روند بیماران بستری با تست مثبت کرونا در ۱۰ روز اول آذر ماه نیز مسیر کاهش را ادامه داده و فقط در استان‌های معدودی مانند بوشهر، اندکی افزایش در موارد بستری قابل مشاهده است.

روند بستری کرونا همچنان کاهشی است / نگرانی برای ورود اومیکرون به کشور

سلامت نیوز-*امیر پروسنان: روند بیماران بستری با تست مثبت کرونا در ۱۰ روز اول آذر ماه نیز مسیر کاهش را ادامه داده و فقط در استان‌های معدودی مانند بوشهر، اندکی افزایش در موارد بستری قابل مشاهده است.

به گزارش سلامت نیوز، روند افزایشی بیماران بستری کرونایی که در هفته‌های گذشته در برخی استان‌ها مانند ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد مشاهده می‌شد، تقریبا متوقف و به روند کاهشی تبدیل شده است.



(نمودار یک)



سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کاهش روند بیماران سرپایی و بستری و فوتی‌های کرونا است، اما در عین حال میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور همچنان کمتر از ۵۰ درصد ارزیابی می‌شود و در شرایط شیوع سویه اومیکرون در کشورهای همسایه باید بیش از پیش مراقبت کرد.

این در حالی است که وجود سویه اومیکرون در کشورهایی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز گزارش شده و در عین حال نمی‌توان از عدم ورود این سویه ویروس کرونا به کشور اطمینان صد درصد داشت.

گونه جدید و جهش یافته کرونا موسوم به اومیکرون که توسط سازمان جهانی بهداشت منشأ نگرانی توصیف شده، بعد از گذشت یک هفته از کشف نخستین مورد ابتلا به آن، به تعداد زیادی از کشورهای جهان رسیده است.

تا ظهر پنجشنبه در کشور امارات متحده عربی یک مورد، عربستان سعودی یک مورد، اتریش یک مورد، آمریکا یک مورد، بلژیک یک مورد، جمهوری چک یک مورد، اسپانیا دو مورد، نروژ دو مورد، برزیل دو مورد، ژاپن دو مورد، سرزمین‌های اشغالی دو مورد، سوئد 3 مورد، نیجریه 3مورد، کره جنوبی 5 مورد، دانمارک 5 مورد، هنگ کنگ 4 مورد، کانادا 6 مورد، استرالیا 7 مورد، فرانسه ۹ مورد، آلمان 9 مورد، ایتالیا 9 مورد، پرتغال 13 مورد، هلند 16 مورد، بوتسوانا 19 مورد، انگلیس 32 مورد و آفریقای جنوبی 77 مورد ابتلا به سویه اومیکرون گزارش شد.

هنوز مشخص نیست که آیا سویه جدید ویروس کرونا سرایت پذیری بیشتری به نسبت سویه‌هایی مانند دلتا دارد یا خیر. همچنین موضوع تاثیر واکسن‌های فعلی بر سویه اومیکرون یکی از مواردی است که در مورد آن جای بحث فراوانی وجود دارد.

به هر حال نمی‌توان شرایط حاضر کشورمان از لحاظ روند کاهشی بیماران سرپایی، بستری و فوتی کرونایی را محل اتکای محکمی دانست و علاوه بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خارج از حوزه سلامت نیز باید به موضوع پیشگیری از ورود افراد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا به طور جدی پرداخت و اقدامات مناسب مانند غربالگری و قرنطینه افراد در مبادی ورودی کشور را به موقع و به درستی انجام داد.

این در حالی است که متخصصان و کارشناسان در هفته اخیر به شدت از سویه جدید ویروس کرونا و احتمال ورود آن به کشور ابراز نگرانی کرده‌اند و از طرفی جامعه با توجه به واکسیناسیون گسترده، تا حد زیادی بیخیال رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است.

*خبرنگار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha