ماجرای از شیر گرفتن ناگهانی بچه‌ها مثل این است که محبوب‌ترین عروسک او که هر شب با عشق آن می‌خوابیده، ناگهان گم شود و بچه زبان‌بسته مدت‌ها به دنبال آن بگردد و پیدایش نکند.

ترفندهایی برای از شیر گرفتن کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان سی تی، ماجرای از شیر گرفتن ناگهانی بچه‌ها مثل این است که محبوب‌ترین عروسک او که هر شب با عشق آن می‌خوابیده، ناگهان گم شود و بچه زبان‌بسته مدت‌ها به دنبال آن بگردد و پیدایش نکند. حتما بچه‌های تپل‌مپل زیادی را دیده‌اید که ناگهان در سنین حدود یک و نیم تا دو سالگی دچار کاهش وزن شده و بدخلقی می‌کنند و والدین آنها در چنین شرایطی با دلسوزی تمام دلیل این موضوع را از شیر گرفتن بچه می‌دانند.

شیردهی تا چندسالگی

اصل اول اینکه شیردهی باید تا آنجا که ممکن است تا دو سالگی ادامه پیدا کند. برای قطع کردن شیردهی باید بچه حداقل یک سال شیر خورده باشد. از نظر شرعی و پزشکی حداکثر زمان شیردهی همان دو سالگی است اما بهتر است مادران برای قطع کردن شیردهی از 15 تا 18 ماهگی شروع به برنامه‌ریزی کرده و کم‌کم حجم شیر را کم کنند.

یک روش از شیر گرفتن نوزاد روش ناگهانی است که در عوام زیاد شایع است. این روش از نظر روحی به بچه ضربه وارد می‌کند و مشکلات و عوارضی برای او دارد؛ چراکه او به شیر مادرش اعتیاد پیدا کرده است. تنها فایده این روش آن است که دیگر خیال مادر راحت است که شیردهی تمام و وابستگی کودک قطع شده است. روش دیگر که توصیه اکثر متخصصان است، روش آرام و تدریجی است. بسته به شرایط فرزندتان از 15، 16، 17 یا 18 ماهگی به‌تدریج شیر را کم کنید.

فلسفه‌اش این است که تا شش ماهگی غذای اصلی شیر مادر است، 6 تا 12 ماهگی شیر مادر غذای اصلی است؛ همراه با غذای کمکی و از 12 ماهگی غذای خانواده غذای اصلی و شیر مادر در کنار آن به عنوان نوشیدنی بعد از غذا به کودک داده می‌شود. از حدود 15 تا 18 ماهگی یواش‌یواش شیرش را کم کنید. البته از 12 ماهگی هم می‌توان برای کم کردن شیر شروع کرد اما 15 ماهگی بهتر است. هر وقت گرسنه بود، غذای روز خانواده را به او بدهید، غذاهایی مثل ماکارونی، پلو و کباب. شیر را به‌عنوان کمکی به بچه بدهید.
به تدریج که شیر بچه را کم می‌کنید، میزان آب، مایعات، آبمیوه و حتی شیر پاستوریزه‌ای را که به او می‌دهید بیشتر کنید. اینها گزینه‌های خوبی هستند که با ذائقه کودک نیز جور درمی‌آید.

وقتی می‌خواهید شیر بچه را قطع کنید، اگر از شما شیر خواست به او بستنی، شیرهای طعم‌دار میوه‌ای، شیر کاکائوی رقیق یا حتی کیک و بیسکویت بدهید تا سیر شود و شیر مادرش را فراموش کند. تاکید می‌شود به‌هیچ‌وجه به او چیپس و پفک و تنقلات غیرمفید ندهید.

از حدود 18 ماهگی به بعد شروع کنید به قطع تدریجی شیر. وقتی شیر می‌خواهد یا موقع شیر خوردنش می‌شود، حواسش را پرت کنید، سرش را به اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش گرم کرده و با او بازی کنید. حتی در سنین نزدیک به دو سال که بچه بیشتر می‌فهمد، می‌توانید با او حرف بزنید که مثلا فعلا این شیر رنگی خوشگل (از شیرهای میوه‌ای) را بخور، بعدا اگر سیر نشدی شیر مامان.

طی این دوره فقط شب‌ها به او شیر بدهید. بعد از مدت کمی خود بچه هم با این موضوع کنار می‌آید که شیر مادر را فقط شب‌ها بخواهد که همان هم بعدها با بازی کردن، قصه گفتن و سرگرم کردن بچه فراموش می‌شود.

روش های از شیر گرفتن

زمان بندی مناسب

مهمترین چیز این است که کاری را انجام دهید که برای شما و کودک نوپایتان مناسب است. اگر مطمئن نیستید که آیا زمان مناسب از شیر گیری است یا آن چیزی است که شما می خواهید، صحبت با یک مشاور کودکان می تواند کمک کننده باشد.

اگر می‌خواهید شیردهی را کاهش دهید یا آن را متوقف کنید، خوب است برای زمانی برنامه‌ریزی کنید که خانواده‌تان هیچ تغییر عمده‌ای را انتظار نداشته باشد. وقتی برنامه ای مانند خانه تکانی یا شروع پیش دبستانی ندارید.

اگر روند از شیر گرفتن کودک را شروع کردید و پیشرفتی حاصل نمی‌شود، می‌توانید استراحت کنید و بعداً دوباره امتحان کنید. اگر کودک نوپا شما بیمار است و واقعاً به راحتی شیردهی نیاز دارد، ممکن است این کار را انجام دهید.

اصطلاح طبیعی از شیر گرفتن

سازمان بهداشت جهانی تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی و بالاتر را توصیه می کند. برخی از مادران از اینکه توسط فرزندشان هدایت می‌شوند خوشحال هستند و تا زمانی که فرزند کوچکشان تصمیم به توقف آن بگیرد به شیر دادن ادامه می‌دهند. گاهی اوقات به این روند اصطلاح طبیعی شیر گرفتن می گویند.
اگر این رویکرد را در پیش بگیرید، احتمالاً می توانید از کودک نوپا انتظار داشته باشید که به تدریج در طی ماه ها یا بیشتر کمتر درخواست شیر کند، تا زمانی که در نهایت به طور کامل نوشیدن شیر را کنار بگذارد. باز هم آنچه را که برای شما و فرزندتان مناسب است انجام دهید.

انتقال تدریجی

از آنجایی که قطع شیردهی گاهی اوقات می‌تواند برای شما و کودک نوپا یک زمان حساس باشد، بهتر است انتقال تدریجی و یا کاهش روند شیردهی را در پیش بگیرید. این کار همچنین به بدن شما کمک می کند تا تنظیم شود و از پر شدن بیش از حد سینه ها جلوگیری می کند. اگر سینه های شما بیش از حد پر باشد، می تواند منجر به ورم پستان شود؛ یک عفونت دردناک و بالقوه جدی در سینه .

شما می توانید با جایگزین کردن یک شیردهی خاص در روز با یک شیر جایگزین مناسب شروع کنید. اگر کودک شما زیر یک سال سن دارد، این باید شیر خشک باشد، اما اگر بزرگتر از یک سال باشد، می تواند شیر گاو یا مشابه باشد. با گذشت زمان، می توانید به تدریج شیردهی را قطع کنید.

جایگزین ارائه دهید

اگر کودک شما بیش از یک سال سن دارد، به احتمال زیاد او مایل است شیرهای جایگزین را بدون فنجان امتحان کند، مانند شیر گاو. نوشیدن از فنجان برای کودکان بزرگتر از یک سال بهتر است زیرا از مکیدن راحت بطری جلوگیری می کند که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

همچنین می‌توانید شیرهای دیگری مانند شیر سویا، شیر بادام یا شیر جو دوسر را به آن‌ها معرفی کنید تا ببینید آیا آنها علاقه ای به آن نشان می دهند یا خیر. توجه داشته باشید که کودکان زیر پنج سال نباید نوشیدنی برنج مصرف کنند.

کودکان نوپا اغلب از یک فنجان شیر و یک میان وعده به عنوان جایگزینی برای شیردهی لذت می برند. مهم است که به جای جایگزین کردن شیردهی با یک میان وعده، یک شیر جایگزین ارائه دهید. این به جلوگیری از کم آبی و کمک به هضم کمک می کند.

روال خود را تغییر دهید

هنگامی که شیردهی را کاهش می دهید، می تواند به معرفی یک روال جدید کمک کند تا روال قدیمی شیردهی را به آنها یادآوری نکند . به عنوان مثال، اگر کودک شما دوست دارد صبح در رختخواب دراز بکشد و به او شیر بدهید، می توانید سعی کنید به سرعت از خواب بیدار شوید و صبحانه را با هم بخورید.

شب‌ها اگر می‌خواهید غذای قبل از خواب را قطع کنید، می‌توانید شریک خود را تشویق کنید تا کودک نوپایتان را بخواباند. ممکن است متوجه شوید که کودک نوپا شما به راحتی یک روال قبل از خواب متفاوت را می پذیرد. آنها ممکن است قبل از مسواک زدن و گفتن شب بخیر یک فنجان شیر گرم و یک داستان قبل از خواب را دوست داشته باشند.

حواس او را پرت کنید

ممکن است تعجب کنید که چقدر آسان است که حواس کودکان نوپا را پرت کنید. مثلاً وقتی بیرون از خانه هستید، می توانید از حواس پرتی برای کودک نوپا استفاده کنید تا شیردهی را به تعویق بیندازید. اغلب آنها به راحتی چنین تغییری را می پذیرند، به خصوص اگر شما ثابت قدم باشید.

ممکن است بتوانید حواس کودک نوپای خود را با پیشنهاد یک فعالیت هیجان انگیز مانند سفر به پارک به جای شیر دادن، منحرف کنید.

نوشیدن شیر را پیشنهاد ندهید

این روش می تواند به کاهش شیردهی به آرامی کمک کند و منجر به قطع تدریجی شیردهی کودک شما در طول زمان شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دیگر شیردهی را پیشنهاد نکنید. اگر کودک نوپا شما درخواست شیر کرد، آن را رد نکنید، اما در عین حال، به سادگی از شیر دادن به او مانند قبل خودداری کنید.
همانطور که کودک نوپای شما بزرگتر، پرانرژی تر و درگیر فعالیت ها می شود، ممکن است متوجه شوید که او به طور طبیعی از سوال کردن خودداری می کند. این روش می تواند منجر به توقف آرام و تدریجی شیردهی شود.

تغییرات را به کودک خود توضیح دهید

برخی از والدین توضیح دادن انتقال از نوزادی به کودکی را برای فرزندشان مفید می دانند. برخی از کتاب های داستان برای کمک به توضیح استفاده می کنند. دیگران دوست دارند در مورد تغییرات با کودک خود گپ بزنند یا آواز بخوانند.

توقف شیردهی بخشی از فرآیند بزرگ شدن کودک شماست و کتاب های زیادی در این زمینه برای کودکان نوپا موجود است. به عنوان مثال، اگر کودک نوپای شما همچنان مکرراً در شب شیر می نوشد و شما می‌خواهید این خوراکی‌ها را قطع کنید، می‌توانید کتاب داستانی در این زمینه برای او بخوانید. برخی از کودکان این انتقال را راحت پذیرفته و آن را به عنوان بخشی از روند بزرگ شدن می پذیرند.

در کنار او بمانید

علاوه بر برآورده کردن نیازهای تغذیه ای، تغذیه با شیر مادر یکی از راه های ارائه حمایت عاطفی و آرامش به کودک نوپا است. اگر به تدریج شیردهی را کاهش می دهید یا شیردهی را متوقف می کنید، ممکن است به راحتی و احساس بهتر کودکتان کمک کند. اگر بتوانید زمان بیشتری را با هم بازی کنید، با آنها صحبت کنید یا در کنار آنها بنشینید، روند از شیر گرفتن راحت تر شده و تغییرات را راحت تر می پذیرند.

با یک چارچوب زمانی موافقت کنید

اگر می خواهید شیر دادن به کودک نوپای بزرگتر یا کودک پیش دبستانی خود را به طور کامل متوقف کنید، آنها ممکن است موافقت کنند که پس از یک تاریخ خاص، مانند تولد بعدی خود، شیر مادر را متوقف کنند.

باورهای غلط

برخی خرافات در مورد شیر خوردن بچه بعد از دو سال مطرح است. مانند اینکه بچه بعد از دو سالگی اگر شیر مادر را بخورد، عقلش کم می‌شود یا به اصطلاح امروزی ضریب هوشی‌اش بالا نمی‌رود. این موضوع مبنای علمی ندارد. واقعیت این است که بچه بعد از دو سالگی اگر باز هم به شیر مادر وابسته باشد، از دیگر غذاهای اصلی باز می‌ماند و این موضوع رشد او را مختل می‌کند؛ چرا که در این سن شیر مادر دیگر جوابگو نیست.

دیگر اینکه این وابستگی به مادر از نظر تربیتی نیز صحیح نیست و در این سن کودک باید از مادر جدا شود و مستقل‌تر باشد. استفاده از روش‌های خشن برای قطع کردن شیر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. نباید بچه را با سیاه کردن یا تلخ کردن سینه مادر ترساند. استفاده از لباس‌های زیر مناسب بهتر از این روش‌های غیرمنطقی است.

چند نکته

  • سن از شیر گرفتن نوزاد دو سالگی است و برای دختر و پسر تفاوتی ندارد.
  • ترساندن کودک و استفاده از عباراتی مثل ممه را لولو برد، در روحیه بچه تأثیر منفی دارد.
  • نوزاد با شیر مادر و سینه او ارتباط عاطفی برقرار می‌کند و به نوعی به آن معتاد است. سیاه کردن سینه مادر و انجام دادن هر کاری که ناگهان در ذوق کودک بزند، تأثیر منفی خواهد داشت.
  • برای قطع شیر فرزندتان برنامه‌ریزی کنید تا مجبور نباشید این کار را به صورت ناگهانی انجام دهید. در این صورت کودک شما ممکن است تا زمانی که با این موضوع کنار بیاید، بدخلقی و بدغذایی کند و حتی با کاهش وزن مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمیدرضا ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    سلام تشکر فراوان
  • حمیدرضا JP ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    سلام مفید بود خیلی ممنون