احتمالا شما هم تجربه کرده اید که هر زمان رمز عبور خود را تغییر می دهید، رمز جدید را به خوبی حفظ نکرده و آن را فراموش می کنید. پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی این موضوع پرداخته اند.

چرا مغز نمی تواند کلمات عبور جدید را به خاطر بسپارد؟

سلامت نیوز: احتمالا شما هم تجربه کرده اید که هر زمان رمز عبور خود را تغییر می دهید، رمز جدید را به خوبی حفظ نکرده و آن را فراموش می کنید. پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی این موضوع پرداخته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یکی از مهمترین دلایل فراموش کردن رمزهای عبور در حساب های مختلف کاربری این است که رشته اعداد و حروفی که به طور خودکار تولید می شوند، بی معنی هستند. در این شرایط شما هنگام ورود به سیستم فقط با دقت به تایپ آن توجه کرده و به مفهوم آن کاری ندارید. در حالت عادی وقتی قبل از انتخاب یک رمز جدید فکر می کنید، به موضوعات قدیمی مانند نام حیوان خانگی دوران کودکی خواهید اندیشید که در ذهن شما تداعی کننده خاطره ای پر رنگ است.

این موضوع درباره رشته های بی معنی اعداد و حروف صدق نکرده و در این میان مشخص نیست که آیا این نوع اطلاعات، که افراد باید به دقت به آن توجه کنند اما در آینده مورد نیاز نیستند، وارد حافظه کاری انسان می شود یا خیر. به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ژجیانگ در هانگژو چین در تلاش هستند تا به راز این مساله پی ببرند.

طی این مطالعه پژوهشگران از طریق آزمایش ‌های متعدد، دریافتند که مغز انسان ممکن است مکانیسم‌ هایی داشته باشد که از ماندن این نوع اطلاعات در حافظه جلوگیری ‌کند. در واقع، تحقیقات دانشمندان نشان داد که بیشتر افراد اطلاعاتی را که عمداً نادیده گرفته‌ اند، به خاطر نسپرده و در حافظه خود وارد نمی کنند.

هوی چن، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق روانشناسی رفتاری، در این رابطه می گوید: به نظر می رسد مغز ما بسیار انتخابی تر از آن چیزی عمل می کند که ما فکر می کنیم. در واقع حتی وقتی مردم به جزئیات یک موضوع توجه زیادی می ‌کنند، ممکن است این جزئیات در حافظه باقی نمانند.

این تیم پژوهشی برای آزمایش اینکه آیا این نوع جزئیات وارد حافظه کاری می شود  یا خیر، آزمایشات مختلفی را برای بررسی حافظه شرکت کنندگان انجام داد. به گزارش سیناپرس، در این پروژه دانشمندان اطلاعاتی را به سوژه ها ارائه و از قبل به آنها گفته شده بود به این اطلاعات توجه کنند یا آن را نادیده بگیرند. به عنوان مثال، محققان اشکال رنگی را به شرکت کنندگان ارائه کردند و به آنها گفتند که شکل را نادیده گرفته اما به رنگ دقت کنند.

محققان بلافاصله آزمایش‌ های متعددی را انجام دادند تا آنچه را شرکت ‌کنندگان به خاطر می ‌آورند، دقیقاً ارزیابی کنند. در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی شش نوع مختلف از این آزمایش‌ها پرداختند تا  با استفاده از اندازه‌ نمونه های مختلف، ثبت حرکات چشم و موارد دیگر مشخص شود آیا نتایج قابل تکرار هستند یا خیر؟

چن در این رابطه می گوید: مطالعه ما نشان می دهد که افراد به طور خودکار اشکال را در حافظه کاری خود رمزگذاری می کنند. علاوه بر این، افراد ویژگی‌های کلیدی مانند رنگ را که به آنها گفته شد اهمیتی ندارد، در حافظه کاری خود ذخیره نمی‌ کردند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان می ‌دهد که توجه کردن به خاطرات ممکن است ارزش پیگیری یا مطالعه را داشته باشد. از سوی دیگر ما باید بسیار مراقب حافظه خود باشیم و در نهایت این موضوع را در نظر بگیریم که مغز انسان اگرچه ممکن است اطلاعاتی که به نظر بدون اهمیت است را به خاطر نیاورد اما اطلاعات محیطی که با آن ها مواجه می شویم به میزان بیشتری از آنچه فکر می کنید در حافظه انسان ذخیره می شود.

شرح کامل این پژوهش و در آخرین شماره مجله تخصصی  Science Advances منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha