مجتبی موسوی، مدیر سد زاینده‌رود چند هفته پیش اعلام کرده بود به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها فقط ۱۴درصد سد آب دارد و ۸۶درصد مخزن آن خالی است؛ ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود در روزهای ابتدایی آذر به ۱۶۹میلیون مترمکعب رسید؛ درحالی‌که حجم آن در مدت مشابه سال قبل ۱۶۱میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۰ ساله) ۶۲۸میلیون مترمکعب بود.

کشاورزان اصفهان چقدر‌خسارت می‌گیرند؟

سلامت نیوز:مجتبی موسوی، مدیر سد زاینده‌رود چند هفته پیش اعلام کرده بود به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها فقط ۱۴درصد سد آب دارد و ۸۶درصد مخزن آن خالی است؛ ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود در روزهای ابتدایی آذر به ۱۶۹میلیون مترمکعب رسید؛ درحالی‌که حجم آن در مدت مشابه سال قبل ۱۶۱میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۰ ساله) ۶۲۸میلیون مترمکعب بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این کاهش 5درصدی نسبت به سال گذشته و 73درصدی نسبت به بلندمدت موجب شد با وجود انتظار کشاورزان اصفهانی و در شرایطی که بهترین زمان کشت پاییزه آبان و اوایل آذر است، آب برای کشت پاییزه رهاسازی نشود تا کشاورزان شرق و غرب اصفهان 2سال پیاپی درآمدی از راه کشاورزی نداشته باشند. حالا هفته‌ها از اعتراض کشاورزان و حمایت مردم اصفهان از آنها می‌گذرد، خبری از بازگشایی آب نیست، بارندگی‌های پاییزه هم در حوضه‌های آبریز استان نسبت به قبل کاهش قابل‌توجهی داشته‌ و کشاورزان و مردم روز گذشته با حضور در گلستان شهدای این شهر نماز باران را به امامت آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان اقامه کردند. در این شرایط معاون امور عمرانی استانداری اصفهان از پرداخت قسط اول خسارت علی‌الحساب به کشاورزان استان تا پایان آذر جاری خبر می‌دهد؛ وعده‌ای که به اعتقاد کشاورزان دردی از آنها دوا نمی‌کند و فقط مرهمی موقت خواهد بود.
 
توافق با کشاورزان به کجا رسید؟   
معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در دیدار با نمایندگان کشاورزان اصفهان گفت: پرداخت خسارت به کشاورزان در اسرع‌وقت یکی از بندهای مورد توافق بین کشاورزان و استانداری اصفهان بود که به همین منظور قرار شد صنایع بیش از 1500میلیارد تومان برای جبران خسارت به کشاورزان پرداخت کنند که توانستیم بخش اعظمی از این هزینه را دریافت کنیم و تا پایان‌ماه قسط اول به‌حساب کشاورزان واریز می‌شود.


مهران زینلیان درباره اجرای بند5 توافق کشاورزان با استانداری اصفهان با موضوع تخصیص پساب بهداشتی با ساخت ۲تصفیه‌خانه در شمال و جنوب هم توضیح داد: 2مورد اعتبار ۴۰۰میلیارد تومانی برای این منظور تعیین شده است، اما باید تخصیص پساب به‌نحوی صورت گیرد که امنیت و بهداشت مردم به خطر نیفتد. بخشی از پساب از قبل فروخته شده است و باید روی پساب‌های باقیمانده برنامه‌ریزی کرد.

وی از تشکیل هر هفته یک کارگروه چهارجانبه با حضور نمایندگان جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای، صنف کشاورزی و استانداری اصفهان خبر داد و افزود: صنف کشاورزان 4نفر از نمایندگان خود را از غرب و شرق معرفی کنند.زینلیان اظهار امیدواری کرد موضوع ساماندهی رودخانه و مدیریت پساب در روزهای آینده با برگزاری جلسه‌های مکرر با نمایندگان صنف کشاورزی به جمع‌بندی برسد.


معاون عمرانی استانداری اصفهان همچنین پیگیری پرداخت خسارات به کشاورزان و اعلام زمان بازگشایی زاینده‌رود را از دیگر مصوبه‌ها خواند و گفت: بیش از ۱۴جلسه در کشور برای رفع مشکل زاینده‌رود برگزار شده است و یکشنبه هفته آینده نیز جلسه‌ای با مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونان وزیر نیرو خواهیم داشت. وی با بیان اینکه قرار است همه مصوبه‌های شورای‌عالی آب و مصوبات ۹ماده‌ای اجرا شود، افزود: با توجه به اینکه امکان سفر همه مسئولان کشوری به اصفهان وجود ندارد، وضعیت اصفهان در قالب کلیپ‌هایی به سمع و نظر متولیان کشوری خواهد رسید و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

حقی که پرداخت نشد   
سد زاینده‌رود با ظرفیت اسمی یک‌میلیارد و ۴۵۰میلیون مترمکعب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی‌شکل که سال۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.


شرق و غرب اصفهان روی هم ۵۰۰هزار کشاورز دارد که معیشت و کشاورزی‌شان وابسته به ‌زاینده‌رود است. آخرین‌بار، تیر امسال بود که با بازگشایی سد زاینده‌رود آب به‌مدت ۱۰روز برای جلوگیری از خشک‌‌شدن باغ‌های غرب اصفهان در زاینده‌رود جاری شد و مدتی بعد اندکی آب به کشاورزان شرق اصفهان رسید؛ آبی که فقط می‌توانست کشت‌های ریشه‌ای مانند درختان و یونجه‌ها را حفظ کند و کفاف کشت تابستانه را نمی‌داد.


 این درحالی است که طبق مصوبه‌ها ۷۴.۳درصد آورد طبیعی زاینده‌رود و همچنین آب منتقل‌شده با تونل کوهرنگ یک سهم کشاورزان و حقابه محیط‌زیستی رودخانه و تالاب گاوخونی است و ۲۵.۷درصد آورده زاینده‌رود، آورده تونل دوم کوهرنگ2 به‌اضافه چشمه‌لنگان و خدنگستان سهم وزارت نیروست و دولت حق توزیع، فروش و بهره‌برداری از آن را به هر طریقی که بخواهد، دارد.

طبق مصوبات شورای‌عالی آب و هماهنگی زاینده‌رود، آورده رودخانه در سال‌های طبیعی 845میلیون مترمکعب است که به‌اضافه 293میلیون مترمکعب آورده تونل کوهرنگ یک که کشاورزان پول ساخت آن را پرداخت کرده‌اند، سهم آنهاست. شورای تأمین اصفهان تصویب کرده بود در سال زراعی 1400- 1399، ۲۵۰میلیون مترمکعب سهم آب برای کشت محصولات کشاورزان تخصیص یابد، اما فقط 62میلیون مترمکعب آن تأمین شده است.

حقابه پرداخت شود
عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با تأیید این موضوع و با اشاره به مبلغی که قرار است به‌عنوان خسارت پرداخت شود می‌گوید: قرار بود صنایع مبلغی را به‌حساب صندوق خسارت کشاورزان واریز کنند که هنوز رقم قسط اول مشخص نیست. پیش از این هم مبالغ ناچیزی پرداخت شده بود، برای مثال امسال در اوایل تابستان هکتاری یک‌میلیون و 600هزار تومان به کشاورزانی که حقابه‌دار رودخانه هستند، پرداخت شد که این رقم یک‌صدم درآمدی است که کشاورزان درصورت پرداخت حقابه می‌توانند داشته باشند.


حسین محمدرضایی با بیان اینکه این رقم ناچیز نیز فقط تا 9هکتار برای هر کشاورز پرداخت شده است، می‌افزاید: هر کشاورزی که تابستان توانست ذرت یا علوفه کشت کند به‌طور میانگین از هر هکتار 80تن علوفه برداشت کرد که این علوفه را هر کیلوگرم 1500تومان سر زمین فروختند؛ یعنی هر هکتار می‌تواند 120میلیون تومان برای کشاورز درآمد داشته باشد و آن وقت در این شرایط خسارت یک‌میلیون و 600هزار تومانی برای هر هکتار کفاف چه چیزی را می‌دهد؟ او تأکید می‌کند اگر حقابه کشاورزان به‌موقع و کامل پرداخت شود، آنها اولا می‌دانند چه چیزی کشت کنند و دوما درآمدشان کافی خواهد بود و دیگر نیازی به جبران خسارت نیست.

   
طبق اعلام معاون عمرانی استاندار اصفهان صنایع قرار است بیش از 1500میلیارد تومان به‌علت جبران خسارت به کشاورزان پرداخت کنند. شرق اصفهان در حوضه زاینده‌رود 120هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و با درنظر گرفتن حدودی همین عدد در غرب اصفهان، 240هزار هکتار زمین کشاورزی در حوضه زاینده‌رود مشمول خسارت تعیین شده می‌شود؛ درصورت پرداخت کامل خسارت و تقسیم آن بین همه زمین‌های کشاورزی شرق و غرب، سهم هر هکتار 6میلیون و 250هزار تومان می‌شود. این در حالی است که کشاورزان درصورت کشت محصول از هر هکتار 120میلیون تومان درآمد خواهند داشت؛ 19برابر خسارت تعیین شده که هنوز مشخص نیست چه زمانی و به چه صورتی قرار است
 پرداخت  شود.

نماز باران در اصفهان
کمبود بارش در سال‌های گذشته شرایط سختی را برای مردم به‌ویژه کشاورزان اصفهانی ایجاد کرده است و به همین دلیل روز گذشته (جمعه 19آذر) مردم اصفهان در کنار کشاورزان با استغاثه به درگاه خدای متعال طلب نزول بارش رحمت الهی کردند. نماز باران به امامت آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان در جوار شهیدان سرافراز اصفهان اقامه شد.

86 درصد
به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها فقط ۱۴درصد سد زاینده‌رود  آب دارد و ۸۶درصد مخزن سد خالی است.

120میلیون تومان
هر کشاورزی که تابستان توانست کشت کند به‌طور میانگین از هر هکتار 120میلیون تومان درآمد داشت.

۱۴جلسه
۱۴جلسه در کشور برای رفع مشکل زاینده‌رود برگزار شده است و یکشنبه جلسه‌ بعدی برگزار می‌شود.

۲۵۰میلیون
شورای تأمین اصفهان تصویب کرده بود امسال ۲۵۰میلیون مترمکعب سهم آب برای کشت تخصیص یابد.

1600000 هزار
اوایل تابستان هکتاری یک‌میلیون و 600هزار تومان به کشاورزانی که حقابه‌دار رودخانه هستند، پرداخت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha