موسسه ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه (سازنده واکسن اسپوتنیک وی) اعلام کرد که کار تنظیم واکسن "اسپوتنیک وی" برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام اومیکرون را آغاز کرده است.

واکسن اسپوتنیک برای مقابله با سویه اومیکرون تنظیم می شود

سلامت نیوز: موسسه ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه (سازنده واکسن اسپوتنیک وی) اعلام کرد که کار تنظیم واکسن "اسپوتنیک وی" برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام اومیکرون را آغاز کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، موسسه ویروس شناسی گاملیا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که واکسن های "اسپوتنیک وی" و "اسپوتنیک لایت" در برابر اومیکرون موثر هستند اما با این حال موسسه گاملیا کار تنظیم این واکسن ها برای مقابله با سویه جدید کرونا را آغاز کرده است.


 در بیانیه گفته شده است: باتوجه به اسناد موجود در مورد واکسن ها که در آن بر تهیه نوع جدید واکسن برای مقابله با سویه های جدید تاکید دارد، مرکز گاملیا تنظیم اسپوتنیک وی را آغاز کرد.


 در همین حال الکساندر گینزبورگ رئیس موسسه ویروس شناسی گاملیا امروز اعلام کرد که کار تنظیم واکسن برای مقابله با سویه اومیکرون، بیشتر از ۵۰ روز طول نخواهد کشید. 


گینزبورگ در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: در وضعیت عادی مراحل برای پذیرفتن واکسن جدید ۲.۵ ماه بطول می انجامد اما در شرایط وضعیت فوق العاده کنونی، این زمان بین ۴۵ تا ۵۰ روز کاهش می یابد. 


وی از امکان عرضه واکسن تغییر یافته اسپوتنیک وی تا ماه فوریه سال ۲۰۲۲ (بهمن ماه) خبر داد. 
خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام موسسه ویروس شناسی وکتور در نووسیبیرسک روسیه اعلام کرد که شیوع سویه اومیکرون موجب نگرانی شدید شده است و این سویه باید به دقت مطالعه شود.  


شیوع این نوع کرونا در روسیه در حالی است که بحران کووید-۱۹ در روسیه بیداد می کند و فقط طی روز گذشته ۱۲۲۴ نفر در اثر این بیماری جان باختند.


اومیکرون به طور بالقوه مسری تر از دیگر گونه های قبلی کروناست، اگرچه کارشناسان هنوز نمی دانند که آیا این سویه در مقایسه با موارد دیگر، باعث بیماری شدید کووید – ۱۹ یا با شدت کمتر می شود.


برخی کارشناسان گفتند که  شدت سرایت ویروس اومیکرون نسبت به سویه دلتا، پنج برابر بیشتر است.


به گفته کارشناسان و تحلیلگران، ظهور سویه اومیکرون حاصل رویکرد بی عدالتی و نابرابری در توزیع واکسن کرونا در سطح جهان و احتکار واکسن از سوی برخی کشورهای ثروتمند است. درحالی که بسیاری از کشورهای فقیر و کم برخوردار از کمبود واکسن کرونا رنج می برند، بسیاری از کشورهای ثروتمند کارزار «دز سوم» واکسن کرونا را کلید زده و یا حتی مازاد واکسن های خود را به دور ریخته اند!  


در حالی که سازمان ملل و بسیاری از نهادهای حقوق بشری بارها کشورهای ثروتمند را به احتکار واکسن کرونا متهم کرده اند، حال ظهور سویه بسیار خطرناک اومیکرون مهر تاییدی بر این باور است که با نادیده گرفتن کشورهای فقیر، عملاً شیوع کرونا به اتمام نخواهد رسید.


 سازمان جهانی بهداشت جمعه شب (۵ آذر) حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد.  سازمان جهانی بهداشت این سویه را نگران‌ کننده خوانده و کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.


اگرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزئیاتی از میزان سرایت سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha