رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با غیرکارشناسی خواندن طرح طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم ، تاکید کرد:«وزارت علوم باید حدود و حریم دیگر وزارتخانه‌ها را رعایت کند.»

شهادت 148 پزشک بر اثر کرونا / طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم غیرکارشناسی است

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با غیرکارشناسی خواندن طرح طرح ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم ، تاکید کرد:«وزارت علوم باید حدود و حریم دیگر وزارتخانه‌ها را رعایت کند.»


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نخستین نشست خبری خود که امروز اول آبان در محل این سازمان برگزار شد ضمن تشریح برنامه‌ها و اهداف این سازمان در دوره جدید مدیریت آن، به اصحاب رسانه نیز پیرامون مسائل روز سلامت پاسخ داد.


 رئیس‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر تعارض منافع این سازمان با طرفین دعوا در رسیدگی قضایی به پرونده‌های پزشکی و به حداقل رساندن این تعارض منافع برای رسیدگی عادلانه به این‌پرونده‌ها با توجه به اینکه احکام صادره در دادگاه مبتنی بر آرای کمیسیون وابسته به سازمان نظام پزشکی است، گفت:« دادگاه انتظامی متشکل از افراد متخصص و با وجدان کاری است، چرا که حافظ حیثیت همکاران پزشک شان هستند در این هیئت‌ها اشخاص ثالثی هم هستند که در جریان رسیدگی قضایی نظارت می‌کنند و چون پرونده پزشکی است حتماً باید کارشناسان از جامعه پزشکی باشند. در انتخاب این افراد ملاک‌های مشخصی داریم که هدف اصلی آن صیانت از سلامت افراد جامعه است.»


 محمدرضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: «در تمامی صنوفی که شکایتی مطرح می‌شود، این شکایت باید به کمیسیون مربوطه ارسال شود که از جنس همان صنف باشد. نکته حائز اهمیت این است که ۹۸ درصد از کارشناسان این پرونده‌ها بین نظام پزشکی و پزشکی قانونی یکی هستند. یعنی هر دو مرجع در کارشناسی پرونده‌های تخلف پزشکی نظرات شبیه به هم دارند.»


رئیس‌زاده در ادامه این نشست، با اشاره به شهادت 148 نفر از پزشکان در جریان مبارزه با کرونا، گفت:« جامعه پزشکی بیش از ۳ برابر دوران دفاع مقدس، شهید تقدیم نظام اسلامی کرد. تعداد بالای شهدا نشانگر این است که جامعه پزشکی در خط مقدم خدمت به مردم تلاش می‌کند.»


وی با بیان اینکه در این برهه از تاریخ، حفاظت از سرمایه ارزشمند جامعه پزشکی بر عهده همگان است، گفت: «اگر این سرمایه ملی آسیب ببیند، سلامت جامعه تهدید می‌شود. نباید اعتماد جامعه را به سرمایه ملی کم کرد، زیرا بسیار خطرناک است.»


رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نباید استثناها را در جامعه پزشکی به عنوان قاعده قرار داد، گفت: «ما به یکپارچگی جامعه پزشکی و مردم، عقیده داریم و نقش اول ما صیانت از سلامت جامعه است. در واقع هدف غایی ما در سازمان نظام پزشکی، ارتقای سطح سلامت جامعه است و این میسر نمی‌شود جز حمایت از جامعه پزشکی و این دو مقوله، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.»


دخالت‌های غیر کارشناسی آسیب به جامعه پزشکی و مردم است
رئیس زاده در ادامه به طرح‌های ادغام آموزش پزشکی و افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی و برخی مسائل حاشیه‌ای پیرامون جامعه پزشکی پرداخت و با بیان اینکه دخالت‌های غیر کارشناسی باعث آسیب به جامعه پزشکی و مردم می‌شود، یادآور شد:« روح و روان جامعه پزشکی از درون خسته بوده و انصاف نیست در چنین مبارزه‌ جانانه‌ای با کرونا، بحث‌های حاشیه‌ای مطرح شود که با روح و روان جامعه پزشکی بازی کند. در ماه‌های اخیر، طرح‌هایی مطرح شده است که اکثریت جامعه پزشکی با آنها مخالف هستند. در شرایط فعلی، جامعه پزشکی با همه کمبودها دارد کار خودش را انجام می‌دهد و ضرورتی ندارد در چنین شرایطی، طرح‌هایی مطرح شود که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کند.»


رئیس زاده در واکنش به پیشنهاد وزیر علوم برای ادغام، تاکید کرد: «شرایط زمانی برای طرح این بحث مناسب نیست. چرا می‌خواهیم با ادغام، از مسیر درخشان نظام سلامت کشور باز گردیم. وزارت علوم باید حدود و حریم دیگر وزارتخانه‌ها را رعایت کند.»


وی تأکید کرد: «وضعیت افتخار آمیز در نظام سلامت کشور، ماحصل تلاش‌هایی است که صورت می‌گیرد. کسی بهتر از ما دلسوز نظام سلامت نیست و ما می‌دانیم این طرح، غیر کارشناسی است. این ادغام به ضرر سلامت جامعه است و اجازه نمی‌دهیم با جان مردم بازی شود.»


رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران همچنین در رابطه با آمار مهاجرت پزشکان از ایران، گفت:« این آمار به نسبت کل پزشکان کشور، آمار معنی داری نیست اما یک مهاجرت هم برای ما سنگین است. این مهاجرت‌ها از قبل بوده و ربطی به کرونا ندارد. ما باید شرایط را ارزیابی کنیم و دلایل آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.»


رئیس‌زاده در ادامه با اشاره به وضعیت معیشتی پزشکان عمومی و رزیدنت‌ها گفت: «پزشکان عمومی ما از شرایط معیشتی قابل قبولی برخوردار نبوده و با مشکلات زیادی مواجه هستند. ضمن اینکه دوره رزیدنتی هم سخت و دشوار شده است و پزشک عمومی، تمایل ندارد تخصص بگیرد. چرا که تعرفه‌ها با واقعیت همخوانی ندارد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، شاید برای بعضی از رشته‌های پزشکی ناگزیر به اعزام بیمار به خارج از کشور شویم و یا اینکه برای آن رشته تخصصی، پزشک از خارج وارد کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha