بر اساس آمار ۱۰ درصد از جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و طبق اعلام نهاد متولی امور افراد دارای معلولیت، تاکنون حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر در سامانه سازمان بهزیستی کشور به عنوان معلول ثبت‌نام کرده‌اند.

۴ مشکل عمده افراد دارای معلولیت؛ مشکلات معلولان کی تمام می‌شود؟

سلامت نیوز: بر اساس آمار ۱۰ درصد از جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و طبق اعلام نهاد متولی امور افراد دارای معلولیت، تاکنون حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر در سامانه سازمان بهزیستی کشور به عنوان معلول ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، معلولان نیز مانند سایر افراد جامعه حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند که انتظار می‌رود چالش‌های موجود برای آنها به حداقل برسد و از توان آنها برای رفع چالش‌ها بهره گرفته شود اما حجم مشکلات معلولان آنقدر زیاد است که از مطالبات این بخش از جامعه از گلایه گذشته و آنها خواستار حل مشکلاتشان و تحقق مطالبات به حق خود هستند.

جامعه معلولان کشور که تعداد آنها هم کم نیست، همواره برای برخورداری از یک زندگی حداقلی، با مشکلات و محدودیت‌های زیادی مواجه هستند. هر چند که در طول سال‌های گذشته، قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده است اما همچنان این قشر جامعه از اینکه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گلایه‌مند هستند. در عین حال قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به عنوان مهم‌ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور، چند سالی است که تصویب شده و سپس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است اما در این میان بی‌توجهی به اجرای کامل این قانون است که موجبات دلخوری معلولان را فراهم آورده است.

محمدعلی محسنی بندپی، رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس همزمان با روز افراد دارای معلولیت با اشاره به مشکلات این افراد در جامعه در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «افراد دارای معلولیت مشکلات زیادی در جامعه دارند از جمله مساله اشتغال، فقدان مناسب‌سازی معابر، معیشت هزینه‌های توانبخشی که باید متقبل شوند.»

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس افزود: «یکی از مشکلاتی که افراد دارای معلولیت با آن روبه‌رو هستند هزینه‌های توانبخشی است که بسیار بالاست و باید سازمان‌های بیمه‌ای پوشش دهند و باید خدمات توانبخشی را به درستی دیده و ارائه خدمت کنند.»

وی ادامه داد: «مجلس به دنبال کاهش پرداختی از جیب افراد دارای معلولیت در زمینه خدمات توانبخشی است. سعی می‌شود در بودجه سال 1401 اعتبارات مناسبی برای ارائه خدمات به این گروه از جامعه در نظر گرفته شود تا بخشی از مشکلات این افراد کاهش یابد.»

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس گفت: «از حدود 100 میلیارد اعتبار اختصاص داده شده، تنها 2.5 درصد آن جذب شده است که از سازمان بیمه سلامت درخواست شد تا گزارشی در این زمینه ارائه دهد.»

این نماینده مجلس یکی دیگر از مشکلات افراد دارای معلولیت را اجرای نادرست قانون حمایت از معلولان عنوان کرد و گفت: «در این قانون اغلب دستگاه‌های اجرایی وظایفی را بر عهده دارند اما برخی دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند و برخی نیز وظایف خود را به شکل نادرست انجام می‌دهند که این مساله باعث رنج معلولان و افزایش مشکلات آنها است و مشکل عمده این است کا در اجرای این قانون الزامات قانونی پیش‌بینی نشده است و برای متخلفان مجازاتی تعریف نشده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha