این روزها کادر درمان به خصوص پرستاران، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که در این گزارش درباره آن توضیحاتی داده‌ایم.

پیگیری وزارت بهداشت در زمینه قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران / چه تعداد پرستار در کشور کم داریم؟

سلامت نیوز:این روزها کادر درمان به خصوص پرستاران، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که در این گزارش درباره آن توضیحاتی داده‌ایم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا؛ بیش از دوسال از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، ویروسی که با آمدنش سبک زندگی‌ها را تغییر داد و جان افراد زیادی را گرفت. در روند افزایشی روزانه مبتلایان یکی از قشرهایی که همگام با بیماران و خانواده هایشان از ابتدای این بحران همراه و همدل بودند کادر درمان و به ویژه پرستاران بودند.


به گفته محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در دوران کرونا ۹ هزار پرستار آسیب دیده و ۱۴۵ هزار پرستار مبتلا شدند، به طوری که هر پرستاری شاید دو تا سه بار مبتلا شد. کرونا آمده بود که نفس مردم را بگیرد، اما با مقاومت جامعه پرستاری اکنون نفس کرونا به شماره افتاده است.
اما علی رغم درخواست های مکرر برای بهبود و رسیدگی به مشکلات این قشر، همچنان دارای مشکلات متعددی هستند که یکی از مهمترین آنها قراردادهای ۸۹ روزه است که آنها را برای انجام کار و ارائه خدمت به جامعه بی انگیزه می کند.


کادر پرستاری چه تعداد شهید در دوران کرونا تقدیم کرد؟
در روزهای کرونایی که البته از شدت آن در روزهای اخیر به دلیل تزریق سراسری واکسن کرونا کاسته شده، تمامی هموطنان شاهد زحمات کادر درمان به ویژه پرستاران در بخش‌های مختلف بیمارستانی و درمانی بوده‌اند و طبق گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران، جامعه پرستاری ۱۵۵ شهید را تقدیم کرده است که این عدد آمار کمی نیست.



اما باتوجه به رشادت و جانفشانی این قشر در روزهای متفاوت به خصوص دوران شیوع ویروس کرونا، شاهد هستیم که مشکلات زیادی دور آن‌ها دیوار کشیده و هر روز ناراضی‌تر از قبل به کار خود ادامه می‌دهند، از قراردادهای ۸۹ روزه گرفته تا سختی کاری که پایین بودن مزایای آن منجر به مهاجرت پرستاران به سایر کشورها شده است.


همچنین، یکی از موضوعاتی که به سختی کار پرستاران در کشور می‌افزاید، ‌ موضوع کم بودن کادر پرستاری لازم در کشور است.


برای هر تخت بیمارستانی، چه تعداد پرستار نیاز است؟

مطابق استاندارد جهانی به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲.۵ پرستار در کشور وجود داشته باشد، اما این آمار در کشور ما کمی متفاوت‌تر است و همین موضوع بر سختی کار پرستاران پیش از پیش می‌افزاید. در همین راستا آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به خبرنگار آنا می‌گوید: «در برخی کشورها به ازای هر تخت بیمارستانی ۱.۲ و تا ۱.۵ پرستار وجود دارد و باتوجه به وضعیت موجود باید در کشور به ازای هر تخت ۱.۸ پرستار وجود داشته باشد».


وی با بیان اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۱.۸ پرستار وجود داشته باشد ادامه می‌دهد: «در حال حاضر میزان پرستاران به ازای هر تخت بیمارستانی بسیار کمتر از عدد گفته شده است و استانداردهای ما رعایت نمی‌شود».


آیا معاونت پرستاری وزارت بهداشت پیگیر حل قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران می‌شود؟

همانطور که گفته شد، یکی از موضوعات و مشکلات کادر پرستاری کشور، قراردادهای ۸۹ روزه‌ای است که امنیت شغلی را از آن‌ها گرفته و در همین راستا به سراغ عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی رفتیم تا درباره قراردادهای ۸۹ روزه و حل این معضل توضیحاتی دهد.


معاون پرستاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی درباره جمع‌آوری قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران به خبرنگارمامی‌گوید: «ما به این مدل استخدام‌ها منتقد هستیم و همکارانمان در معاونت توسعه باید پاسخگوی این موضوع باشند».
وی ادامه می‌دهد: « امید است با کمک معاون جدید توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیدوارم بتوانیم بساط این موضوع را جمع کنیم و حداقل مدت تفاهم و قرارداد با پرستاران ۱ ساله باشد».


بحث افزایش حقوق پرستاران به کجا رسید؟

اما از قراردادها هم که عبور کنیم، به بحث کمبود حقوق پرستاران خواهیم رسید که عبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های معاونت پرستاری در زمینه افزایش حقوق پرستاران گفت: «وزارت بهداشت مدعی کمبود حقوق است و باید فشار را به سایر بخش‌های دولت که تصمیم‌ساز هستند آورد».


معاون پرستاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مدعی است؛ باید در این زمینه از مجلس درخواست داشته باشیم که کمک کنند.
اخیرا رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات پرستاران می گوید: «مشکلات مربوط به پرستاران حتما باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند.»


اما این که با تاکید رئیس جمهور برای رسیدگی و رفع مشکلات پرستاران مسئولان مربوطه تا چه اندازه بردغدغه هایشان برای حمات از این قشر افزوده شود سوالی است که تا اتفاق خاصی برای پرستاران در راستای رسیدن به وضعیت پایدار رقم نخورد بی پاسخ خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha