یکی از برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، حذف محدودیت‌های کرونایی به شیوه رنگ‌بندی و جایگزینی آن با اقدامات هوشمند است.

محدودیت‌ها هوشمندانه پایان می‌یابند

سلامت نیوز:یکی از برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، حذف محدودیت‌های کرونایی به شیوه رنگ‌بندی و جایگزینی آن با اقدامات هوشمند است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، محدودیت‌های تردد و سفر در طول دوران پاندمی کووید۱۹ در کشور، همواره با مشکلات و چالش‌هایی همراه بوده است و همین موضوع باعث شد تا ستاد ملی کرونا به فکر هوشمندسازی برنامه‌های کنترلی باشد؛ از همین رو، طرح کنترل هوشمند را در دستورکار قرار داد و اجرای آن نیز در سه استان به‌صورت پایلوت کلید خورد. نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند در یکی از استان‌های پایلوت (قزوین) به‌‌شکلی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کرد این طرح به‌سرعت در کل کشور اجرایی شود.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا جزئیات طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه را صادر کرد. این کمیته در اطلاعیه شماره دو خود که دیروز منتشر شد اعلام کرد که از روز یکشنبه ۲۱آذرماه سال‌جاری طرح کنترل هوشمند آغاز می‌شود که در مرحله اول در دستگاه‌های اجرایی و در مرحله دوم حمل‌ونقل درون‌شهری و... اجرایی می‌شود.

مدیریت،کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات برخط در بستر سامانه امید به‌منظور ایجاد تعادل در زندگی روزانه شهروندان و صیانت از سلامت آنان آغاز می‌شود که ارکان طرح واکسیناسیون و انجام تست غربالگری و پیوند آن‌ها به زندگی روزانه شهروندان با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند بیماری است. در این اطلاعیه درمورد حوزه‌‌های مشمول طرح آمده است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌‌های حاکمیتی، دولتی، عمومی و خصوصی، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده۲ قانون مدیریت بحران.

واحدها و فعالیت‌های صنفی (تجاری، بازرگانی، خدماتی، تفریحی، رفاهی، تولیدی، صنعتی، کارگاهی، اقتصادی). حوزه‌های علمی-تحقیقاتی و آموزشی (دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه)؛ حوزه‌‌های فرهنگی و اجتماعی (نمازهای جمعه و جماعت، مراسم‌های دینی و ملی و...)، تردد و حمل‌ونقل (درون‌شهری، برون‌شهری، خوروهای شخصی) خواهد بود.

جغرافیای طرح  در سراسر کشور به‌صورت فازبندی اجرایی خواهد شد که در  مرحله اول: دستگاه‌های اجرایی، مرحله دوم: حمل‌ونقل درون‌شهری؛ مرحله سوم: واحدها و فعالیت‌های صنفی؛ مرحله چهارم: حمل‌ونقل برون‌شهری و تردد خودروهای شهری و در مرحله پنجم نیز مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزش مشمول اجرای طرح می‌شوند.

همچنین زمان آغاز فاز (مرحله) اول، روز یکشنبه
۲۱-۹-۱۴00 است که حدفاصل زمان فازبندی برای اجرای هریک از مراحل پنجگانه یک هفته خواهد بود. محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره طرح محدودیت هوشمند کرونا  گفت: مصوبه ششم آذر ستاد ملی مبارزه با کرونا به این طرح اشاره دارد و این طرح که از روز گذشته (۱۵آذر) آغاز شد بر مبنای واکسیناسیون و اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

با توجه به افزایش پوشش واکسیناسیون مقرر شد روش کنترل‌ها و نظارت‌ها تغییراتی داشته باشد. فرهادی در ادامه افزود: این طرح پنج الزام اساسی دارد که یکی از آنها برای کارکنان دولت و مورد دوم برای واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی، مورد سوم برای مراکز آموزشی، مورد چهارم برای مناسبت‌های ملی، مذهبی و آیینی و مورد پنجم مربوط به ترددهاست. دستورالعمل مربوطه برای پنج مورد ذکرشده خود به دو گروه خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان تقسیم می‌شود و ارائه‌دهندگان خدمت از ۱۵آذر موظف هستند خدمت خود را به کسانی ارائه دهند که اولا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و ثانیا واکسن زده باشند.
 
کنترل‌ الکترونیک واکسن‌نزده‌ها و اصناف
 معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: زمینه اجرای طرح بر سامانه استوار است؛ یعنی کنترل‌ها سامانه‌ای و الکترونیک است؛ به‌طور مثال اگر قرار است به سینما برویم باید واکسن زده باشیم و درصورتی از طریق سایت به ما بلیت فروخته می‌شود که با ارائه کدملی یا QR کد کارت واکسن ثابت کنیم واکسن تزریق کرده‌ایم یا در مثال بعدی زمانی می‌توانیم بلیت هواپیما، قطار یا اتوبوس بخریم که سامانه، تزریق واکسن و بیمار نبودن فرد را تایید کند چون سامانه‌های دستگاه‌های مختلف در این طرح درگیر هستند، اجرای طرح فاز به فاز جلو می‌رود و تدریجی است. کارکنان دولت به‌شکل اینترنتی از طریق گیت بررسی می‌شوند و تدریجا سامانه زیر بار می‌رود تا کل خدمات ذکرشده را پوشش دهد.


فرهادی با اشاره به اینکه ترددهای بین استانی هم شامل طرح محدودیت هوشمند کرونا می‌شود، اظهار کرد: زمانی افراد می‌توانند با ماشین شخصی تردد کنند که در صورت قرمز یا نارنجی بودن یک شهر، واکسیناسیون را انجام داده باشند. رصد خودروها از طریق پلاک آن‌ها انجام می‌شود. اگر شهری قرمز باشد و فردی بخواهد به آن سفر کند باید وارد سامانه الکترونیک پلیس راهور شود و کدملی را ثبت کند و اگر واکسن تزریق کرده باشند و بیمار نباشند اجازه سفر خواهند داشت و اگر اجازه سفر صادر نشود و سفر کنید مانند گذشته جریمه اعمال می‌شود که قابلیت دوبرابر شدن هم دارد. این قانون مشمول صاحب ماشین می‌شود و سرنشینان کنترل نمی‌شوند.

از طرفی قرار است به‌صورت رندوم چک پلیس در مسیر هم ماشین‌هایی را بررسی کند که در این شیوه سرنشین‌ها هم کنترل می‌شوند. با اجرای تدریجی سامانه، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها خصوصا آن‌هایی که پذیرش مشتری در محل دارند و... هم به سامانه اضافه می‌شوند. در واحدهایی هم مانند نانوایی‌ها شاغلان موظف هستند که بیمار نباشند و واکسن تزریق کرده باشند.


 معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره جرایم تخلفات، تصریح کرد: جرایم در قسمت ترددها در صورت عدم رعایت نکات ذکرشده اعمال می‌شود. ورود بدون اعلام کدملی به سامانه پلیس راهور به شهر قرمز یک‌میلیون تومان، شهر نارنجی ۵۰۰هزارتومان و شهر زرد ۲۰۰هزارتومان است. برای سایر بخش‌ها هم جرایم متفاوت است؛ مثلا کارمندان دولت که واکسن تزریق نکردند ممانعت از ورود داشته و غیبت می‌خورند. در واحدهای صنفی تا یک‌ماه پلمب درنظر گرفته شده است؛ یعنی مثلا اگر رستورانی پذیرش مشتری داشته باشد و صاحب شغل واکسن نزده باشد یا بیمار باشد، دستگاه ناظر تا یک ماه می‌تواند واحد صنفی را پلمب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha