یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 321402

با کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، احتمال شدت یافتن آنفولانزای فصلی در نیمکره شمالی وجود دارد.

کرونا به کاهش این بیماری کمک کرد

سلامت نیوز: با کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، احتمال شدت یافتن آنفولانزای فصلی در نیمکره شمالی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دو ماه از فصل پاییز در نیمکره شمالی می‌گذرد. فصل پاییز در کنار تمامی زیبایی‌های ظاهری که دارد به معنای شروع آنفلوانزای فصلی است. متخصصان درباره همزمانی همه گیری کرونا و آنفلوانزای فصلی هشدار می‌دهند.

سال گذشته پس از آنکه مقامات بهداشتی توصیه‌هایی مانند استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را مطرح کردند و در نهایت مجبور به اعمال محدودیت‌های کرونایی شدند، میزان آنفلوانزای فصلی نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا به طور معمول ۲۰ درصد از جمعیت قاره سبز هر ساله به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند اما این موضوع در سال ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ بیش از ۹۹ درصد کاهش یافت به طوری که در سالی که گذشت هیچ موردی از بستری شدن در بیمارستان و مرگ به دلیل آنفلوآنزا در این قاره گزارش نشد.

دلیل پایین آمدن میزان مبتلایان به کرونا در اروپا به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باز می‌گردد. با این حال، امسال شرایط متفاوت است. سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد. در سال جاری به دلیل آنکه درصد واکسیناسیون علیه کرونا افزایش یافته، مدارس بازگشایی شده اند و مردم کمتر شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند احتمال شدت گرفتن آنفولانزای فصلی افزایش یافته است.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا چهار مدل مختلف آنفلوانزا شامل A، B، C، D وجود دارد که نوع A و B آن باعث بروز آنفلوآنزای فصلی می‌شود. رایج‌ترین علائم آنفلوآنزای فصلی شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- تب

۲- سرفه

۳- درد عضلانی و درد مفاصل

۴- سردرد

۵- آبریزش بینی

۶- گلو درد

به طوری عمومی بسیاری از بیماران بدون دریافت دارو و با استراحت و مصرف کافی مایعات بهبود می‌یابند. با این حال، برخی افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند ممکن است جان خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست بدهند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت آنفلوانزای فصلی عامل بروز بیماری شدید در ۳ تا ۵ میلیون انسان در سال است که از این میان ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار تن جان خود را از دست می‌دهند. آغاز آنفلوآنزای فصلی از ماه اکتبر (مهر) تا آوریل و مِی (دی) است.

متخصصان توصیه می‌کنند افراد در این مدت همان شیوه نامه‌های بهداشتی که علیه کرونا رعایت می‌کردند شامل استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها را لحاظ کنند. همچنین به افراد آسیب پذیر مانند افراد کهنسال و کسانی که از نقص سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند توصیه می‌شود واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha