سالانه در سطح جهان، بیش از ۱۰۰ میلیون واحد خون اهدا می‌شود. ذخیره خون فقط برای مدت محدودی امکان‌پذیر است و برای همین تشویق مردم به اهدا کردن خون اهمیت بالایی دارد.

چهار تصور نادرست در رابطه با اهدای خون؛ از ممنوعیت برای سالمندان تا خالکوبی و پیرسینگ

سلامت نیوز: سالانه در سطح جهان، بیش از ۱۰۰ میلیون واحد خون اهدا می‌شود. ذخیره خون فقط برای مدت محدودی امکان‌پذیر است و برای همین تشویق مردم به اهدا کردن خون اهمیت بالایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از medicalnewstoday، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این‌باره می‌گوید: «اگر خون شما به اجزای تشکیل دهنده آن، یعنی گلبول های قرمز، پلاکت ها و پلاسما تجزیه شود، قادر است به یک یا چند انسان زندگی ببخشد. در حقیقت، خون شما می‌تواند نجات‌بخش بیماران مختلف، از جمله بیماران خاص باشد.

برخی از مردم تصورات اشتباهی درباره خون دادن دارند که همین امر ممکن است عامل بازدارنده‌ای برای اهدای خون باشد. چهار مورد از این تصورات غلط در این مطلب ذکر شده است.

1) افراد مسن نباید خون بدهند

این تصور غلط است؛ در ایالات متحده آمریکا، سنین بالای ۱۶سال و وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم می‌توانند خون بدهند. البته قوانین در کشورهای مختلف متفاوت است. با این حال، افرادی که قبلاً خون اهدا کرده‌اند، تا ۷۰ سالگی مجاز به اهدای خون هستند. هرکسی که بیش از ۷۰ سال سن داشته باشد اما در ۲ سال اخیر خون داده باشد، همچنان واجد شرایط اهدای خون است.

2) اهدای خون باعث بروز عفونت می‌شود

هیچ خطری برای ابتلا به عفونت در اثر اهدای خون شما را تهدید نمی‌کند. پیش از شروع کار، محل ورود سوزن بر روی رگ شما کاملا استریل میشود. همه سوزن‌هایی که استفاده می‌شوند نو، استریل و یکبار مصرف‌ هستند. در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت بر اثر خون دادن وجود ندارد.

3) سالانه فقط یکبار می‌توان خون داد

این تصور هم درست نیست. حدود ۸ هفته به طول می‌انجامد تا سلول های خونی دوباره به حالت قبل از اهدای خون برگردند، خون دادن مجدد پس از سپری شدن این مدت‌زمان بی‌خطر است. به نقل از صلیب سرخ آمریکا، افراد می‌توانند هر ۵۶ روز یک بار خون بدهند.

4) افرادی که دارای خالکوبی یا پیرسینگ هستند، نمی‌توانند خون بدهند

این مورد هم از تصورات نادرست و رایج در این زمینه است. تقریباً پس از گذشت ۳ ماه از خالکوبی می‌توان برای اهدای خون اقدام کرد. همچنین اگر در روند پیرسینگ از تجهیزات یک‌بار مصرف و استریل استفاده شده باشد، می‌توان پس از ۳ ماه، خون اهدا کرد.


ترجمه از خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha