زمان اقدام برای مقابله با سویه جدید کرونا همین حالا است و قدر مسلم با درس آموخته‌های پیشین این انتظار و این توقع که این بار در مواجهه با سویه جدید غافلگیر نشویم، انتظار زیادی نخواهد بود.

این بار نباید غافلگیر شویم!

سلامت نیوز-*دکتر امیر صدری –: جهش‌های متعدد ویروسی بخصوص در زمان بروز اپیدمی و پاندمی(همه‌گیری و جهان‌گیری) اصلا چیز عجیبی نیست و شاهد هستیم که ویروس کرونا در نزدیک به ۲ سال حضورش در جوامع انسانی بارها و بارها جهش‌های مختلف داشته‌است و بسیاری از این جهش‌ها تغییر چندانی در خصوصیات رفتاری ویروس و صفاتی چون میزان بیماری‌زایی و شدت آن نداشته‌است، اما برخی از جهش‌ها باعث بیماری‌زایی شدیدتر ویروس و بروز پیک‌های شدید بیماری در مناطق مختلف جهان شده‌است.

به گزارش سلامت نیوز آنچه اومیکرون را حائز اهمیت می‌کند نکته‌ای است که پیش‌تر سازمان جهانی بهداشت بارها به آن اشاره کرده بود و آن هم عدم عدالت واکسنی و عدم تعادل میزان اکسیناسیون در جهان اول و سوم است. مسئله‌ای که باعث می‌شود در کشورهای فقیر میزان واکسیناسیون بسیار پایین باشد و در این حالت ممکن است در کشورهای با میزان واکسیناسیون پایین ویروس دچار جهش‌های پی‌درپی ‌شود که ممکن است ویروس را به سویه جدیدی بدل کند که واکسن گریز باشد. یعنی مناطقی از ویروس که توسط واکسن به بدن ارائه می‌شود تا برعلیه ان انتی بادی ساخته شود و ایمنی سلولی تحریک ‌شود عملا در سویه جدید متفاوت شود و در نتیجه مکانیسم عملکرد واکسن از کار بیافتد و تاثیر آن کاهش یابد.

سویه اومیکرون که ابتدا در آفریقا شناسایی و ردیابی شده با جهش‌های فراوان در ناحیه‌ای از ویروس موسوم به پروتئین اسپایک (که یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های کاربردی ساخت واکسن در جهان تمرکز بر این ناحیه بوده) نگرانی‌های بسیاری را موجب شده است. با توجه به گزارش بیش از پنجاه جهشی سویه اومیکرون حالا نگرانی این است که آیا واکسن‌ها یا ابتلای قبلی به سویه‌های دیگر می‌تواند ایمنی کامل یا نسبی در این سویه جدید فراهم کند؟ از سوی دیگر آنچه بسیار مهم است فهم این نکته است که میزان انتقال و بیماری‌زایی این سویه جدید تا چه حد است. گزارش‌های اولیه نگران‌کننده است چراکه از شیوع ۳۰ تا ۵۰ برابری احتمال انتقال نسبت‌به اولین سویه بیماری حکایت می‌کند که ترسناک است. البته مشخص نیست که آیا شدت بیماری و درصد بیماران با نوع شدید بیماری در این سویه جدید چگونه است ولی به نظر می‌رسد که این موارد هم درخصوص سویه جدید بالا باشد و همین باعث شده که برخلاف موارد پیشین این سویه جدید بلافاصله مهم و نگران کننده ارزیابی شود.

حالا چند موضوع مهم پیش روی ما است: اولین نکته موضوعی جهانی است که باید مشخص شود واکسن‌های مختلف که با مکانیسم‌های مختلف ساخته شده هرکدام چه میزان ایمنی در مقابل این نوع جدید ایجاد می‌کند(اولین مشاهدات حاکی از عدم شدت یافتن بیماری در واکسینه شده‌ها است و این می‌تواند خبر خوبی باشد) اما موضوع مهم دیگر افزایش کنترل ورودی‌ها در کشور و افزایش میزان واکسینه شدن واکسن نزده‌ها و رعایت بیشتر و دقیق تر پروتکل‌های محافظتی است. حالا شاهد هستیم که بسیاری از کشورهای جهان مشغول بستن مرزها و محدود کردن ورود افراد از کشورهای آفریقایی هستند.

قطعا جلوگیری مطلق از ورود اومیکرون با شرایط جهان امروز ممکن نیست اما مهم کاهش تا حد ممکن ورود موارد احتمالی و به تاخیر انداختن ورود ویروس به جامعه برای مدیریت آن است. همه اقدامات در این جهت است که ورود سویه جدید به‌گونه‌ای باشد که سیستم بهداشتی و درمانی کشور با پیک جدید ناگهانی و افزایش حجم فوق‌العاده بیماران روبرو نشود هرچه قدر زمان ورود بیماران مبتلا به این سویه و انتشار ویروس در جامعه دیرتر و با تعداد کمتر باشد ردیابی بیماران و ایزوله کردن آن‌ها و نیز درمان آن‌ها دقیق‌تر و کامل‌تر خواهد بود و فرصت بیشتری هم در اختیار درمانگران و هم دانشمندان برای بررسی بیشتر تاثیر واکسن و تاثیر داروهایی که اخیراً برای درمان کووید 19 مطرح شده‌اند و گسترش فرهنگ استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی فراهم خواهد بود.

 

* مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران بزرگ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha