ارتباط موثر بین پزشک و بیمار و دستیابی به هدف نهایی که همان درمان است، موضوعی است که در telehealth نیز به همان اندازه که در جریان پزشکی کلاسیک مهم تلقی می‌شود، مهم است. این اهمیت حتی در مواردی به دلیل عدم ارتباط نزدیک بین پزشک و بیمار، پررنگ‌تر نیز می‌شود. از همین رو سامانه‌های فعال در این حوزه باید با دقت و مطالعه عمیق‌تری این جریان ارتباطی را مدیریت کنند.

اولویت دکترساینا، دسترسی بیمار به درمان است

سلامت نیوز:ارتباط موثر بین پزشک و بیمار و دستیابی به هدف نهایی که همان درمان است، موضوعی است که در telehealth نیز به همان اندازه که در جریان پزشکی کلاسیک مهم تلقی می‌شود، مهم است. این اهمیت حتی در مواردی به دلیل عدم ارتباط نزدیک بین پزشک و بیمار، پررنگ‌تر نیز می‌شود. از همین رو سامانه‌های فعال در این حوزه باید با دقت و مطالعه عمیق‌تری این جریان ارتباطی را مدیریت کنند.


سهیل عظیمی سرتیم پزشکی دکترساینا با بیان اینکه این سامانه  مشاوره آنلاین پزشکی در تلاش است تا بر اساس جریان بین‌المللی telehealth این روند را در ایران به مناسب‌ترین شکل ممکن اجرایی کند، درمان بیماران و پاسخ به نیاز آنها را مهم‌ترین اصل در جریان کاری دکترساینا عنوان کرد.


درمان، اولویت اساسی

به گفته «سهیل عظیمی» آنچه اولویت نخست کل سامانه دکترسایناست، دستیابی بیمار به سلامتی است. او با تشریح این موضوع، گفت: «پزشکان هرگز در روند دوران آموزش خود یاد نگرفته‌اند که در جریان درمان به تجارت فکر کنند. علاوه بر این هدف اصلی telehealth نیز ارائه بازه‌ای از خدمات بهتر در بازه گسترده جغرافیایی وسیع‌تر است. از همین رو تیم به طور یکپارچه با توجه به این روند پیش ‌می رود که بیمار را تا زمان دستیابی به مرحله پایانی درمان به طور کامل دنبال کند.»


او با اشاره به اینکه این همراهی در تمامی بخش‌ها انجام می‌شود، گفت: «پزشکان، تیم پشتیبانی و کمیسیون پزشکی دکترساینا بر این موضوع تاکید دارند و اگر هر مشکلی برای بیمار ایجاد شود با برگزاری کمیسیون تخصصی که پزشکان متخصص نیز در آن حاضر هستند سعی در پیگیری مشکل بیمار تا مردحله نهایی دارند.»


دقت، مهم‌تر از سرعت

سرتیم پزشکی دکترساینا در ادامه با تاکید بر اینکه سعی بر این است که بازه پاسخگویی به بیمار به کوتاه‌ترین زمان ممکن کاهش پیدا کند، گفت: «منظور از تلاش در این روند آن است که پاسخگویی به بیمار در زمانی انجام شود که پزشک آمادگی کامل دارد به بیماران پاسخ دهد. در حقیقت پزشکان دکترساینا در عین رعایت سرعت سعی می‌کنند در زمانی که تمرکز دارند و محیط فیزیکی آنها آماده است، مشاوره پزشکی را ارائه دهند.»


عظیمی در بخش دیگری از توضیحات خود به اشاره به اینکه در دکترساینا سعی بر این است که همه مدارک پزشکان واقعی باشد،گفت: «در این سامانه تعدادی از رزیدنت‌های سال آخر مشغول ارائه مشاوره هستند، اما به منظور رعایت صداقت کامل همه این پزشکان با عنوان پزشک عمومی ثبت شده‌اند. با توجه به این موضوع اگر پزشکی عنوان متخصص یا فوق تخصص دارد به این معنی است که او به طور کامل درس خود را به پایان رسانده و قانون کشور او را به عنوان متخصص می‌شناسد. این موضوع یک خط قرمز جدی است که همواره تلاش کرده‌ایم به آن پایبند باشیم.»


از سویی دیگر او با تاکید بر اهمیت رازداری و احترام به حریم خصوصی بیماران، گفت: «رعایت اخلاق پزشکی از موضوعات اساسی و قابل توجهی است که از آن عبور نمی‌شود. از همین رو بر اساس اهمیت تحقق این موضوع هر فردی به سوالات بیماران درسترسی ندارد و در مواقعی که بیماری اظهار می‌کند که از روند درمان رضایت ندارد، به صورت دو سویه کور سعی شده مشاوره را از طریق یک پزشک دیگر کنترل شود.»


عظیمی با تاکید بر اینکه در این روند حتی نام بیمار هم به شکل عمومی اعلام نمی‌شود، گفت: «بعد از استخراج پرسش و پاسخ بیمار این پرسش پاسخ‌ها با یک کد و نه نام در اختیار کمیسیون قرار داده می‌شود. با این روند سعی شده کنترل بر روی درمانگران افزایش پیداکند تا در نهایت خروجی مطلوب‌ و قابل اعتمادی برای بیماران ساخته شود.»

ارتباط مبتنی بر اعتماد

او در پاسخ به این پرسش که ارتباط بین پزشک و کاربر در دکترساینا مبتنی بر چه اصل و اساسی است، گفت: «به هر روی ارتباط بین پزشک و کاربر باید در سامانه‌های مجازی، با آرامش و صمیمیت بیشتری برقرار شود. در این روند باید توجه کرد که بیمار به دلیل ارتباط آنلاین و عدم حضور در مطب پزشک، اتمسفر مطب را درک نخواهد کرد و از همین رو در ابتدا باید همدلی لازم را ایجاد کرد و در مرحله بعد با رعایت اصول کلاسیک شرح حال گیری از بیمار، بخشی از کارهایی که می‌شود از راه دو به عنوان معاینه انجام داد، مانند عکس، فیلم، صوت را مورد توجه قرار دهند و با تکیه بر این موضوع درمان را ادامه دهند.»


سرتیم پزشکی دکترساینا با اشاره به اینکه در برخی تخصص‌ها مانند پوست و روانشناسی telehealth بسیار مناسب است و با ضریب اطمینان 85 تا 90 درصدی می‌توان اعلام اطمینان کرد، گفت: «ما همه تلاش خود را کرده‌ایم که در این روند امکانات را با کمترین هزینه ممکن در اختیار بیماران قرار دهیم و پزشکان نیز در هر نقطه‌ای که احساس کردند بیمار نیاز به مراجعه حضوری برای ادامه روند درمان دارد، بیمار را در این روند قرار خواهند داد و به بیمار به نزدیک‌ترین پزشک در شهر خود ارجاع داده می‌شود.»


به گفته عظیمی تلاش بر این است که ارجاع اولیه و همچنین منطق و اهمیت پزشک خانواده با کمک تله مدیسن برای افراد جامعه ایجاد شود.


تلاش دکترساینا برای ارتباط موثر پزشک و بیمار
او درباره روند آموزش و آمادگی پزشکان برای ورود به سامانه دکترساینا نیز گفت: «پزشکان یک دوره آموزشی کوتاه تحت عنوان بایدها و نبایدهای تله هلث را آموزش دیده و نحوه ارتباط موثری که باید با بیمار داشته باشند بر مبنای متون تخصصی که تحت عنوان patient and doctor relationship تدریش شده نیز به پزشکان دکتر ساینا آموزش داده می‌شود.»
 
او با اشاره به اینکه دکترساینا در نظر دارد با مشارکت اساتید حوزه ارتباطات این روند را به صورت مستمر ادامه دهد، گفت: «در تلاشیم تا دوره های آموزش ابزار جدید حضور در فضای تله هلث را با همکاری اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور و همکاری با برترین افراد حاضر در این حوزه پیگیری و اجرا کنیم.»


او همچنین در پاسخ به این پرسش که نهایتا تشخیص دقیق در تله هلث چقدر ممکن است، گفت: «تشخیص دقیق با استفاده از ابزارهای جدید، فیلم و عکس موبایلی برای انجام معاینه استفاده شود. در همه این مراحل توصیه اکید ما به پزشکان این است که مادامی که به تشخیص دقیق نرسیده اند از تجویز داروهای توصیه رفتاری خودداری کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha