ۱.۵درجه سانتیگرادی دما زنده می‌ماند. وضعیت آنقدر بحرانی است که 11سال فرصت اصلاح وضعیت ایجادشده را داریم.

برخی کارشناسان معتقدند معضلات ناشی از تشدید تحریم‌ها و سوءمدیریت، صنایع ایران را به‌ویژه در حوزه نفت و گاز و خودروسازی در وضعیتی قرار داده که تجهیز و به‌روز کردن آن‌ها در صورت تامین سرمایه لازم نیز سال‌های طولانی زمان نیاز دارد. ایران که سهمی قابل‌ملاحظه در تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، خود یکی از قربانیان تغییرات اقلیمی، افزایش دمای هوا و خشکسالی‌های ناشی از آن است.

آمار سازمان ملل حاکی است، طی دو دهه گذشته، به‌طور میانگین سالانه ۳۳۵فاجعه زیست‌محیطی اتفاق افتاده که نسبت‌به 10سال پیش از آن، دوبرابر شده است. شماری از بحران‌های زیست‌محیطی ایران در این مدت ناشی از سیاست‌های نادرست در بخش کشاورزی و طرح‌هایی مانند سدسازی‌های بی‌رویه است که مهم‌ترین تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را به مرز خشکی و نابودی کشانده است.

حتی درآمد کسب‌شده از میزان تولید دی‌اکسیدکربن در ایران کمتر از دیگر کشورهاست. ایران با درآمد دوهزار دلاری پایین‌ترین درآمد حاصل را دارد که حتی برای جبران آسیب‌های ناشی از انتشار گاز دی‌اکسیدکربن کافی نیست. آخرین مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که شهر تهران از نظر تولید دی‌اکسیدکربن رتبه14 را در جهان دارد و سالانه 47میلیون و 568هزار و 95هزار تن دی‌اکسید کربن در تهران تولید می‌شود. این بخشی از همان آلودگی هوایی است که در روزهای سکون و وارونگی دما گریبان شهروندان پایتخت‌نشین را می‌گیرد.
 
اوضاع وخیم هوا
گزارش پروژه جهانی کربن (GCP) نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای و زغال‌سنگ در سال جاری بیش از کاهش آن در سال۲۰۲۰ بوده است. همچنین برخلاف بسیاری از کشورها، انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین، در طول همه‌گیری طی سال۲۰۲۰ اندکی افزایش یافته و انتظار می‌رود که در سال۲۰۲۱، چهار درصد دیگر نیز افزایش یابد. افت محسوس تولید دی‌اکسیدکربن که به لطف قرنطینه‌های کرونایی حادث شده بود دوباره به سطح قبل از همه‌گیری کووید۱۹ رسیده است.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که سطح جهانی تولید گازکربنیک به‌ویژه در بخش انرژی و صنعت در حال افزایش است و به سطح دوسال پیش خود نزدیک شده است؛ دانشمندانی که در تهیه این پژوهش (Global Carbon Project) همکاری کرده‌اند می‌گویند که نقش بحران کرونا در کاهش سرعت تولید گازهای گلخانه‌ای در حد یک ترمز بوده و کارایی‌اش تا حد زیادی از بین رفته است. آن‌ها تخمین می‌زنند که جهان در سال۲۰۲۱ چیزی در حدود ۳۶.۴میلیارد تن دی‌اکسید کربن تولید خواهد کرد. این میزان در سال۲۰۱۹ حدود ۳۶.۷میلیارد تن بوده است.
 
قرنطینه‌های محیط‌زیستی
در سال گذشته میلادی و در اوج قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا سطح تولید این گاز تا ۳۴.۸میلیارد تن پایین آمده بود و بنابراین در سال۲۰۲۱ یک رشد حدودا پنج‌درصدی خواهد داشت. پژوهش جدید نشان می‌دهد که چین همچنان بیشترین سهم را در افزایش تولید دی‌اکسیدکربن داشته است؛ این در حالی است که اکثر کشورهای دیگر هم به سطح تولید قبل از دوران همه‌گیری نزدیک شده‌اند.

افزایش سهم چین در آلودگی عمدتا ناشی از دود زغال‌سنگ و گازهای طبیعیبوده است. استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه به‌دلیل بازگشت سریع به اقتصاد پیش از همه‌گیری کووید اتفاق افتاده است. همچنین قرنطینه در چین نسبت‌به سایر کشورهای دنیا زودتر پایان یافته و این کشور برای سرپا شدن مجدد اقتصاد، دی‌اکسیدکربن بیشتری تولید کرده است. هوای پاکیزه در طول سال۲۰۲۰ در سراسر دنیا از هند گرفته تا ایتالیا سبب شده بود تا بسیاری نسبت‌به اینکه دنیا راه خود را برای کنترل آلودگی پیدا کرده، امیدوار شوند.

اما کرین لوکر، یکی از تهیه‌کنندگان این پژوهش از دانشگاه ایست آنگلیا در بریتانیا، نظر متفاوتی دارد. او که برای ارائه گزارشی از این تحقیق به گلاسکو رفته، می‌گوید: «این همه‌گیری نیست که می‌تواند باعث شود ما صفحه را ورق بزنیم، بلکه تصمیماتی هستند که اینجا و طی این دو هفته گرفته می‌شوند. همه‌گیری بیماری نمی‌تواند طبیعت اقتصاد ما را تغییر دهد. طبق این تحقیق، دنیا تنها ۱۱سال فرصت دارد تا از گرم شدن بیشتر زمین جلوگیری کند. نسبت‌به اواخر قرن نوزدهم، هوا ۱.۱درجه سلیسیوس گرم‌تر شده است.

انتشار این گاز در چین در مقایسه با سال۲۰۱۹ حدود هفت درصد افزایش داشته است. این در حالی است که هند تنها سه درصد افزایش را ثبت کرده است. طبق برآوردهای این پژوهش، ایالات‌متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بقیه کشورهای دنیا در مقایسه با سال۲۰۱۹ کمتر دنیا را آلوده کرده‌اند.در سال گذشته میلادی و در اوج قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا سطح تولید گاز دی‌اکسیدکربن تا ۳۴.۸میلیارد تن پایین آمده بود و بنابراین در سال۲۰۲۱ یک رشد حدودا پنج‌درصدی خواهد داشت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha