سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 332414

بدنسازی به قیمت مرگ؟

خطرات مصرف استروئیدهای آنابولیک را میدانید؟

سلامت نیوز : استروئیدهای آنابولیک که درواقع مشهورترین داروهای به اصطلاح بدنسازی هستند، داروهایی هستند که فقط باید توسط پزشک و با نسخه تجویز شوند ولی متاسفانه اغلب به صورت غیرقانونی مصرف می شوند. اما چرا افراد این داروها را مصرف می‌کنند؟ این داروها چه عوارضی دارند؟ در صورت اعتیاد به مصرف این داروها چه کاری می‌شود انجام داد؟

بدنسازی به قیمت مرگ؟

سلامت نیوز: استروئیدهای آنابولیک چه هستند؟این سوالی است که به پاسخ آن باید در ابتدا پرداخته شود تا افراد متوجه باشند دقیقا چه میخورند و چه اتفاقی در بدنشان می افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از openaccessgovernment  استروئیدهای آنابولیک رایج ترین داروهای افزایش دهنده حجم عضلات هستند و اغلب،  به اسم استروئیدها شناخته می‌شوند.

استروئیدها هورمون‌های مصنوعی شبیه تستوسترون هستند که دارای اثرات آنابولیک بدنسازی هستند زیرا باعث تحریک رشد عضلات اسکلتی می‌شوند. آن‌ها همچنین دارای اثرات آندروژنیک (مردانه سازی) هستند که ویژگی‌های معمول مردانه را افزایش می‌دهد. واقعیت این است که بسیاری از موضوع گرایش جوانان به این داروها ناشی از تبلیغات نادرست است. مردان جوان باید به‌رغم فشارهایی که ناشی از تبلیغات بیش از حد رسانه‌ای درباره تصویر غیرواقعی بدن است، از روی آوردن به این داروها صرف نظر کنند و کاملا از خطرات استفاده از این داروها آگاه باشند.

البته یک نکته مهم این است که نباید استروئیدهای آنابولیک را با استروئیدهای معمولی (مثلا پردنیزولون که ضد التهاب قوی هستند و گاهی توسط پزشکان تجویز می‌شود) اشتباه بگیرید.

چه کسانی از این داروها استفاده می کنند؟

طبق نظرسنجی انجام شده در سال  ۲۰۱۶، حدود ۱ میلیون فرد بالغ در بریتانیا که اغلب مردان هستند از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند که معادل حدود ۳ درصد از جمعیت مردان بالغ این کشور است. در این بررسی 56% افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که به خاطر خوش هیکل شدن این داروها را مصرف می‌کنند. استروئیدهای آنابولیک در انگلستان داروهای کلاس c یعنی داروئهای مشمول قانون سواستفاده از مواد مخدر سال ۱۹۷۱ هستند. البته همراه داشتن این داروها جرم نیست. با این حال، تولید،  واردات و صادرات و فروش  آن‌ها، بدون مجوز جرم است. در صورت متهم شدن به این جرم ممکن است تا 12 سال به زندان محکوم شوید.

چرا افراد از این داروها استفاده می کنند؟

 اکثر کسانی که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند، از سندرم دیسمورفی بدن رنج می برند،این  وضعیت روانی ناشی از تماشای تصاویر غیرواقعی از هیکل‌های به اصطلاح ورزشکاری در تبلیغات، فیلم ‌ها و سریال‌های تلویزیونی و  مجلات است که مردان را به سمت استفاده از این داروها سوق می دهد.

اگرچه گروهی از زنان نیز از دیسمورفی  بدن رنج می‌برند، اما تعداد کمی از انها از استروئیدها استفاده می‌کنند زیرا  بدن عضلانی برای زنان جذاب نیست. در واقع، مردان که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که علائم روانشناختی مانند افسردگی و عزت نفس پایین را تجربه کنند. همچنین بیشتر احتمال دارد سابقه اقدام به خودکشی داشته باشند، همچنین ارتباط بین استفاده از استروئیدهای آنابولیک با اختلالات تغذیه و نیز سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد.

مصرف کنندگان اغلب می‌گویند استفاده از این داروها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس‌شان می‌شود.  هدف اصلی این گروه، دستیابی به فرم بدنی ایده آل‌شان است. البته ممکن است افزایش توده عضلانی، عملکرد آنها را در ورزش‌هایی خاص مانند وزنه برداری یا پرتاب دیسک افزایش دهد.

 طریقه مصرف این داروها چیست؟ استروئیدهای آنابولیک را می توان از طریق خوراکی یا تزریق به عضله مصرف کرد. اکثر افراد با مصرف قرص شروع می کنند، اما ممکن است درنهایت  به تزریق که موجب آسیب کبدی کمتری می‌شود، برسند.

استروئیدهای رایج: 

 خوراکی

 استانوزولول

 اکساندرولون

 آنادرول

 تزریقی

 تستوسترون

 ناندرولون

هنگام مصرف استروئیدهای آنابولیک، مصرف کنندگان اغلب آن‌ها را در چرخه‌های ۶ تا ۱۲ هفته ای مصرف می کنند،اغلب هم  دو یا چند نوع مختلف را مخلوط می کنند، یا ممکن است دوزها را به آرامی کاهش دهند. این شیوه‌های مصرف‌ به نام رژیم  دوچرخه سواری، پشته‌ای و هرمی شناخته می شوند.

آیا این داروها ایمن هستند؟

مختصر و مفید: نه، این داروها طیف وسیعی از عوارض جانبی جدی و ناخوشایند دارند.

مصرف بی نظارت استروئیدهای آنابولیک با مرگ ناگهانی قلبی هم مرتبط است. در یک تحقیق ارتباط مستقیم مرگ ناگهانی در افرادی که استروئیدهای آنابولیک مصرف می‌کردند بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ شناسایی شد.

 استروئیدها باعث ایجاد سلول های غیر طبیعی چربی و افزایش کلسترول،  ضخیم شدن عضله قلب، ایجاد بزرگی(هیپرتروفی بطن چپ(، افزایش خطر آریتمی قلبی (ریتم غیرطبیعی قلب) و انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) می شود.

سازمان بهداشت جهانی هم هشدار داده است که استفاده نادرست از این داروها موجب اعتیاد می‌شود.

عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک چه هستند؟

 بیماری های قلبی عروقی

 فشار خون بالا

 ترومبوز وریدهای عمقی و افزایش خطر لخته شدن خون

 لیپیدهای غیر طبیعی -افزایش  کلسترول بد LDL  و کاهش کلسترول خوب HDL

 آترواسکلروز (رسوبات چربی در شریان ها)

 افزایش احتمال حمله قلبی و نیز سکته مغزی

 مشکلات مردانه

 کاهش تولید اسپرم

 ناباروری

 ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه مردان)

 آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه‌ها)

 ریزش مو – طاسی با الگوی مردانه

افزایش احتمال ابتلا به سرطان بیضه

 افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات

  افزایش خطر ابتلا به عفونت های جدی:  بسیاری از مردانی که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند، اغلب تزریق را در شرایط غیر استریل انجام می دهند و ممکن است از سوزن‌های مشترکی استفاده کنند. این امر خطر ابتلا به HIV و هپاتیت B و C را افزایش می دهد. از سوی دیگر استروئیدهای آنابولیک عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند

مشکلات کبدی:  آسیب کبدی،  کیست های کبدی و نارسایی کبد، بیماری کبد همچنین می‌تواند منجر به زردی همراه با زردی پوست و چشم شود

 مشکلات پوستی:  آکنه، افزایش سبوم  پوستی و در نتیجه پوست و موی چرب،  ریزش مو – طاسی با الگوی مردانه، عفونت های پوستی ، آبسه در محل تزریق،  زخم در محل تزریق

مشکلات روانی:  خشم شدید، اضطراب، افسردگی شدید، بیماری شیدایی، هذیان و توهم

مشکلات رشد:  کوتاهی قد(دوزهای بالای استروئیدها باعث توقف رشد استخوان‌ها می‌شود)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha