سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در سومین گفت‌‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد دولت می‌دهید، اظهار داشت: «نمره را باید مردم عزیز به دولت بدهند، زیرا مردم داوری به صورت عادلانه هستند. مردم مطلع و آگاه هستند که کشور با چه شرایطی روبه‌رو است، از جمله کرونا و از مسائل اقتصادی و خزانه مطلع هستند.»

برای تامین واکسن، شخصا با برخی کشورها تماس گرفتم

سلامت نیوز:سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در سومین گفت‌‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد دولت می‌دهید، اظهار داشت: «نمره را باید مردم عزیز به دولت بدهند، زیرا مردم داوری به صورت عادلانه هستند. مردم مطلع و آگاه هستند که کشور با چه شرایطی روبه‌رو است، از جمله کرونا و از مسائل اقتصادی و خزانه مطلع هستند.»


 نکات مهم سخنان رئیس‌جمهوری چنین است:
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،در این چند سال به امید مردم خدشه وارد شده بود که دولت نسبت به برگرداندن این امید مصمم است. در صدمین روز از دولت باید اعلام کنم که ۱۰۰میلیون دوز واکسن تزریق شده است، یعنی هر دو دوز تزریق شده و اکنون در حال تزریق دوز سوم هستیم و دولت بر صیانت جان مردم تاکید دارد. همچنین شرایط فراهم شد که مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم و در شرایط کرونا که ۱۰۰هزار کسب‌وکار مختل شده بود، به لطف خدا و همت مسئولان و مردم فضای کسب‌وکار در کشور رونق گرفته است، اما این موضوع احتیاط‌های فراوانی می‌طلبد تا دوباره موج‌های بیشتری ایجاد نشود.


 برای تامین واکسن، شخصا با برخی کشورها تماس گرفتم
با کشورهای سازنده واکسن تماسی داشتم و شخصا این موضوع را پیگیری کردم. همچنین برای تامین ارز این واکسن‌ها آقای مخبر، معاون اول ریاست‌جمهوری پیگیری کردند و وزارت خارجه یک ستادی در رابطه با تزریق واکسن و واردات واکسن ایجاد کردند تا مسأله اول دولت، واکسن و وارد کردن آن به کشور باشد.


 وضعیت تامین و ذخیره کالاهای اساسی مطلوب است
مسأله معیشت و نان مردم جزو دغدغه‌های اولویت‌دار دولت است، اما این دولت شرایط را با مشکلات زیاد آغاز کرد، مثلا در بحث کالاهای اساسی نگرانی‌هایی بود، اما امروز شرایط در تامین و ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب و خوب است. دولت علاوه بر هزینه‌هایی که دارد، فاکتورهایی از دولت قبل وجود دارد، یعنی هزینه‌ها از قبل شده است و اکنون دولت باید پرداخت کند، یعنی ماهانه ۱۰هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها پرداخت می‌شود.



تورم کنترل شده و درصدد کاهش آن هستیم
 دولت برای خلق پول حساس است، یعنی باید از هر اقدامی که باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود، دوری شود. همچنین بودجه سال۱۴۰۱ طوری تنظیم شده است که ضد تورم باشد و طبق آمارهای مراکز آمار، تورم کنترل شده و درصدد هستیم که این تورم کاهشی باشد.


 به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد هستیم
 تمام تلاش دولت این است که ثبات اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد، چراکه ثبات برای تولیدکننده، مصرف‌کننده، خریدار، فروشنده و همه بسیار مهم است. بازار باید قابل پیش‌بینی باشد و بتوان چند ماه آینده را تخمین زد. ما دنبال تحقق چنین شرایطی در کشور هستیم و تحقق این شرایط را نیز دست‌یافتنی می‌دانیم.


 فرار مالیاتی پردرآمدها باید دنبال شود
امروز فرار مالیاتی همه را رنج می‌دهد، چراکه کسانی هستند که درآمدهای سرشار دارند، اما از دادن مالیات فرار می‌کنند که این مسأله باید دنبال شود. دولت دارایی‌هایی دارد که مولد نبوده و به عنوان دارایی‌های مازاد دولت تلقی می‌شود. هر دستگاهی دارای زمین، امکانات و ساختمان بوده و همه این امکانات فریز شده است. همانگونه که در قانون آمده، دولت باید مازاد امکانات خود را واگذار کند تا به پول تبدیل کرده و برای مصارف دولت هزینه شود.


 باید کسری بودجه را تا آخر سال حل کنیم
 ما امروز با کسری جدی بودجه مواجه هستیم و باید این کسری را تا آخر سال حل کنیم، چراکه اگر این مسأله سروسامان پیدا نکند، مشکلات جدی برای کشور به وجود خواهد آورد و این موضوع نیازمند این است که هزینه‌ها افزایش پیدا نکند.


 دولت پرخرج، دولت قابل قبولی نخواهد بود
 بودجه دارای درآمد و هزینه است و باید در کشور درآمدها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم، بنابراین باید مجلس کمک کند تا این مهم تحقق یابد. دولت پرخرج، دولت قابل قبولی نخواهد بود. بودجه ۱۴۰۱ که اکنون در حال گذراندن مراحل نهایی خود است، در راستای عدالت است، چراکه معتقدیم توزیع امکانات براساس عدالت می‌تواند صورت بگیرد. ملاک عدالت آمایش سرزمینی است و ممکن است کسی نسبت به آمایش سرزمینی سوال و ان‌قلتی داشته باشد، اما بالاخره ما باید ملاکی داشته باشیم که ملاک ما آمایش سرزمینی است.


 به دنبال ایجاد عدالت در توزیع امکانات هستیم
برخی از بخش‌ها در کشور، کم‌برخوردار و محروم است و ما باید عدالتی در توزیع امکانات ایجاد کنیم که بتواند به رضایت همگانی بینجامد، اما در عین حال ممکن است عده‌ای نارضایتی اجمالی پیدا کنند، اما رضایت عمومی مردم برای ما از همه چیز مهم‌تر است. ما معتقدیم که باید سامانه جامع فعال شود. بخش‌های مختلف دارای سامانه بوده، اما جامعیت ندارد و به هم متصل نیست و ما نمی‌توانیم از آن بهره‌برداری کاملی داشته باشیم.


 بودجه تخصیصی به ارز ترجیحی قبل از دولت سیزدهم تمام شد
 هشت میلیارد در قانون بودجه برای اینکه بتوان در سال‌جاری کارهای اساسی‌تری صورت بگیرد، پیش‌بینی شد. این مبلغ تا آغاز دولت ما کفاف نداد و تمام شد و پولی که باید در کل سال استفاده می‌شد، در همان پنج ماه قبل از آغاز دولت جدید به پایان رسید.


 در تصمیمات اقتصادی مردم را غافلگیر نخواهیم کرد
ما در دولت بنا داریم در نظام توزیع و تخصیص این اعتبارات دست دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به سمتی برویم تا مردم از این امکانات بهره‌مند شوند. من قبلا هم قول دادم اکنون هم تاکید می‌کنم که ما در تصمیمات اقتصادی حتما مردم را غافلگیر نخواهیم کرد، بلکه با مردم در میان می‌گذاریم و مقدمات  نیز در حال انجام‌شدن است. هرگونه اصلاحات و اقداماتی را با کارشناسان و اندیشمندان اقتصادی مطرح و مردم را نیز در جریان خواهیم گذاشت.


 هیچ بن‌بستی در کشور وجود ندارد
 هر چه کار دولت پیش می‌رود با اینکه می‌بینم مشکل وجود دارد، اما راهکار هم هست و هیچ بن‌بستی وجود ندارد. جوانان و مردم انسداد را حس نمی‌کنند، راه برون‌رفت وجود دارد. ساعتی نیست که از دغدغه‌های مردم غافل شوم، مبالغه هم نمی‌کنم. از لحظه‌ای که از بعد از نماز صبح کار را آغاز می‌کنم، دغدغه‌های مردم را پیگیری می‌کنم.

 بحران‌های زیادی ظرف ١٠٠ روز آغاز فعالیت داشتیم، یکی از آنها حمله سایبری بود که دولت با اعتماد مردم موثر عمل کرد و این بحران مدیریت و مسأله حل شد. فتنه‌ها با اعتماد مردم خنثی شد.این باعث افتخار است که هر هفته در خدمت مردم باشم و این دیدارها باید بیشتر شود، زیرا فاصله دولتمردان با مردم باید به حدی کاهش یابد که مردم به راحتی حرف‌ها و اعتراضات خودشان را به مسئولان بزنند. دولت نسبت به ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها در کشور تصمیم‌گیری‌ها و اقداماتی را صورت می‌دهد و معاون اول رئیس‌جمهوری مسئول ستاد تنظیم بازار است که همواره در حال رصدکردن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha