رئیس خانه پرستاری گفت: میلیاردها تومان هزینه شد تا فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به تعویق بیفتد.

سال آینده هم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی شود

سلامت نیوز:رئیس خانه پرستاری گفت: میلیاردها تومان هزینه شد تا فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به تعویق بیفتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آیندنیوز  نزدیک به دو سال از ورود بیماران کرونایی به بیمارستان‌های کشور می‌گذرد. روزهای اول هیچ کس بر این باور نبود که یک ویروس بتواند ماه‌ها و حتی سال‌ها تمام کشورهای جهان را زمین‌گیر کند. در آن روزها پرستارها از هیچ اقدامی جهت بهبود بیماران دریغ نکردند؛ از پایکوبی در بخش‌های کرونایی برای روحیه گرفتن بیماران گرفته تا پنهان کردن خستگی و رفتن زیر یوغ استثمار قراردادهای 89 روزه که هیچ مزایایی برای آنها نداشت.


سی‌ام آذر سال گذشته (1399) درست زمانی که کرونا لباس خستگی بر تن کادر درمان سنگینی می‌کرد و در روز پرستار، مقام معظم رهبری با درباره مشکلات جامعه پرستاری سخن گفتند. ایشان در سخنرانی خود فرمودند: «یکی از کارهای لازم‌الاجرا عبارت است از اجرای «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری». این قانون مدتها قبل تصویب شده، به سود پرستاران بوده و برای آنها مفید است، اما به مرحله اجرا نرسیده است.»


فرمایشات مقام معظم رهبری درباره استخدام پرستاران و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری روح دوباره‌ای به کالبد خسته مدافعان سلامت دمید. به نظر می‌رسید قرار است قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، اما پس از گذشت 14-15 سال هنوز این قانون روی زمین مانده و در صف انتظار «اجرایی شدن» ایستاده است.


دیدگاه معاونت پرستاری جدید بهتر از گذشتگان است

محمدرضا شریفی مقدم، رئیس خانه پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرد: معاون پرستاری وزارت بهداشت زیر نظر وزیر فعالیت می‌کند و پرستاران انتظار زیادی از او ندارند. البته دیدگاه معاون جدید این معاونت از افراد قبل بهتر است. این سازمان جامعه پرستاری را منفعل کرده و پرستاران را به سوی رخوت برده‌ است.


او افزود: نظام پرستاری باید فشار جامعه پرستاری را به شکل منطقی مدیریت کرده و مطالبات آنها را به حاکمیت منتقل کند تا پرستاران به کف خیابان‌ها نیایند.


سال آینده هم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی شود

رئیس خانه پرستاری با اشاره به این که سازمان نظام پرستاری حدود 230هزار عضو رسمی دارد، گفت: زمانی که سازمان نظام پرستاری مطالبات پرستاران را بیان می‌کند، اعضای آن به حمایت از این سازمان برمی‌خیزند. یکی از وظایف تشکل‌ها مدیریت افکار عمومی (پرستاران) است. به عنوان مثال اگر کمبود نیرو در این حوزه وجود دارد، سازمان نظام پرستاری موظف پیگیری و رفع مشکلات است. در حال حاضر مطالبات پرستاران اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، رفع کمبود نیرو، رسیدگی به وضعیت شهدای مدافعان سلامت و… است. تاکنون برای این مطالبات اقدام خاصی صورت نگرفته است.

محمدرضا شریفی مقدم با اشاره به اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تاکید کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری دغدغه خود را در این خصوص اعلام کردند. اما هنوز این تعرفه‌گذاری انجام نشده چون سازمان نظام پرستاری باید پیشنهاد بودجه اجرای این قانون را به دولت ارائه می‌کرد و دولت آن را در مجلس به تصویب می‌رسد اما مراحل این بودجه تاکنون طی نشده و منابعی برای آن در نظر گرفته نشده و به نظر می‌رسد سال آینده نیز این تعرفه‌گذاری اجرا نخواهد شد. شاید به ظاهرا بگویند که باید این تعرفه‌گذاری اجرا شود اما برای اجرای این قانون اقدامی صورت نگرفته است و به جای اجرای این قانون به یک توافق نانوشته بسنده کردند.


چند ده میلیارد تومان حیف و میل شد

او در تشریح این توافق نانوشته، گفت: مرجعی که از نظر قانونی باید با مجلس و دولت مذاکره کند سازمان نظام پرستاری است. رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت چند ده میلیارد تومان تحت عنوان کمک به سازمان نظام پرستاری پرداخت کرد. در حقیقت رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت به جای آن که با 8 هزار میلیارد تومان قانون تعرفه‌گذاری را اجرا کند، موضوع را با چند ده میلیارد تومان مسکوت نگهداشت و سازمان نظام پرستاری نیز اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را پیگیری نکرد.


محمدرضا شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که چند ده میلیارد تومان به پرستاران تعلق گرفت؟ تاکید کرد: این پول به پرستاران نرسید. سازمان نظام پرستاری در 130 شهرستان هیئت مدیره دارد. بخشی از این پول بین هیئت مدیره‌ها توزیع و اعلام شد با بخش دیگر این پول ساختمانی خریداری شده است. در حقیقت این پول در سازمان نظام پرستاری حیف و میل شد.


چگونه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از دستور کار دولت خارج شد؟ا

وی افزود: در دوره شیوع کرونا پرستاران بالاترین پایگاه اجتماعی را در بین مرد کسب کردند و این دوره بهترین فرصت بود که نظام پرستاری با استفاده از آن مشکلات پرستار حل کند اما هیچ پیگیری صورت نگرفت و کمبود نیرو و مشکلات معیشتی پرستاران در دوره کرونا افزایش پیدا کرد. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری 15 سال است که روی زمین مانده و با وجود  آن که نامه‌های روسای جمهوری پشت این تعرفه‌گذاری قرار گرفته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. در سال 94 یا 95 تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسانیدیم تا در هیئت دولت تشریفات اداری را طی کند. تمام توافقات در آن سال اخذ شد اما معاون پرستاری وزارت بهداشت با اجرای این قانون مخالفت کرد و اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از دستور کار دولت خارج شد.
 پرستاران ، پرستاران بخش کرونا ، تعرفه گذاری خدمات پرستاری ، حقوق پرستاران ، خانه پرستاری ، کرونا در ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha