عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک نقش بسزایی در کاهش و کنترل کرونا دارد، گفت: اشخاصی که از دریافت واکسن به واسطه برخی شایعات خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند زیرا واکسن بهترین راه مقابله با کرونا و اومیکرون است.

واکسن‌های موجود بهترین گزینه برای مقابله با اومیکرون است

سلامت نیوز:عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک نقش بسزایی در کاهش و کنترل کرونا دارد، گفت: اشخاصی که از دریافت واکسن به واسطه برخی شایعات خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند زیرا واکسن بهترین راه مقابله با کرونا و اومیکرون است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود مردانی با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی حدود ۳۰ کشور دنیا به ویروس اومیکرون آلوده شده است، افزود: براساس اعلام پزشکان آفریقایی اومیکرون از سرعت بسیار بالای انتقال به دیگران برخوردار است اما از ویروس کرونا خفیف تر بوده و بیشتر در کودکان کم سن و سال دیده شده است.


وی اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اکنون یک اکیپ بسیار مجرب و قوی در زمینه ویروس شناسی در زمینه شناخت مشخصات بالینی، نحوه بهتر درمان، راه های انتقال و غیره در خصوص اومیکرون فعال هستند که پس از اخذ و بررسی نهایی به جامعه جهانی اطلاع رسانی خواهد شد.
مردانی با تاکید بر اینکه مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند، تصریح کرد: ویروس اومیکرون نیز همانند کرونا است و اگر مردم واکسن های خود را به موقع زده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند هیچ جای نگرانی نیست.


وی ادامه داد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی که سه روز پیش اعلام شد، برای مقابله با اومیکرون نیازی به ساخت واکسن های جدید نیست زیرا که به احتمال زیاد واکسن های ساخته شده پاسخگوی ویروس اومیکرون نیز هست.


فوق تخصص بیماری های عفونی به زنان خانه دار نیز گفت: با توجه به هوای سرد، سعی کنند در طول روز برای جابجایی هوای منازل خود پنجره ها را برای مدت چند دقیقه باز کنند و در این ایام کرونایی از غذاهای سبک، کم حجم، مقوی، سبزیجات تازه و میوه استفاده کرده و از غذاهای چرب، سرخ کردنی و گوشت قرمز تا حدود زیادی خودداری کنند.


در حال حاضر در ایران واکسن آسترازنکا، سینوفارم، اسپوتنیک، بهارات و برکت تزریق می شود. 
به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت پنجمین حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد.  
سازمان جهانی بهداشت این سویه را نگران‌کننده خوانده و کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند زیرا دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.
گرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزییاتی از میزان سرایت سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد.


سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرده که هنوز برای اعلام میزان نگرانی در مورد شیوع سویه اومیکرون زود است و مساله پس انجام مطالعات لازم و بررسی عملکرد واکسن‌های موجود در قبال آن روشن خواهد شد.


دانشمندان نیز بر پایه تجربیات گذشته یادآور شده‌اند که ویروس‌ها همواره جهش پیدا می‌کنند، اما گاهی در جهش ضعیف‌تر شدن و گاهی در مسیر ماهرتر شدن برای فرار از پادتن و از کارآیی انداختن واکسن‌ها.
تا روز شنبه ۱۳ آذر ماه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در ۳۶ کشور، اومیکرون شناسایی شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha