با فرا رسیدن زمستان و فصل سرما، تب خرید دستگاه بخور به اوج می رسد اما آیا کارایی دستگاه بخور صرفا به زمستان و فصل سرما ختم می شود؟ دستگاه بخور با افزایش رطوبت هوا موجب می شود بسیاری از مشکلات از قبیل خشکی دهان، گلو، ترک لب ها، خارش های پوستی، سرفه های بر اثر خشکی هوا، سردردهای سینوسی و...، که در اثر خشکی هوا ایجاد می شوند برطرف شود. اما دستگاه بخور کارایی های دیگری نیز دارد. از جمله برای شادابی و زیبایی پوست صورت. در ادامه به بررسی انواع مختلف دستگاه بخور خواهیم پرداخت. و سپس به بررسی 12 بخور پر خاصیت برای زیبایی و سلامتی بدن پرداخته و مزایا و معایب آنها را بررسی خواهیم نمود.

برای زیبایی و سلامت بدن این 16 ماده را در دستگاه بخور بریزید!

سلامت نیوز: با فرا رسیدن زمستان و فصل سرما، تب خرید دستگاه بخور به اوج می رسد اما آیا کارایی دستگاه بخور صرفا به زمستان و فصل سرما ختم می شود؟

دستگاه بخور با افزایش رطوبت هوا موجب می شود بسیاری از مشکلات از قبیل خشکی دهان، گلو، ترک لب ها، خارش های پوستی، سرفه های بر اثر خشکی هوا، سردردهای سینوسی و...، که در اثر خشکی هوا ایجاد می شوند برطرف شود. اما دستگاه بخور کارایی های دیگری نیز دارد. از جمله برای شادابی و زیبایی پوست صورت.

بسیاری از افراد حتی از دستگاه های بخور برای شادابی گل و گیاهان یا حیوانات خانگی خود نیز استفاده می کنند.
 در ادامه به بررسی انواع مختلف دستگاه  بخور خواهیم پرداخت. و سپس به بررسی 12 بخور پر خاصیت برای زیبایی و سلامتی بدن پرداخته و مزایا و معایب آنها را بررسی خواهیم نمود.


دستگاه بخور و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم

خرید دستگاه بخور

بطور کلی دستگاه های بخور به دو شکل دستگاه بخور گرم و دستگاه بخور سرد در بازار وجود دارند. در نگاه کلی  انواع مختلف دستگاه های بخور به شکل زیر دسته بندی می شوند:

 

دستگاه بخور گرم:

دستگاه بخور گرم دستگاهی دارای المنت حرارتی است که با استفاده از آن می تواند آب را به 100 درجه سانتیگراد رسانده و رطوبت و بخار مورد نظر را تولید و در هوا پخش نماید.

 

دستگاه­ بخور سرد:

دستگاه بخور سرد که دارای مدل های متفاوتی می باشد به انواع زیر دسته بندی می شود:

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک: دستگاه بخور سرد اولتراسونیک با تولید ارتعاشات می تواند آب را تجزیه کرده و آن را به بخار تبدیل می نماید.

دستگاه بخور سرد پروانه ­ای: دستگاه بخور سرد پروانه ای یکی از محبوب ترین و کارآمدترین مدل های دستگاه بخور سرد در میان دیگر انواع و مدل های این نوع بخور می باشد. آب در دستگاه بخور سرد پروانه ای توسط چرخش دیسک های تعبیه شده درون دستگاه، تبخیر و در فضا پخش می شوند که می تواند برای کسانی که از آن استفاده می کنند، کاملاً ایمن و بی خطر باشد.

دستگاه بخور سرد تبخیری: دستگاه بخور سرد تبخیری ابتدا مقدار مشخصی هوا را به داخل آب درون مخزن دستگاه فرستاده و به این روش محیط را مرطوب می نماید.

خرید دستگاه بخور از زیمانو

تفاوت میان دستگاه بخور سرد با دستگاه بخور گرم

انتخاب دستگاه بخور سرد یا دستگاه بخور گرم یکی از دغدغه های اصلی افرادی است که قصد دارند یک دستگاه بخور مناسب و پر خاصیت برای زیبایی پوست و سلامتی بدن خود تهیه کنند. انواع مختلف دستگاه های بخور تقریباً وظیفه ای مشابه یکدیگر دارند و استفاده از همگی آنها می تواند منجر به پاکی و افزایش رطوبت موجود در فضای مورد استفاده از آنها شود. این رطوبت می تواند خشکی فضا را کاهش داده و در نتیجه خشکی دهان، گلو، پوست، سردردهای سینوسی و... را از بین ببرد و نهایتاً هوایی پاک و لطیف را بوجود آورد.

اما اگر بخواهیم به لحاظ عملکرد به این دستگاه ها نگاه کنیم، باید گفت که دستگاه های بخور سرد و گرم دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند و افراد باید با در نظر گرفتن این تفاوت ها و البته نیاز خود اقدام به خرید یکی از این دستگاه ها نمایند.

برای مثال اغلب دستگاه های بخور سرد دارای قیمت نسبتاً بالایی می باشند که ممکن است تهیه آنها برای برخی افراد مشکل باشد. همچنین دستگاه بخور سرد برخلاف دستگاه بخور گرم که از حرارت برای تبخیر آب استفاده می کند، نمی تواند موجب از بین رفتن باکتری ها و میکروب های آب و ... شود، بنابراین حتماً باید به نظافت این دستگاه توجه ویژه تری نمود. ضمن اینکه می توانید برای خرید دستگاه بخور به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی زیمانو مراجعه نموده و از تخفیف های ویژه آن استفاده نمایید.

بخور صورت

12 بخور پر خاصیت برای زیبایی و سلامتی بدن

 قبل از شروع این بخش به این نکته مهم دقت داشته باشید که در بیشتر دستگاههای بخور فقط اسانس ها یا عرقیجات گیاهی را مجاز به استفاده در دستگاه بخور هستید. و در صورت استفاده از برگ یا گل یا میوه صرفا می توانید آنها را در یک ظرف جوشانده، پتو یا پارچه ضخیمی  بر سر خود کشیده و با بستن چشمها از بخارات حاصله استفاده نمایید.

لذا حتما قبل از استفاده از این مواد از فروشنده دستگاه بخور در این رابطه سئوال نمایید. ضمن اینکه برای بخور صورت بهتر است یک دستگاه بخور صورت تهیه کنید.

 

1- بخور صورت با گلاب

گلاب یکی از برترین و بهترین عرق ها و عصاره های گیاهی در جهان به شمار می رود که علاوه بر خواصی که مصرف آن بصورت خوراکی دارد، دارای خواص بسیار زیادی در حوزه مراقبت های پوست و مو نیز می باشد. از جمله خواص استفاده از بخور گلاب برای صورت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

باز کردن منافذ پوست و جذب بهتر و کامل تر محصولات مراقبتی و تقویتی پوست
روشن شدن پوست
احیا و افزایش قدرت سلول های پوست
از بین بردن جوش های سرسیاه
بهبود جای جوش و زخم
بخور صورت برای جوش

 

2- بخور بابونه:

پاکسازی پوست و رفع جوش و آکنه
افزایش رطوبت و شادابی پوست
برطرف کردن دانه‌های سرسیاه پوست صورت
التیام درد چشم
پیشگیری و درمان سرماخوردگی
درمان سینوزیت
مصرف بابونه و فراورده‌های آن در بارداری و شیردهی با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود. علاوه بر این، از نظر عوارض جانبی، استفاده از بابونه ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود

 

3- بخور نعناع:

استفاده از نعناع در دستگاه بخور باعث ریلکس شدن پوست، باز شدن منافذ، افزایش خون رسانی و تمیز و درخشان شدن پوست می‌شود. با استفاده از دو تا سه استکان آب جوش و برگ نعنا (یا عصاره و روغن) به مقدار لازم می‌توان صورت را بخور داد. البته باید توجه داشت که نباید در این کار افراط کرد. هفته‌ای یک یا دو بار کافی است.
بخور نعناع همچنین در سرماخوردگی و سینوزیت هم تاثیر درمانی خوبی دارد.

 

4- بخور گل ختمی:

این بخور علاوه بر این که باعث تمیزی و مرطوب شدن پوست می شود، باعث ضدعفونی و روشن شدن و شادابی پوست نیز می شود.

 

5- بخور آویشن

آویشن نیز یکی دیگر از گیاهانی است که قطعاً می تواند در لیست  16 بخور پر خاصیت برای زیبایی و سلامتی بدن قرار بگیرد. آویشن در واقع یکی از گیاهان محبوب و پرطرفدار است که در اغلب منازل پیدا می شود. بخور آویشن نیز دارای خواص بسیار زیادی است که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
افزایش گردش خون پوست
پاکسازی عمیق پوست
از بین بردن جوش های سر سیاه

تجهیزات پزشکی زیمانو
6- بخور اکالیپتوس

اکالیپتوس یکی از گیاهانی است که قطعاً جایگاه ویژه ای در حوزه پزشکی دارد. بنابراین بخور اکالیپتوس نیز دارای خواص بسیاری است. از جمله خواص بخور اکالیپتوس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ضد عفونی کننده فضا
از بین برنده ترشحات ایجاد شده بر اثر بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و ...
نرم کننده سینه و بینی
رفع گرفتی بینی
ضد عفونی کننده پوست و مجرای تنفسی 


7- بخور اسطوخودوس

اسطخودوس نیز مانند گیاه اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و می تواند در درمان بیماری های دستگاه تنفس و ضد عفونی کننده مجرای تنفسی موثر واقع شود. بخور این گیاه نیز می توان التهابات را کاهش داده و هوا را ضد عفونی نماید.

 

8- بخور بابونه

بابونه نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در لیست  16 بخور پر خاصیت برای زیبایی و سلامتی بدن قرار دارد. بخور این گیاه پر فایده و زیبا نیز دارای فواید بسیاری است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

از بین بردن جوش های سر سیاه
آبرسانی به پوست
درمان و کاهش اثرات سینوزیت
بهبود درد و التهابات چشمی

 

9- بخور شلغم

شلغم در واقع به یکی از بزرگترین منابع ضد میکروب و ویروس معروف است. بخور شلغم می تواند موجب پاکسازی و از بین رفتن التهابات ناشی از سرماخوردگی و... گردد.

 

10- بخور سرکه

بخور سرکه نیز می تواند در لیست 16 بخور پر خاصیت برای زیبایی و سلامتی بدن جای گیرد. سرکه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و می تواند موجب از بین رفتن ویروس ها و میکروب های داخل هوا یا مجرای تنفسی و روی سطوح پوست گردد.

 

11- بخور زنجبیل

زنجبیل هم یکی از گیاهان پر خاصیت دارویی است که استفاده از آن بصورت بخور می تواند مزایای بسیاری زیادی را پوست و سلامتی بدن به ارمغان بیاورد که از جمله انها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش شفافیت پوست
ضد عفونی کنندگی مجرای تنفسی
پاکسازی و تسویه هوا

 

12- بخور آب نمک

نمک یکی از مواد گند زدای خوراکی است که در همه منازل وجود دارد. استفاده از بخور آب نمک می تواند به از بین بردن ویروس ها و میکروب های موجود در مجرای تنفسی کمک نماید. البته بخاطر داشته باشید بخور آب نمک باید بدون استفاده از دستگاه بخور انجام داد. به عبارتی نمک نباید در دستگاه بخور ریخته شود. برای این کار شما می توانید محلول نمک (در حد یک قاشق غذاخوری در یک لیتر آب) را بجوشانید و سپس با بستن چشمها از بخار آن به عنوان بخور استفاده نمایید.

منبع:

تجهیزات پزشکی زیمانو

https://zeemano.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مه لقا ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 1
    میشه بجای اسانس برگ خوود این گیاهان رو داخل دستگاه بخور انداخت؟