دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که فقر و گرسنگی برای نخستین بار در چند دهه گذشته در حال رشد است.

هشدار جدی دبیرکل سازمان ملل درباره رشد فقر و گرسنگی برای نخستین بار

سلامت نیوز: دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که فقر و گرسنگی برای نخستین بار در چند دهه گذشته در حال رشد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پیامی اعلام کرد: همه‌گیری کووید-۱۹، بحران آب و هوا و گسترش فناوری دیجیتال در تمام زمینه‌های زندگی، تهدیدات جدیدی برای حقوق بشر ایجاد کرده است. گوترش تصریح کرد: محرومیت و تبعیض بیداد می کند. فضای عمومی در حال کوچک شدن است. فقر و گرسنگی برای نخستین بار در چند دهه اخیر افزایش یافته است. میلیون‌ها کودک حق آموزش را از دست داده‌اند. نابرابری عمیق تر شده است. اما ما می توانیم مسیر دیگری را انتخاب کنیم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: هفتاد و سه سال پیش در چنین روزی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. اصولی که در این اعلامیه بیان شده است، برای تحقق همه حقوق بشر از جمله مدنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای همه مردم ضروری است. بهبودی پس از همه گیری باید فرصتی برای گسترش حقوق و آزادی های بشر و بازسازی اعتماد باشد.

گوترش در پایان تاکید کرد که سازمان ملل در هر زمانی به تلاش برای عدالت، برابری، کرامت و حقوق بشر برای همه ادامه خواهد داد.

در همین حال النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر اعلام کرد که تحریم های یکجانبه به همه آسیب می رساند و این تحریم ها به ویژه برای حقوق بشر زنان، کودکان و سایر گروه های آسیب پذیر در میان جمعیت کشورهای هدف تحریم مضر است.

وی افزود: ما می دانیم که تحریم های یکجانبه مانع از برخورداری جمعیت کشورهای مورد تحریم از حقوق بشر خود می شود و این تاثیر به ویژه برای گروه های آسیب پذیر شدید است. این گروه ها علاوه بر زنان و کودکان شامل افراد بومی، افراد دارای معلولیت، پناهندگان، آوارگان داخلی، مهاجران، فقرا، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های شدید و سایر اشخاص که با چالش های خاص در جامعه مواجه هستند، می باشند.

دوهان توضیح داد پیچیدگی مقررات تحریمی، همراه با اجرای فراسرزمینی و مجازات های سنگین، منجر به رعایت بیش از حد تحریم های یکجانبه توسط نهادها به دلیل ترس از عواقب نقض غیرعمدی آنها شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرد  که تحریم‌ها اغلب شامل تحریم‌های سوخت  و محرومیت از دریافت قطعات برای حفظ زیرساخت‌های حیاتی مانند سیستم‌های تامین غذا، آب، بهداشت، سلامت و برق می شوند.

 گزارشگر ویژه این نهاد بین المللی اضافه کرد که این تحریم ها باعث می شوند که کشورها نتوانند سوخت تهیه کنند، داروها و تجهیزات پزشکی را تحویل ندهند و مردم نتوانند برای مراقبت های پزشکی از جمله برای آزمایش و کنترل در دوران بارداری، زایمان، واکسیناسیون کودکان و دریافت کمک های پزشکی  به بیمارستان ها مراجعه کنند.

دوهان از نهاد های حقوق بشری خواست به کمک های بشردوستانه خود به گروه های آسیب پذیر در کشورهای تحریم شده ادامه دهند و از کشورهای که تحریم های یکجانبه وضع می کنند خواست این تحریم ها را لغو یا کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha