یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 332409

نتایج یک تحقیق نشان می دهد: تنگی نفس ناشی از کووید طولانی می تواند نشانه آسیب دیدگی قلبی باشد.

تنگی نفس ناشی از کووید طولانی، نشانه مشکل قلبی است

سلامت نیوز:نتایج یک تحقیق نشان می دهد: تنگی نفس ناشی از کووید طولانی می تواند نشانه آسیب دیدگی قلبی باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج بررسی ها حاکی از آن است تنگی نفس در افراد مبتلا به کووید طولانی نمی تواند تنها به سلامت ریه ها مربوط باشد و ممکن است ناشی از پیامد این بیماری بر سلامت قلب باشد.


متخصصان بلژیکی اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده می‌تواند توضیح دهد چرا برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی یک سال پس از بهبود همچنان تنگی نفس را تجربه می‌کنند که ممکن است با کاهش عملکرد قلب مرتبط باشد.


در این مطالعه ۶۶ بیمار با میانگین سنی ۵۰ سال حضور داشتند که هیچ یک از آنان سابقه بیماری قلبی یا ریوی قبل از ابتلا به کووید-۱۹ نداشتند. یک سال پس از ترخیص از بیمارستان، ۳۵ درصد از آنان در حین انجام فعالیت بدنی همچنان دچار تنگی نفس بودند.

بررسی و معاینات بیشتر از وضعیت قلب و ریه این افراد نشان داد در افراد مبتلا به تنگی نفس در مقایسه با افراد بدون این عارضه، عملکرد قلب ضعیف‌تر بوده است.
محققان تاکید کردند همچنین بین عملکرد غیرطبیعی قلب و تنگی نفس مداوم، ارتباط معنادار و مستقلی وجود دارد.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، به گفته محققان بلژیکی نتایج این مطالعه نشان ‌داد که بیش از یک سوم بیماران کووید-۱۹ که سابقه بیماری قلبی یا ریوی نداشتند یک سال پس از ترخیص از بیمارستان تنگی نفس مداوم را تجربه می کنند. بررسی جزئیات عملکرد قلب این افراد حاکی از ناهنجاری هایی است که ممکن است توضیحی برای چرایی تداوم تنگی نفس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha