چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 33082
سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف خودسرانه دارو عامل بیش از نیمی از مسمومیت ها به شمار می رود .

به گزارش سلامت نیوز دکتر رضا افشاری با اشاره به اینکه در میان مسمومیت‌های دارویی، مسمومیت با دارو‌های موثر بر سیستم اعصاب مرکزی مثل ضد درد‌ها و خواب آور ها  و ضد افسردگی‌ها رایج تراست، اظهار داشت: این امر بیشتر به دلیل دسترسی آسان افراد به این داروها و فروش بدون نسخه آنهاست.

دانشیار سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مسمومیت با دارو‌های هورمونی، دارو‌های آنتی میکروبیال و داروهای قلبی وتنفسی در رتبه‌های بعدی قرار می گیرند.

رئیس مرکز سم شناسی بیمارستان امام رضا (ع) گفت: در برخورد با یک بیمار غیر هوشیار (چه در اثر مسمومیت دارویی و چه غیر آن‌) باید به نکاتی از جمله باز کردن راه هوایی، خارج کردن مواد غذایی و یا دندان های مصنوعی، لمس کردن نبض بیمار و اندازه گیری فشار خون و درجه حرارت بیمار توجه کرد و پس از بررسی موارد حیاتی، باید بیمار  به مرکز اورژانس  مسمومان منتقل شود.

دکتر افشاری  با اشاره به اینکه  بیشتر از نود درصد تماس با سموم  و مسمومیت‌های دارویی در منزل رخ می دهد و همیشه و همه جا پیشگیری بهتر از درمان است،  اظهار داشت: بهتر است دارو‌ها و سموم خطرناک مثل حشره کش‌ها در کابینت‌ها و یا محفظه های  قفل شده  نگه داری شود ،دارو‌های مصرف نشده و تاریخ گذشته دور ریخته شود، همهٔ دارو‌ها برچسب داشته باشد و برچسب دارو‌ها به خوبی چک شود و دارو‌ها از پوشش خودشان بیرون آورده نشوند و در پاکت یا کیف نگه داری شوند.

وی با اشاره به اینکه  فاصله زمانی‌ بین خوردن دارو و درمان مناسب، برای جلوگیری از آسیب جدی یا مرگ، بسیار حیاتی است، اظهار داشت: بهتر است خانواده ها برای اطلاع از چگونگی برخورد با بیماران مبتلا به مسمویت با مرکز اطلاعات داروها و سموم در دانشگاه علوم پزشکی تماس  و همچنین بیمار را سریعاً به مراکز درمانی منتقل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha