سویه جدید کرونا که با نام امیکرون در جهان شناخته شده تا روز گذشته 38کشور جهان را به خود آلوده کرده است. این سویه جدید هراسی در دل مردم انداخته تا حالا همه نگران این ویروس جهش‌یافته آفریقایی باشند اما در مقابل کادر درمانی همچنان اعتقاد دارند که با رعایت پروتکل‌ها می‌توان در مقابل این سویه جدید نیز مقاومت کرد.

تهدید سویه جدید کرونا

سلامت نیوز: سویه جدید کرونا که با نام امیکرون در جهان شناخته شده تا روز گذشته 38کشور جهان را به خود آلوده کرده است. این سویه جدید هراسی در دل مردم انداخته تا حالا همه نگران این ویروس جهش‌یافته آفریقایی باشند اما در مقابل کادر درمانی همچنان اعتقاد دارند که با رعایت پروتکل‌ها می‌توان در مقابل این سویه جدید نیز مقاومت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، جدیدترین گزارش سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن دارد که تاکنون موردی از جان‌باختن مبتلایان به کرونای امیکرون در کشورهای مختلف جهان ثبت نشده است. این سازمان در گزارش خود به تاثیر منفی این سویه جدید بر روند بازیابی وضعیت اقتصاد جهانی آورده است: این سویه دست‌کم در ۳۸کشور جهان شناسایی شده اما هیچ مورد فوت ناشی از آن گزارش نشده است.

ایالات‌متحده و استرالیا ازجمله جدیدترین کشورهایی هستند که انتقال بومی سویه امیکرون را گزارش کرده‌اند و شیوع این سویه موجب شده مجموع آمار مبتلایان به کووید۱۹ در آفریقای جنوبی از سه‌میلیون نفر فراتر رود. سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا مشخص شود مسری بودن سویه امیکرون به چه میزان است، آیا موجب بروز نوع شدید بیماری می‌شود و روش‌های درمانی و واکسیناسیون تا چه میزان در برابر آن موثر هستند.


به دنبال پاسخ‌های امیکرونی
مایکل رایان، رییس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت گفت: در تلاش هستیم به سوالات موجود در رابطه با این سویه پاسخ دهیم. بنابر اعلام این سازمان، گسترش این سویه هشدارهایی را در پی داشته چراکه احتمال دارد طی چند ماه آینده بیش از نیمی از موارد ابتلا به کووید۱۹ در اروپا به سویه امیکرون اختصاص پیدا کند. بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که سویه جدید می‌تواند تا سه برابر قدرت بیشتری از سویه‌های دلتا و بتا داشته باشد.
 
تاثیر مثبت واکسن
 اگرچه برخی اصرار دارند اعلام کنند که واکسن‌های فعلی کرونا تاثیری در جلوگیری از سویه امیکرون کرونا ندارند اما تجربه چند ماه اخیر نشان می‌دهد که حتی همین واکسن‌های موجود هم می‌توانند ایمنی انسان‌ها در برابر کرونا را افزایش دهند که همین امر خود اتفاق خوبی است. اما نکته دیگر رعایت پروتکل‌هاست که گاهی مشاهده می‌شود مردم آن‌ها را نادیده می‌گیرند. این در حالی است که روند بازگشت به زندگی و بازگشایی‌ها نیز می‌تواند موجب بروز دردسر شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی دراین‌باره گفته است: در شرایطی که امیکرون شناسایی شده، بازگشایی‌های همزمان مقداری خطرناک بوده و می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود. دکتر علیرضا ناجی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: باید توجه کرد که درحال‌حاضر تمام کشورها شرایط‌شان را با توجه به شناسایی امیکرون تغییر داده‌اند.

بسیاری از کشورها مجددا به محدودیت‌های شدید بازگشتند. همچنین بحث ممانعت از مسافرت در برخی کشورها مجددا ایجاد شده است. وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: البته درست است که از کشورهای آفریقایی به‌عنوان منشأ امیکرون صحبت می‌کنیم اما باتوجه به گستردگی این ویروس، به‌طورکلی نمی‌توانیم روی کشور خاصی دست گذاشته و اعلام کنیم که ممانعت مسافرت از فلان کشور انجام شود. بلکه باید برای تمام مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، تست مجدد انجام داده و آن‌ها را قرنطینه کنیم.


البته جالب اینجاست که روز گذشته مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان گفت: پروتکل خاصی برای جلوگیری از ورود سویه امیکرون و اعمال قرنطینه و محدودیت برای پروازهای ورودی خارجی به فرودگاه‌های خوزستان تاکنون به ما ابلاغ نشده است. سید مهدی رزاز تاکید کرد: درحال‌حاضر همه پروازهای کشور با ظرفیت ۱۰۰درصدی انجام می‌شوند و قانون ظرفیت ۶۰درصدی پروازها به‌دلیل شیوع کرونا برداشته شده است.
 
تاکید بر دوز بوستر
 رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تزریق دوز بوستر واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: توصیه‌هایی هم ازسوی برخی کشورها مطرح شده که محورش روی تزریق واکسن و دوز بوستر است؛ به‌عنوان‌مثال برخی کشورها اعلام کردند که تزریق دوز بوستر را باید برای ۱۸سال به بالا عمومی کنیم و زمان تزریق آن را هم کاهش دهیم؛ زیرا هرچقدر بتوانیم سیستم ایمنی را تقویت کرده و میزان آنتی‌بادی را بالا بریم، می‌توانیم در برابر واریانت‌ها مبارزه بهتری داشته باشیم. جدای از اینکه یک واریانت چقدر می‌تواند از سیستم ایمنی فرار کند اما درهرصورت واکسن‌های‌مان را کاملا بی‌تاثیر نکرده است.

ثبت مرگ‌ومیر صفر کرونایی برای 19استان ایران
 19 استان کشور در یک شبانه‌روز گذشته مرگ‌ومیر صفر کرونایی را داشته‌اند. همچنین بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در فاصله ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه 58بیمار کرونایی در ایران جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به 130هزار و 124نفر برسد. همچنین در همین مدت دوهزار و 157بیمار جدید شناسایی شدند که از این تعداد هم 649نفر نیازمند بستری در بیمارستان بودند.

بااین‌حساب مجموع بیماران کرونایی کشور براساس آمار رسمی هم به 6میلیون و 131هزار و 356نفر رسید؛ البته وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است درحال‌حاضر سه‌هزار و ۲۷۸نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌‌ها تحت مراقبت قرار دارند.


وزارت بهداشت درباره آمار واکسیناسیون هم اعلام کرده است تا صبح دیروز ۵۷میلیون و ۹۹۳هزار و ۵۴۷نفر دوز اول، ۴۷میلیون و ۹۲۹هزار و ۱۷۱نفر دوز دوم و یک‌میلیون و ۲۲۰هزار و ۴۳۹نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور هم به ۱۰۷میلیون و ۱۴۳هزار و ۱۵۷دوز رسید. در روز جمعه هم ۲۷۵هزار و ۵۶۲دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. رنگبندی کرونایی کشور هم حاکی از آن است که درحال‌حاضر دو شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha