چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 321651

همه سبزیجات مانند هم نیستند و از نظر ترکیبات و تأثیرات بعدی‌شان بر بدن هم برابری نمی‌کنند. تأثیری که سبزیجات بر وزن بدن می‌گذارند با هم متفاوت است. شاید تصور کنیدکه رژیم غذایی که درون آن فقط از سبزیجات استفاده شود.

هشدار؛ سبزیجات هم چاق کننده هستند !

سلامت نیوز: همه سبزیجات مانند هم نیستند و از نظر ترکیبات و تأثیرات بعدی‌شان بر بدن هم برابری نمی‌کنند. تأثیری که سبزیجات بر وزن بدن می‌گذارند با هم متفاوت است. شاید تصور کنیدکه رژیم غذایی که درون آن فقط از سبزیجات استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، همه سبزیجات مانند هم نیستند و از نظر ترکیبات و تأثیرات بعدی‌شان بر بدن هم برابری نمی‌کنند. تأثیری که سبزیجات بر وزن بدن می‌گذارند با هم متفاوت است. شاید تصور کنیدکه رژیم غذایی که درون آن فقط از سبزیجات استفاده شود، بدون شک به کم کردن وزنتان کمک می‌کند و به هر میزانی که آن‌ها را مصرف کنید، تغییری در افزایش وزن شما ایجاد نمی‌کند، ولی بهتر است قبل از آنکه تصمیم جدی برای شروع رژیم غذایی جدید داشته باشید، اطلاعات کافی در مورد سبزیجات چاق‌کننده به دست آورید.

 سیب‌زمینی سفید

سیب‌زمینی یکی از صیفی‌جات چندکاره در رژیم غذایی است که با دستور پخت‌های مختلف مورد مصرف قرار می‌گیرد. می‌توان سیب‌زمینی را به‌صورت پوره، سرخ‌شده، چیپس‌های نمکی و یا حتی آب پز مصرف کرد. شکی نداریم که سیب‌زمینی از سبزی و صیفی‌جات خوش‌طعم است، ولی اگر آن را زیاده از حد و خصوصاً در روش‌هایی که کمی از حالت سالم و بی‌ضرر خارج می‌شود (مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده و همراه با پنیر و کالباس) مصرف کنید، باعث چاق شدن و اضافه‌وزن شما می‌شود. سیب‌زمینی منبع فوق‌العاده نشاسته است که در بدن تجزیه شده و به ایجاد ذخایر چربی کمک می‌کند. توصیه می‌شود سیب‌زمینی را به‌صورت تنوری یا آبپز با سایر سبزیجات مصرف کنید و از سرخ کردن یا مصرف چیپس آن اجتناب کنید.

 خیار

آیا شما هم‌زمانی که رژیم دارید همیشه احساس گرسنگی می‌کنید؟ احساس گرسنگی به این دلیل است که سبزیجات مصرفی را از نوع صحیح آن انتخاب نمی‌کنید که باعث سیر شدنتان بشود. هر نوع سبزی که پوست و پالپ نداشته باشد، مانند خیار دارای میزان پایینی از فیبر است و شما را برای مدت طولانی سیر نگه نمی‌دارد. بلکه باعث می‌شود در مدت‌زمان کوتاهی به سراغ خوراکی دیگری بروید. برای مصرف خیار باید به فکر ترکیباتی در کنارش باشید که احساس سیری بیشتری به شما ببخشد.

 هویج

اگر تصور می‌کنید که خوردن هر اندازه‌ای از هویج به کم کردن وزن شما کمک می‌کند، باید بگوییم که در اشتباه هستید. در بین دیگر سبزیجات به دلیل میزان قندی که در هویج وجود دارد، اگر آن را بیش از حد مصرف کنید، می‌تواند باعث چاقی شود. قند هویج ساکارز است، بنابراین جزو سبزیجاتی دسته‌بندی‌شده است که خوردن آن می‌تواند موجب اضافه‌وزن شود.

  عدس

عدس حاوی پروتئین بالا و تراکم ریزمغذی است، یک لیوان عدس حاوی ۲۲۷ کالری است که کالری بالایی برای سبزیجات محسوب می‌شود.

 
 نخودفرنگی

نخودفرنگی در بین سبزیجات طرفدار زیادی ندارد و خصوصاً کودکان ترجیح می‌دهند تا حد ممکن از خوردن آن طفره روند. نخودفرنگی دارای مواد و ترکیبات مغذی بسیاری است که موردنیاز بدن قرار می‌گیرد. البته میزان بالای کربوهیدرات و کالری در نخودفرنگی باعث می‌شود که در مصرف آن احتیاط بیشتری رعایت شود.

در واقع در سبزیجاتی که دارای نشاسته هستند، حجم مصرفی باید به‌درستی انتخاب شود و مانند دیگر غذاهای دارای کربوهیدرات، میزان آن مدنظر قرار گیرد. در واقع تنها مواد غذایی که می‌توان به‌صورت نامحدود مورد مصرف قرار داد، سبزیجات بدون نشاسته هستند. مارچوبه، بروکلی و گل‌کلم از جمله این سبزیجات هستند.


چغندر و لبو

چغندر یکی دیگر از سبزیجات ریشه‌ای است که میزان زیادی کربوهیدرات، نشاسته و قند دارد. به دلیل اینکه بدن قند را به‌سرعت جذب می‌کند، سطح قندخون بالا می‌رود و منجر به پاسخ متابولیکی می‌شود که می‌تواند ذخایر چربی و افزایش وزن را تحریک کند. چغندر و لبو جزو سبزیجات چاق‌کننده معروف هستند.

 
سبزیجات سرخ‌شده

سبزیجات سرخ‌شده یکی از مواد غذایی خوش‌طعم و پرطرفدار هستند. ولی متأسفانه مطالعات نشان می‌دهند که خوردن سبزیجات و در کل مواد غذایی سرخ‌شده، باعث افزایش وزن شما می‌شود، خصوصاً اگر به‌صورت ژنتیکی استعداد چاقی دارید، باید در مورد این غذاها احتیاط بیشتری کنید. روغنی که برای سرخ شدن سبزیجاتی مانند بادمجان استفاده می‌شود، اسید چرب ترانس بسیاری دارند که هم خوش‌مزه است و هم البته ناسالم! برای جلوگیری از افزایش وزن، سالم‌ترین گزینه به‌جای مصرف سبزیجات سرخ‌کرده این است که آن‌ها را به‌صورت خام مصرف کنید.

 
 کدو تنبل

قند بدترین ماده‌ای است که در زمان رژیم لاغری باید از آن دوری کرد. پس باید در رژیم غذایی به سراغ سبزیجات دارای قند کم بروید. کدو تنبل قند کمی دارد، اما برخی روش‌های پخت آن مانند پخت با شکر کالری زیادی را وارد بدن می‌کند. همچنین نشاسته موجود در کدو تنبل در بدن تبدیل به گلوکز می‌شود که یکی از اجزای اصلی بدن برای ذخیره چربی است. از این‌رو گلوکز وزن را افزایش می‌دهد.

  ذرت

اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، باید مصرف ذرت را از رژیم غذایی خود حذف کنید. ذرت شیرین از جمله سبزیجات چاق‌کننده خوشمزه است، ولی شیرینی آن درست به معنای قند است، همان فاکتوری که باعث افزایش وزن می‌شود. همه ما می‌دانیم که نشاسته عامل افزایش وزن است. نشاسته ذرت به ذخیره چربی در بدن کمک کرده و وزنتان را اضافه می‌کند.هشدار؛ سبزیجات هم چاق کننده هستند !

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha