در تقسیم بندی طب قدیم دو مزاج سودا و بلغم جزو مزاج‌های سردی بود.افراد با این مزاج ها در فصل های پاییز و زمستان دچار مشکلات بیشتری می‌شدند و به همین دلیل رعایت توصیه‌های غذایی برایشان اهمیت بیشتری داشت. در ادامه به آن چه این افراد باید بخورند و آن چه باید از خوردن آن اجتناب کنند ،می پردازیم:

پیشنهادهای تغذیه‌ای برای افرادی که احساس سرما می‌کنند

سلامت نیوز:  در تقسیم بندی طب قدیم دو مزاج سودا و بلغم جزو مزاج‌های سردی بود.افراد با این مزاج ها در فصل  های پاییز و زمستان دچار مشکلات بیشتری می‌شدند و به همین دلیل رعایت توصیه‌های غذایی برایشان اهمیت بیشتری داشت. در ادامه به  آن چه این افراد باید بخورند و آن چه باید از خوردن آن اجتناب کنند ،می پردازیم:


 غذاهای مناسب
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، مصرف گوشت گوسفند و شتر افراد سرمایی باید در مصرف گوشت دقت کنند زیرا بعضی مواد پروتئینی دارای طبیعت سرد هستند. به عنوان مثال گوشت دارای طبیعت سرد است در حالی که گوشت گوسفند و شتر طبیعتی گرم دارد. گوشت مرغ هم دارای طبیعتی سرد است و مصرف آن باید محدود و همراه با مواد غذایی گرم باشد.


 مصرف لبنیات همراه با مصلح
لبنیات از جمله  شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک دارای طبیعت سرد  است و برای افراد سرد مزاج مفید نیست، اما از آن جایی که نمی توان مصرف آن را کنار گذاشت بهتر است با مصلح آن مانند نعناع، زیره، فلفل و کاکوتی مصرف شود.


 میوه‌های فصل و سبزیجات
در این فصل میوه های دارای ویتامین سی  یافت می شود که برای مقابله با سرمای بدن مناسب است. میوه های این فصل به جز میوه های ترش برای این افراد مناسب است و بیشتر خوردن انار، سیب، نارنگی و پرتقال شیرین توصیه می شود.


 پیاز خام
مصرف پیاز خام موجب دفع اخلاط سودا از بدن می شود.


 هویج
هویج یا سوپ هویج یک خوراکی مفید و گرم کننده بدن برای فصل زمستان است.


 چغندر
چغندر را به سالاد یا سوپ خود اضافه کنید تا احساس سرمای کمتری داشته باشید.


 نوشیدن چای
نوشیدن چای کمرنگ در فصل سرد همراه با زنجبیل، هل، دارچین، میخک و زعفران گزینه مناسبی برای سرد مزاج‌هاست.


 دمنوش ، آب جوش و عسل
دمنوش های آویشن، رزماری، زنجبیل، دارچین، بادرنجبویه، گل گاوزبان و سرخارگل که طبیعتی گرم دارد، با احساس سرمای بدن مقابله و انرژی و حرارت لازم آن را تامین می‌کند. همچنین نوشیدن یک لیوان آب جوش همراه با عسل سبب می شود احساس سرما و بی حالی شما برطرف شود.


 زردچوبه
زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است  و باعث افزایش دمای بدن می‌شود.


  کندر
مصرف کندر هنگام صبح می تواند گرمای مطبوعی برای بدن فراهم کند.


 فلفل
غذاهای تند به حفظ گرمای بدن کمک می‌کند و میزان صفرا را افزایش می‌دهد.


خوردنی های مضر برای سرمایی ها
مصرف کاهو، خیار، گوجه فرنگی، برنج، آب غوره، آب لیمو، انواع ترشی، غذاهای سنگین، بادمجان و غذاهای شور برای افراد سرمایی مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha