کارشناس حوزه تعرفه های پزشکی با بیان اینکه:« تعرفه ها اشتباه محاسبه می شود.» تاکید کرد:«در کشور ما در همان قانونی که تعیین تعرفه بخش خصوصی را به دولت داده اند یکسری اما و اگرها وجود دارد. باید قیمت تمام شده خدمات را تعیین و تورم سالیانه را در نظر بگیرند اما اینها را رها می کنند و آن را وصل می کنند به بودجه بیمه ها یعنی برعکس عمل می کنند.»

پزشکان را هم مثل سایر مردم ببینید/ در تعیین تعرفه های پزشکی به پزشکان ظلم می شود

سلامت نیوز: کارشناس حوزه تعرفه های پزشکی با بیان اینکه:« تعرفه ها اشتباه محاسبه می شود.» تاکید کرد:«در کشور ما در همان قانونی که تعیین تعرفه بخش خصوصی را به دولت داده اند یکسری اما و اگرها وجود دارد. باید قیمت تمام شده خدمات را تعیین و تورم سالیانه را در نظر بگیرند اما اینها را رها می کنند و آن را وصل می کنند به بودجه بیمه ها یعنی برعکس عمل می کنند.»


دکتر  محمد مهدی مطهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،در واکنش به عدم امضای صورتجلسه مربوط به تعیین تعرفه های پزشکی از سوی رییس سازمان نظام پزشکی کشور، گفت:« واقعیت این است از جانب خودم به عنوان کسی که سال ها در حوزه تعرفه خدمات سلامت کار کرده و سا‌ل ها رییس شورای هماهنگی استان بوده و نمایندگی جمع کثیری از پزشکان را به عهده داشته است و مواضع رییس کل سازمان نظام پزشکی را می بیند، به جد از مواضع دکتر رییس زاده به عنوان رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در رابطه با اینکه حداقل حرف جامعه پزشکی و سازمان را به صورت رسما گفتند تشکر می کنم و باید بگویم رییس نظام پزشکی با جرات صورتجلسه مربوط به تعیین تعرفه ها در شورایعالی بیمه را امضا نکردند.»


وی گفت:«واقعیت این است که جامعه پزشکی هم جزئی از مردم هستند و مطمئنا فتوسنتز نمی کند. جامعه پزشکی هم مانند مردم عادی هزینه هایی همچون اجاره خانه، حمل و نقل، هزینه بهداشت و درمان و ... دارد که همه اینها به مراتب حتی برای پزشکان گران تر هم تمام می شود چراکه وقتی فروشندگان متوجه می شوند پزشک هستید اگر اقلام را برای بقیه درصدی افزایش می دهند برای پزشک قیمت ها را بیشتر افزایش می دهند بنابراین به صرف اینکه کلمه دکتر به اول اسمتان اضافه می کنند باعث می شود برای جامعه پزشکی هزینه ها همیشه در کشور ما بالاتر باشد.»


تعرفه های پزشکی ناعادلانه است
وی افزود:« هزینه ها در کشور ما طبق آمار رسمی دولت در طی مدتی کوتاه چندین و چند برابر شده است. نرخ رسمی تورم بین بعضی اقلام تا 60 درصد و برخی اقلام تا 90 درصد افزایش داشته است حتی تورم نقطه به نقطه را در ماه های مختلف سال های اخیر که با هم مقایسه می کنند افزایش داشته است ولی برای جامعه پزشکی در ابتدای هر سال یک تعرفه تعیین می کنند که ناعادلانه هم هست و تا پایان سال هیچ تغییری نمی کند. این در حالی است که جامعه پزشکی هم جزئی از این مردم هستند و همان هزینه ها را دارند.»


وی با انتقاد از ترکیب شورای عالی بیمه، گفت:« اساسا شورای عالی بیمه غیرقانونی است و تبصره ای که اختیار تعیین تعرفه را از سازمان نظام پزشکی گرفت بعدا ذیل آن تبصره آمده بود که باید شورایعالی بیمه سلامت تشکیل شود و ترکیب آن را باید دولت به مجلس پیشنهاد می داد که این کار از سال 92 تاکنون انجام نشده و تنها یک بار در سال 92 لایحه آن را دادند و دوباره پس گرفتند.»


دکتر مطهری افزود:« در شورایعالی بیمه ارئه دهندگان خدمت تنها یک نفر نماینده دارند طبیعتا این شورا نمی تواند برای جمع کثیری از جامعه ای که ارائه دهندگان خدمات سلامت به مردم هستند و فقط یک نفرنماینده دارند، تعیین تعرفه کند. افزایش 28 درصدی تعرفه ها با این شرایط بیشتر به جوک شبیه است. مخارج پزشک از جمله دستمزد منشی، مالیات، عوارض شهرداری، اجاره مطب چندین برابر است. در حال حاضر با اجباری شدن نسخه الکترونیک، تعرفه هایی بابت آن سربار مطب ها می شود بنابراین غیر از مخارج زندگی یک پزشک، همین که پزشک بخواهد مطب داری کند هزینه آن به قدری بالاست که افزایش  28 درصدی تعرفه های پزشکی در مقابل آن عدد قابل ذکری نیست.»


تعرفه ها اشتباه محاسبه می شود
وی درباره موانع واقعی شدن تعرفه های پزشکی گفت:« واقعیت این است که تعرفه ها اشتباه محاسبه می شود. در کشور ما در همان قانونی که تعیین تعرفه بخش خصوصی را به دولت داده اند یکسری اما و اگرها وجود دارد. باید قیمت تمام شده خدمات را تعیین و تورم سالیانه را در نظر بگیرند اما اینها را رها می کنند و آن را وصل می کنند به بودجه بیمه ها یعنی برعکس عمل می کنند. ابتدا باید تعرفه ها را تعیین کنند و بر مبنای آن بودجه بیمه ها را تصویب کنند در حالی که اول می آیند بودجه بیمه را در نظر می گیرند بعد تعرفه ها را تعیین می کنند این جهت عکس بودن تعیین تعرفه که چندین و چند سال است تکرار می شود مشکلی است که هر ساله با آن روبرو هستیم و هیچکس هم به این مسئله توجهی نمی کند.»


جنگ اعصاب برای تعیین سقف تعرفه ها
وی افزود:« برای تعیین تعرفه ها پیشنهادی را سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت می دهند که به شورای عالی بیمه می رود و در آنجا این تعرفه کاهش پیدا می کند بعد تعرفه ها به سازمان برنامه و بودجه می رود و در آنجا هم کاهش پیدا می کند و بعد از آن به هیات وزیران می رود و دوباره آنجا هم کم می شود و تازه مدتی از سال که می گذرد به وزارت بهداشت ابلاغ شده و وزارت بهداشت دو سه هفته بعد این کار را انجام می دهد و نهایتا تعرفه ها برای جامعه پزشکی اعلام می شود. باز در استان ها یک مشکل بزرگی که داریم این است که در کمیته های استانی باید این قضیه تعرفه تعیین شود که آنجا هم 4 نفر نماینده از بخش دولتی هستند و یک نفر نماینده ارائه دهندگان خدمت که رییس شورای هماهنگی استان است با کلی جنگ اعصاب سقف تعرفه را تعیین می کند تا تعرفه ای که خیلی هم تعدیل شده را در استان بتوانند اجرایی کنند.»


تعرفه های پایین باعث کاهش کیفیت خدمات می شود
وی خاطرنشان کرد:« باید تعرفه ها به صورت واقعی تعیین شود و مشخص کنند یک مطب برای سرپا بودن و ویزیت بیماران به صورت استاندارد چقدر هزینه در بردارد. وقتی تعرفه ها پایین باشد پزشک برای سرپا ماندن مطب مجبور است تعداد بیماران بیشتری را ویزیت کند و هزینه های مطب را با افزایش تعداد بیماران جبران کند که در نهایت کیفیت ارائه خدمت پایین می آید و سلامت مردم صدمه می بیند.»
وی افزود:« باید بعد از تعیین هزینه مطب داری به سراغ بیمه ها و بودجه بیمه ها بروند بعد تعرفه ها را تعیین کنند. اگر به اقلام بودجه سالیانه کشور نگاهی بیندازید هزاران قلم بودجه های میلیاردی است که با سلامت مردم و زندگی مردم واقعا ارتباطی ندارد و می توان تعداد زیادی از این ردیف های بودجه ای را کم کرد و به بودجه سلامت مردم اضافه کرد و از آن طرف هم اصلا رابطه مالی پزشک و بیمار را برداشت، مشکل سازمان مالیاتی هم در اینصورت حل می شود و قبل از اینکه پول را به پزشک بدهند می توانند درصد مالیاتشان را بردارند و دیگر جنجال فرار مالیاتی پزشکان را هم نخواهیم داشت.»

قسمت اول مصاحبه را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    واقعا جامعه پزشکی رو با اینکه همه میگن خیلی وضعیتش خوبه ولی اینطور نیست امیدوارم فکری به حالش بشه مرسی از شما که اطلاع رسانی میکنید